«اگر ما این رئیس جمهور را کنترل نکنیم، روسای جمهور آینده احتمالا جسارت پیدا می کنند جرایم شرم آورتری مرتکب شوند. »

ورود رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ به فرودگاه W. K. Kellogg. عکس: Brendan Smialowski, AFP

به گزارش جماران، سناتور تینا اسمیت در وبسایت استار تریبیون در توضیح دلایل خود برای رای مثبت دادن به استیضاح ترامپ نوشت:

دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به آخر کارش نزدیک می شود. به علت اهمیت این رای گیری و از آنجا که ترامپ سومین رئیس جمهور آمریکاست که #استیضاح می شود، می خواهم به طور مستقیم به شما بگویم چرا به برکناری وی رای خواهم داد. 

ابتدا من با استیضاح مخالف بودم. درحالی که در بسیاری موارد به شدت با رئیس جمهور مخالفم، فکر می کردم استیضاح باید آخرین راه کار باشد. تا اینکه گزارش افشاگرانه را خواندم که در آن رئیس جمهور به سوءاستفاده از قدرت متهم شده بود، فسادی که احتمالا می توانست به تضعیف انتخابات 2020 منجر شود. در این زمان بود که دیدم چاره ای جز استیضاح وجود ندارد. 

به نوشته سناتور اسمیت، در دادگاه استیضاح ترامپ باید بررسی می شد که آیا براساس قانون اساسی، سوءاستفاده وی از قدرت - قدرتی که وی از آن برای منافع شخصی و سیاسی خود استفاده و به اعتماد عمومی خیانت کرد - جرم یا خلافی بزرگ محسوب می شود یا نه. به اعتقاد من پاسخ مثبت است. علاوه بر آنکه فکر می کنم چشم پوشی از چنین فسادی کل ارزش های کشور را زیر سوال می برد، این ارزش را که هیچکس فراتر از قانون نیست از جمله و به ویژه رئیس جمهور. 

بیش از صدها ساعت توضیح و هزاران صفحه سند، واقعیت های این پرونده را رد نکرد. رئیس جمهور با جلوگیری از کمک های امنیتی آمریکا به اوکراین و برگزار شدن یک نشست معتبر در کاخ سفید، تلاش کرد این کشور را تحت فشار قرار دهد تا درباره رقیب وی و یک فرضیه بی اساس توطئه درباره انتخابات سال 2016 تحقیقاتی انجام دهد. 

پس از آن زمانی که مجلس نمایندگان درصدد برآمد در این زمینه تحقیقاتی انجام دهد، دولت ترامپ مانع دسترسی نمایندگان به اسناد مربوطه و شهادت دادن افراد مطلع شد. هیچ رئیس جمهوری تاکنون به صراحت مانع تحقیقات کنگره نشده بود. نه ریچارد نیکسون. نه بیل کلینتون. این مانع تراشی توازن قدرت بین قوه مقننه و مجریه را برهم زده است. اگر بگوییم رئیس جمهور می تواند تصمیم بگیرد که با تحقیقات کنگره همکاری کند یا نه، در واقع قبول کرده ایم که وی فراتر از قانون قرار دارد. 

درحالی که مدارک زیادی درباره اشتباه های رئیس جمهور وجود دارد، من خواستار برگزاری دادگاهی هستم که برای هر دو طرف عادلانه باشد و این به معنی برگزاری جلسات استماع برای شاهدانی است به طور مستقیم در جریان اقدامات رئیس جمهور قرار دارند. 

بدون برگزاری دادگاه های استیضاح عادلانه، احتمال دارد رئیس جمهور تبرئه شود اما نمی تواند ادعا کند، بی گناه است. 

برخی معتقدند هرچند رئیس جمهور به منظور بهره برداری ناعادلانه در انتخابات، از قدرت خود سوءاستفاده کرده است، اما این سوءاستفاده از قدرت آنقدر نادرست نیست که وی از سمت خود برکنار شود. 

اما به اعتقاد من این کار بسیار نادرست است. سوءاستفاده ترامپ از قدرت، جرم سنگینی است که توازن قدرت بر اساس قانون اساسی و حق برخورداری مردم آمریکا از انتخاباتی عادلانه و آزاد را در معرض خطر قرار می دهد. 

اگر ما این رئیس جمهور را کنترل نکنیم، روسای جمهور آینده احتمالا جسارت پیدا می کنند جرایم شرم آورتری مرتکب شوند. 

برخی می گویند باید اجازه دهیم مردم در انتخابات آینده که تنها چند ماه به برگزاری آن مانده است، درباره ترامپ تصمیم بگیرند. اما زمانی که رئیس جمهور از کشورهای خارجی می خواهد با اطلاعات نادرست در انتخابات نفوذ کنند و اجازه نمی دهد مردم در این زمینه به اطلاعات درست و کامل دسترسی پیدا کنند، وظیفه ما این است که از قانون اساسی دفاع کنیم. زمانی که رئیس جمهور احساس پشیمانی نمی کند و اذعان می دارد که آماده است این کار را بار دیگر انجام دهد، چاره ای جز اقدام برای ما باقی نمی ماند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی استیضاح ترامپ
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.