رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که کشورش قصد دارد به پروتوکل دوم الحاقی میثاق سازمان ملل در ارتباط با حقوق مدنی و سیاسی که بر اساس آن مجازات اعدام باید لغو شود، ملحق شود.

 

به گزارش جماران به نقل از اینترفاکس، «قاسم گومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که کشورش قصد دارد به پروتوکل دوم الحاقی میثاق سازمان ملل در ارتباط با حقوق مدنی و سیاسی که بر اساس آن مجازات اعدام باید لغو شود، ملحق شود.

توکایف امروز جمعه در جریان نشست شورای ملی اعتماد عمومی وابسته به ریاست جمهوری قزاقستان گفت: وقت آن رسیده است که مسائلی که فعالان مدافع حقوق بشر ما مطرح کرده اند حل شود. به وزارت خارجه دستور می دهم تدابیر پیوستن اختیاری به پروتوکل دوم الحاقی میثاق سازمان ملل درباره حقوق مدنی و سیاسی را آغاز کند.

از سال 2003 قزاقستان دستور ریاست جمهوری نامحدود به لحاظ زمانی درباره توقف اجرای مجازات اعدام را عملی کرده است و سال 2004 قانون مجازات زندان ابد به جای مجازات اعدام تصویب شد.

ولی این اقدام باعث لغو مجازات اعدام به عنوان یکی از شکل های مجازات جنایی نشد و ممکن بود این مجازات پس از پایان یک سال دستور توقف اختیاری اعدام، عملی شود.

در ماه سپتامبر فعالان حقوق بشر طی اولین جلسه شورای اعتماد عمومی بار دیگر خواستار لغو کامل مجازات اعدام در کشور شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.