در حالی که سازمان جهانی بهداشت از عبور شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز 100 هزار نفر خبر داده، در چین مقام‌ ها می‌ گویند برای نخستین روز کسی خارج از استان هوبی این کشور مبتلا به ویروس کرونا شناسایی ثبت نشده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های بهداشتی چین بامداد امروز شنبه اعلام کردند که در ادامه روند نزولی شمار مبتلایان به ویروس کرونا،‌ در 24 ساعت گذشته آزمایش 99 نفر مثبت اعلام شده است.

در چین هیچ مورد جدید ابتلا برای دومین روز متوالی در خارج از شهر ووهان ثبت نشده است.

مقام‌ های بهداشتی چین همچنین اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته 28 مورد جدید در نتیجه ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌ اند. با احتساب این افراد، مجموع کل افرادی که جان خود را در ابتلا به بیماری کووید-19در چین از دست داده‌ اند به 3070 نفر رسیده است.

این در حالی است که در روزهای گذشته شمار افرادی که ابتلای آنان به بیماری کووید-19 در چین تایید می‌ شد، بالای 100 نفر بوده است. این امر نشان می‌دهد که چین در روزهای گذشته با اتخاذ سیاست‌ های درست در حال کنترل شیوع بیماری کرونای جدید است.

تولید روزانه‌ ماسک بهداشتی در چین، از مرز 100 میلیون واحد فراتر رفته و بدین ترتیب فاصله‌ بین عرضه و تقاضا در حال کم شدن است.

 

آمریکا؛ 96 میلیون نفر مبتلا به کرونا خواهند شد

براساس یک سند افشا شده بر اثر شیوع کرونا در آمریکا 96 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و از این تعداد 480 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

این در حالی ست که در تازه ترین مورد، دو نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایالت «فلوریدا» جان خود را از دست دادند. 14 نفر در ایالت واشنگتن و یک نفر هم در ایالت کالیفرنیا به دلیل این بیماری جان باختند.

شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا 17 نفر اعلام شد. شمار مبتلایان در این کشور هم به 335 نفر رسیده است.

ایالت‌ های «پنسیلوانیا، ایندیانا، مینه سوتا، کنتاکی، اوکلاهما، نبراسکا و کارولینای جنوبی» روز جمعه از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند. به این ترتیب تاکنون در 25 ایالت از 50 ایالت آمریکا افراد مبتلا به این ویروس وجود دارند. در همین حال گفته می شود در دو مرکز دیگر نگهداری از سالمندان در شهر سیاتل مواردی از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

دو مامور معاینه مسافران در فرودگاه لس آنجلس نیز به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دونالد ترامپ لایحه بیش از 8 میلیارد دلاری برای مقابله با ویروس را امضا کرد.

 

آمریکا؛ 21 مسافر کشتی تفریحی در سواحل سانفرانسیسکو  مبتلا به کرونا شدند 

مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت تست کرونای 21 تن از مسافران یک کشتی کروز تفریحی در نزدیکی سواحل سانفرانسیسکو مثبت بوده است. این کشتی کروز تفریحی س3500 مسافر دارد.

مایک پنس که مدیریت و هدایت اقدامات برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را به عهده دارد گفته است، از مجموع 46 نفری که در کشتی کروز تفریحی «گرند پرنسس» از آنها تست کرونا گرفته شده، نتیجه آزمایش دو مسافر و 19 نفر از کارکنان کشتی مثبت بوده است.

به این کشتی کروز اجازه داده نشده است تا در سانفرانسیسکو پهلو بگیرد.

مایک پنس همچنین گفته است این کشتی کروز به یک بندر غیر تجاری منتقل شده و از همه سرنشینان آنها تست گرفته می‌شود.

برخی از رسانه‌ های آمریکایی گمانه زنی کرده‌ اند که این کشتی به یک بندر نظامی منتقل می‌ شود.

 

نروژ؛ قرنطینه 23 تفنگدار دریایی آمریکا

23 سرباز آمریکایی که در نروژ برای انجام یک تمرین بزرگ نظامی حضور دارند، بدلیل تماس با یکی از سربازان نروژی مبتلا به کرونا، قرنطینه شده اند.

دفتر تفنگداران دریایی امریکا اعلام کرد که این 23 سرباز آمریکایی جزو حدود 1500 پرسنلی  از  ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی آمریکا هستند که در نروژ مستقرند و در تمرین نظامی Cold Response 20 که قرار است تا 18 مارس اجرا شود، شرکت می کنند.

 

ابتلای دو نفر از شرکت کنندگان در نشست آیپک

ابتلای دو نفر از شرکت کنندگان در نشست حامیان آمریکایی اسرائیل در واشنگتن موسوم به «آیپک» تایید شد.

برگزارکنندگان نشست اعلام کردند دو نفر از شرکت کنندگان این نشست که با حضور ده‌ ها نفر از نمایندگان مجلس آمریکا برگزار شده بود به ویروس کرونا مبتلا بوده اند و ابتلای آنها به کرونا هم تایید شده است.

نشست سالانه آیپک از روز‌های یکم تا سوم مارس در واشنگتن برگزار شد.

 

ایتالیا؛ شمار قربانیان به 197 نفر رسید

در پی مرگ 49 نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا به 197 نفر رسید.

رئیس اداره دفاع غیرنظامی ایتالیا در نشست خبری روزانه خود همچنین اعلام کرد در حال حاضر تعداد مبتلایان شناسایی شده 2916 نفر است. از این تعداد حدود 2400 نفر در بیمارستان و حدود 460 نفر از آنها در بخش مراقبت‌ های ویژه بستری هستند. حدود 1000 نفر دیگر نیز در منازل خود در حالت قرنطینه به سر می‌ برند.

با در نظر گرفتن این آمارهای جدید مجموع افرادی که از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایتالیا مبتلا شده‌اند به 4,636 نفر می‌ رسد. اکثر موارد ابتلا مربوط به نواحی شمالی ایتالیا از جمله لومباردی، ونتو و امیلیا- رومانیا است.

 

کانادا؛ اولین مورد ابتلا بدون سفر

کانادا اولین مورد ابتلا به ویروس بدون سفر به خارج و بدون تماس با فرد مبتلا را گزارش کرده است.

 

افغانستان؛ افزایش شمار مبتلایان

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان از مثبت بودن آزمایش کرونای 3 نفر در استان هرات در غرب این کشور خبر داد و براین اساس مجموع افراد شناسایی شده که به ویروس کرونا آلوده شده اند به 4 نفر افزایش یافت.

هر چهار نفر در استان هرات هستند.

 

عراق؛ کرونا به اربیل هم رسید

وزارت بهداشت کردستان عراق از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر «اربیل» خبر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که یک مورد از ابتلا به کرونا در شهر اربیل را شناسایی کرده است.

در بیانیه وزارت بهداشت اقلیم کردستان همچنین آمده است که در حال حاضر حدود 3 هزار نفر در سراسر اقلیم کردستان به دلیل مشکوک بودن به ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می برند.

 

عربستان؛ محدودیت در ورود

عربستان سعودی ورود از کشورهایی را که کرونا ویروس در آنها یافت شده است را بدون گواهی عدم وجود این بیماری، ممنوع اعلام می کند.

پیش از این گزارش شده بود که تعداد کل موارد ابتلا به کرونا ویروس در این پادشاهی به 5 نفر رسیده است.

علاوه بر این، پادشاهی عربستان سعودی قوانین ورود از امارات، کویت و بحرین را سخت تر می کند. خدمات پذیرش از این کشورها فقط در سه فرودگاه عربستان سعودی ارائه می شوند.

 

امارات؛ ابتلای 15 مورد جدید

وزرات بهداشت امارات از تشخیص 15 مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد که شمار مبتلایان تشخیص داده شده در این کشور به 45 نفر رسید .

این وزارتخانه در بیانیه خود مبتلایان جدید به ویروس کرونا در امارات را چهار شهروند این کشور، دو شهروند ایران، دو شهروند عربستان سعودی، دو شهروند اتیوپی، یک چینی ، یک تبعه هند،  یک شهروند تایلند، یک مصری و یک شهروند مراکش معرفی کرده و گزارش داد که 13 تن از آنها از خارج آمدند در حالی که دو تن دیگر نیز، با افرادی که ابتلای آنها در جریان تور دوچرخه سواری امارات در اواخر ماه گذشته میلادی اعلام شده بود، در تماس بودند.

وزارت بهداشت امارات همچنین از بهبود دو تن دیگر از مبتلایان به نسل جدید ویروس کرونا در بیمارستان های این کشور خبر داده و تاکید کرد که با بهبودی این دو شهروند 38 و 10 ساله چینی، شمار مبتلایان بهبود یافته در امارات به 7 نفر افزایش یافته است.

 

لبنان؛ شمار مبتلایان به 22 نفر رسید

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته از 127 نفر تست کرونا به عمل آمده که از این تعداد تست 121 نفر منفی اعلام شد و 6 نفر نیز با توجه به مثبت بودن جواب آزمایش شان در بیمارستان رفیق حریری بیروت بستری شدند.

وزارت بهداشت لبنان آمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور را 22 نفر اعلام کرد.

 

سوریه؛ موردی از کرونا ثبت نشده است

سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر ثبت نشدن موردی از ابتلا به کرونا در سوریه، از همکاری نزدیک با دمشق در مقابله با این ویروس خبر داد. 

 

فلسطین؛ افزایش شمار مبتلایان به 16 نفر

وزیر بهداشت فلسطین اعلام کرد 9 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در بیت لحم ثبت شده است که شمار مبتلایان به این بیماری را در فلسطین به 16 مورد افزایش می‌دهد.

 

سرزمین های اشغالی؛ افزایش مبتلایان به 20 نفر

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا به 20 نفر خبر داد و اعلام کرد یک مورد ابتلای جدید به این ویروس مربوط به یک اسرائیلی است که از مادرید بازگشته است.

همزمان با گسترش مبتلایان، ارتش رژیم صهیونیستی از قرنطینه بیش از هزار سرباز مشکوک به ابتلا به کرونا خبر داد.

 

روسیه؛ بهبود نخستین فرد مبتلا در مسکو

«آناستاتیا راکوا» معاون شهردار مسکو اعلام کرد که نخستین فرد مبتلا شده به ویروس کرونا در مسکو بهبود یافته و بزودی از بیمارستان مرخص می شود.

روز جمعه شهردار مسکو فرمان رژیم آمادگی فوق‌ العاده در رابطه با خطر شیوع ویروس کرونا در مسکو را به امضا رساند.

براساس این فرمان شهروندانی که از چین، کره جنوبی،ایتالیا، ایران، فرانسه، آلمان، اسپانیا و کشورهایی که اوضاع در آنجا در رابطه با شیوع این ویروس وخیم است، برگشته‌ اند، باید به مدت 14 روز از زمان ورود به روسیه در منازل خود قرنطینه شوند.

تا به امروز 6 مورد از کرونا در پایتخت روسیه به ثبت رسیده است که تمامی این افراد از ایتالیا به روسیه آمده اند.

 

کره جنوبی؛ جریمه 2500 دلاری برای خروج از قرنطینه

در کره جنوبی ده‌ ها هزار نفر در خانه‌ های خود در قرنطینه هستند.

دولت برای اطمینان از این که افراد در قرنطینه می‌ مانند، وضعیت آنها را با یک اپلیکیشن تلفن همراه رصد می‌ کند.

مقام‌ های کره جنوبی می‌ گویند کسانی که از قرنطینه خارج شوند، با جریمه 2500 دلاری مواجه خواهند شد.

کره جنوبی اعلام کرد، 174 نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار مبتلایان به 6767 نفر رسیده که 44 نفر جان خود را از دست داده اند.

 

استرالیا؛ تشکیل کمیته مشورتی ویژه‌

 در استرالیا، دولت این کشور کمیته مشورتی ویژه‌ ای برای مناطق بومی نشین ایجاد کرده تا به شیوع ویروس کرونا رسیدگی کند.

بومیان استرالیا نسبت به سایر مردم این کشور از خدمات بهداشتی کمتری برخوردار هستند. 

 

 انگلیس؛ مرگ دومین فرد

یک مرد هشتاد و چند ساله، دومین فردی است که در انگلیس به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است.

وزارت بهداشت و درمان انگلیس اعلام کرد ظرف سه روز شمار مبتلایان به کرونا از 50 نفر به 165 نفر افزایش یافته است. وزارت بهداشت و درمان انگلیس همچنین اعلام کرد بیش از 20 هزار نفر در این کشور مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفتند که مشخص شد از این میزان 148 نفر در انگلیس، 12 نفر در اسکاتلند، 3 نفر در ایرلند شمالی و 2 نفر در ولز ساکنند. 

بازی‌ راگبی زنان اسکاتلند و فرانسه در اسکاتلند پس از ابتلای یک بازیکن اسکاتلندی به تعویق افتاده است.

 

کاستاریکا، واتیکان، صربستان، اسلواکی، پرو و توگو​؛ اولین موارد

کارستاریکا، واتیکان، صربستان، اسلواکی، پرو و توگو از کشورهایی هستند که اولین مورد ابتلا را گزارش کرده‌ اند.

 

برزیل؛ افزایش مبتلایان به 13 نفر

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در برزیل در حال افزایش است. بر اساس آخرین آمار 13 مورد از سوی وزارت بهداشت برزیل تائید شده است.

 

آلمان؛ آلودگی 639 نفر

 ویروس کرونا در آلمان ۶۳۹ نفر را آلوده کرد.

در پایتخت نیز شمار آلوده شدگان به 19 نفر رسیدند.

 

هلند؛ مرگ اولین بیمار مبتلا

نخستین بیمار مبتلا به کرونا در هلند جان خود را از دست داد.

رئیس بیمارستان اکازیای شهر روتردام گفت این بیمار مردی 86 ساله بود که روز یکشنبه در مرکز درمانی ایکازیا در شهر روتردام هلند بستری شده بود.

در حال حاضر آزمایش 128 بیمار بستری در مراکز درمانی شهر‌های مختلف هلند مثبت اعلام شده است و این بیماران تحت مراقبت‌ های پزشکی قرار دارند.

 

فرانسه؛ رکود اقتصادی

گسترش سریع کرونا در فرانسه در دو ایالت این کشور مدارس را تعطیل و اقتصاد این کشور را با مشکل روبرو کرده است.

شیوع کرونا در فرانسه با شیب تند ادامه دارد به نحوی که طی 24 ساعت اخیر بیش از 190 نفر به تعداد افراد آلوده اضافه شده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در فرانسه 653 مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده اند. آمارهای جدید شمار قربانیان اپیدمی را 9 نفر اعلام کرد. دولت در ایالات «لوآز و او - رَن» تمیهدات ویژه‌ ای اتخاذ کرده است. مدارس و مهد کودک‌ ها در این دو منطقه از روز دوشنبه به مدت دو هفته تعطیل خواهد شد. این دو ایالت بیشتر از سایر مناطق فرانسه با شیوع ویروس کرونا درگیر هستند.

وضعیت هشدار از سوی دولت درجه دو اعلام شده و فرانسه همچنان در وضعیت هشدار درجه دو به سر می‌ برد.

 

ادامه بحران در بازار‌های جهانی 

بازار‌های مالی بار دیگر با توجه به افزایش موارد جدید آلوده به ویروس کرونا در جهان به وحشت افتادند که این موجب رکود شاخص‌ های بورس، کاهش حدود 10 درصدی بهای هر بشکه نفت خام و تسریع نرخ بدهی کشور‌ها شد.

بورس نیویورک پس از کاهش 3 درصدی روز پنجشنبه، روز جمعه هم 0.98 درصد کاهش یافت. با این حال بخشی از زیان‌ های خود را در تا پایان روز جبران کرد.

شاخص‌ های بورس اروپایی هم با زیان جدی رو به رو بود. بورس میلان و مادرید با کاهش 3.50 درصدی به کار خود پایان دادند. شاخص بورس فرانکفورت 3.26 درصد، لندن 3.62 درصد و بورس پاریس 4.14 درصد کاهش یافتند که از زمان همه پرسی در مورد برگزیت در ژوئن سال 2016 بی سابقه بود.

آمار مثبت اعلام شده در مورد اشتغال و کسری تجاری آمریکا در روز جمعه هم بی تاثیر بود.

 

با فرارسیدن تابستان کرونا از بین نمی‌ رود

«تتروس آدانوم گابریاسوس» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در نشستی خبری در ژنو درباره آخرین تحولات مبارزه با ویروس کرونا گفت:​ برخی کشور‌ها از کمبود تجهیزات تنفسی شکایت دارند و ما اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی افزود: برای توسعه واکسن‌ ها برای مبارزه با ویروس کرونا تلاش می‌ کنیم و از کشور‌ها می‌ خواهیم برابر شیوع این ویروس سخت گیری بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: ژاپن و کره جنوبی اقدامات خوبی برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا انجام دادند.

یک هیئت چینی در ایران برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و درمان مبتلایان همکاری می‌ کند.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: باید تلاش‌ها را برای مقابله با خطر شیوع ویروس کرونا افزایش داد و کشور‌ها باید با رویکردی متحد عمل کنند. اقداماتی که به انجام آنها توصیه می‌کنیم با هدف کاهش تلفات ناشی از شیوع این ویروس است.

وی افزود: این اشتباه است که فکر کنیم با فرا رسیدن فصل تابستان ویروس کرونا از بین می‌ رود همانطور که تنها در مورد آنفلوانزا رخ می‌ دهد.

 

************

شمار کشورهای درگیر شیوع ویروس کرونا با عبور آن از مرزهای کاستاریکا، واتیکان، صربستان، اسلواکی، پرو و توگو​ به 97 کشور رسید. با اعلام 297 مورد جدید، تعداد افرادی که در سراسر جهان به بیماری کووید-19 دچار شده‌ اند، به 102،242 نفر رسید. با مرگ 31 نفر، شمار جانباختگان هم به 3،497 نفر رسیده است.

چین، کره جنوبی و ایتالیا بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را دارند.

تا ساعت 15 روز جمعه به وقت گرینویچ تعداد مبتلایان در آسیا 88،388 نفر (3،101 فوت شده)، در اروپا 6،284 نفر (165فوت شده)، در خاورمیانه 4،993 نفر (127 فوت شده)، در آمریکا و کانادا 194 نفر (12 فوت شده)، در اقیانوسیه 68 نفر (2 فوت شده)، در آفریقا 41 نفر، در آمریکای لاتین و منطقه کاراییب 34 نفر بوده است. آمار مذکور بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دفاتر خبرگزاری فرانسه در کشور‌هایی که دارای شهروندان مبتلا به ویروس کرونا هستند و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.