رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت که پس از بسته شدن حریم هوایی سوریه بر فراز استان«ادلب» روسیه نمی تواند امنیت هواپیماهای ترکیه در سوریه را تضمین کند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، «دیمتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سخنان اردوغان که از مسکو خواست نیروهایش را از سوریه خارج کند تأکید کرد که روسیه تنها کشوری است که در سوریه به شکل قانونی حضور دارد.

پسکوف افزود که روسیه در سوریه با درخواست دولت قانونی این کشور حاضر شده و فعالیت می کند.

وی تأکید کرد که همه نیروهای نظامی دیگر در سوریه بر خلاف قواعد و اصول قوانین بین المللی حضور دارند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تصریح کرد که ارتش سوریه با تروریست ها می جنگد؛ تروریست هایی که ترکیه به موجب توافقنامه های سوچی تعهد داده بود که به فعالیت آنها پایان می دهد.

پسکوف همچنین گفت که تروریست ها در سوریه به تأسیسات نظامی روسیه حمله می کنند و به رغم هر گونه اظهار نظری جنگ علیه این عناصر تروریست ادامه پیدا می کند.

وی بر برگزاری نشست احتمالی میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مسکو در هفته آینده تأکید کرد.

 پیش از این رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد، کشورش در سوریه به‌دنبال نفت و اشغال خاک آن‌جا نیست بلکه حضورش به‌ درخواست مردم است و آنکارا همچنان با طرف‌های مقابل درگیری گفت‌وگوی خود را حفظ خواهد کرد.

اردوغان روز شنبه گفت، علی‌رغم عدم پایبندی دیگر طرف‌های مقابل، به روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با آن‌ها ادامه می‌دهیم. اما روسیه در تلاش است با دستاویز قرار دادن اوضاع در ادلب، در امور ترکیه دخالت کند.

وی خطاب به رهبران مسکو گفت که از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ترکیه را با سوریه تنها بگذارید.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون نفر در مرزهای جنوبی ترکیه هستیم».

اردوغان گفت: وعده‌های بین‌المللی درخصوص کمک به ترکیه برای رسیدگی به امور پناه‌جویان عملی نشده است. بیش از ۳.۷ میلیون سوری در داخل خاک ترکیه زندگی می‌کنند و توان پذیرش موج دیگری از پناه‌جویان را نداریم. در حال حاضر ۱۸ هزار پناهجوی سوری در حال حرکت به سمت مرزهای اروپا هستند.

وی در ادامه مدعی شد: از سوی دیگر نمی‌توانیم میلیون‌ها سوری را در ادلب به امان دولت سوریه رها کنیم. ما به دعوت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در این کشور نیستیم بلکه به درخواست مردم این کشور در آن‌جا حضور یافته‌ایم. ترکیه تا زمانی که این مردم خواستار حضورش در سوریه باشند خاک آن را ترک نخواهد کرد.

او در ادامه گفت، ما نه نفت سوریه را می‌خواهیم و نه خاک این کشور را بلکه به‌دنبال امن کردن مرزهای مان از طریق ایجاد منطقه امن هستیم. اگر نتوانیم مرزهای مان با سوریه را از شر گروه‌های تروریستی حفظ کنیم در اوضاع بدی گرفتار می‌شویم.

در همین حال، «اولگ جوارولوف» رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه نیز گفت که پس از بسته شدن حریم هوایی سوریه بر فراز استان«ادلب» روسیه نمی تواند امنیت هواپیماهای ترکیه در سوریه را تضمین کند.

وی تأکید کرد که دولت سوریه مجبور شد این اقدام را در پی وخامت شدید اوضاع در حریم هوایی استان ادلب انجام دهد.

ارتش سوریه روز گذشته اعلام کرد که حریم هوایی را در شمال غرب سوریه به ویژه در استان «ادلب»به روی هواپیماها و پهپادها بست.

یک منبع نظامی سوری گفت که ارتش سوریه در راستای عمل کردن به وظایف قانونی و ملی خود دفاع از حاکمیت کشور،امنیت و سلامت اراضی آن حریم هوایی را در منطقه شمال غربی سوریه به ویژه بر فراز ادلب به روی هواپیماها و پهپادها بست.

این منبع افزود که هر گونه هواپیمایی حریم هوایی ما را نقض کند هواپیمای متجاوز شمرده می شود و باید سرنگون شده و نباید گذاشت به اهداف تجاوزکارانه اش برسد.

در پی آن ارتش سوریه 3 پهپاد متجاوز ترکیه را در شمال این کشور سرنگون کرد.

از ماه فوریه که آنکارا تصمیم به اعزام نیروهایی به مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی در سوریه گرفته است، بیش از ۵۵ نظامی ترکیه‌ای در سوریه کشته شدند.

۳۴ نظامی ترکیه بامداد روز جمعه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند که پس از آن، دولت ترکیه نیز دست به حملات علیه مواضع ارتش سوریه زده است.

عملیات ارتش سوریه نیز علیه تروریست‌ها در استان‌های ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته و به دنبال نقض گسترده آتش‌بس توسط تروریست‌ها مجددا آغاز شد و همچنانادامه دارد.

از جهتی دیگر، یک منبع میدانی خبر داد که ارتش سوریه جنگ‌افزارهایی مدرن به شرق و جنوب استان ادلب فرستاده است که که متناسب با تحولات میدانی در این منطقه، از آن استفاده خواهد شد.

ارتش سوریه شامگاه یکشنبه  یک محموله دیگر از تجهیزات نظامی خود را به جبهه‌های عملیاتی استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور ارسال کرد.

یک منبع میدانی بلندپایه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این تجهیزات نظامی وارد جنوب و شرق استان ادلب شده‌ تا ارتش سوریه بتواند با گروههای تروریستی تحت حمایت ترکیه مقابله کند.

وی تأکید کرد که این تجهیزات نظامی شامل جنگ‌افزارهای مدرنی است که متناسب با تحولات میدانی در این منطقه، از آن استفاده خواهد شد.

منبع مذکور خبر داد، در حال حاضر سعی ارتش سوریه این است که موازنه نبرد را به سود خود تغییر دهد؛ به ویژه پس از اینکه پدافندهای هوایی وارد این جنگ شدند تا با جنگنده‌های ترکیه مقابله کنند.

 

ارتش سوریه شهر استراتژیک سراقب را بازپس گرفت

رسانه های رسمی سوریه اعلام کردند که ارتش سوریه شهر استراتژیک و مهم «سراقب» را در استان ادلب در شمال غرب سوریه به طور کامل از گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه بازپس گرفت.

این شهر مهم نقطه رسیدن دو جاده بین المللی مهم سوریه به شمار می رود که مناطق زیادی را به هم مرتبط می کند.

یک منبع میدانی در استان ادلب به روزنامه الوطن سوریه گفت که ارتش سوریه شب گذشته حمله شدیدی را به سمت سراقب از بخش شرقی شهر و در نزدیکی بزرگراه بین المللی که «حلب» را به «حماه» مرتبط می کند آغاز کرد و پس از درگیری شدیدی با گروه های تروریستی توانست سراقب را بازپس گیرد.

این منبع تأکید کرد: ارتش در حال پاکسازی این شهر از گروه های تروریستی اردوغان است و توانست ده ها تن از ارتش اشغالگر و گروه های تروریستی مرتبط با آن را در نزدیکی سراقب و شهرک«افس» واقع در شمال سراقب را کشته یا زخمی کند.

این منبع میدانی سوری تأکید کرد که ارتش سوریه 4 تانک، 6 نفر بر،2 زره پوش و شماری توپخانه را منهدم کرد و نیروی هوایی ارتش نیز خطوط پشتی تروریست ها را در شهرهای«سرمین، النیرب، قمیناس، تفتناز،بنش و اریحا» به شدت در هم کوبید.

خبرنگار المیادین نیز گفت که ارتش سوریه شهر سراقب را در مدتی کمتر از 24 ساعت درگیری به طور کامل بازپس گرفت.

این خبرنگار افزود که ارتش سوریه موفق شد که از ایجاد اختلال در عملیاتش توسط پهپادهای ترکیه جلوگیری کند.

خبرنگار العالم نیز از کشته شدن ده ها عنصر تروریست در درگیری با ارتش سوریه در محورهای شهر سراقب در حومه ادلب خبر داد.

خبرنگار العالم گفت ارتش سوریه در این درگیری دست کم 23 عنصر تروریست را در محورهای شهر سراقب در حومه ادلب به هلاکت رساند.

وی گفت یگان های ارتش پس از وارد کردن تلفات و خسارت های سنگین به گروه تروریستی  النصره و هم پیمانانش، اقدام به تعقیب آنها در محور تقاطع دو جاده بین المللی (حلب – لاذقیه ام 5 ) و (حلب – دمشق ام 4) در شمال غرب شهر سراقب تا شهرک های «جوباس» و «النیرب» کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.