نشانه های جدید حاکی از آن است که دبی احتمالا به دنبال ترمیم روابط تجاری خود با ایران است. عبدالقادر فقیهی، رئیس شورای تجاری ایران در دبی اعلام کرده است که "فضا برای تجارت بین ایران و امارات بازگشایی شده است." به گفته وی، حاکمان دبی اعلام کرده اند که به ایرانیان دارای سرمایه و تجارت قانونی ویزای تجاری خواهند داد و حساب های بانکی بازگشایی خواهد شد.

به گزارش جماران؛ اسفندیار باتمان قلیچ، در مقاله ای در لوبلاگ نوشت:

1. نگرانی ناشی از بروز یک بحران مالی دیگر در جهان در هیچ جایی مانند دبی احساس نمی شود و این شهر دارد نقش خود به عنوان مرکز تجارت جهانی را از دست می دهد. جنگ جهانی تعرفه ها و به ویژه تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران از جمله اصلی ترین عوامل این افول است.

2. دبی، با کارگران مهاجر خارجی و جایی که دارایی حرف اول را می زند، در مقابل رکودهای جهانی بسیار آسیپ پذیر است و در بحران مالی جهانی سال 2009 میلادی نیز به شدت آسیب دید. یکی از عوامل خروج دبی از بحران آن سال، سرمایه گذاری ایرانی ها در دبی بود که به دلیل تحریم های آمریکا حجم پرواز سرمایه از ایران به شکل چشمگیری افزایش یافت و بخش عمده ای از آن در دبی فرود آمد.

3. بحران مالی و تحریم های آمریکا در تعمیق وابستگی دوجانبه بین دبی و ایران نقش مهمی ایفا می کنند- پیامدی که مخالف اهداف سیاستگذاران ابوظبی و واشنگتن است.

4. امیر ابوظبی و حاکم واقعی امارات متحده یعنی شیخ محمد بن زاید، ایران را رقیب خود می داند و مخالف نفوذ ایرانی ها در دبی است. تحریم های چندجانبه دولت اوباما این امکان را برای بن زاید فراهم کرد که حضور ایران در اقتصاد دبی را محدود کند. در سال های بعدی حضور ایرانی ها در اقتصاد دبی به شکل چشمگیری کاهش یافت.

5. اما نشانه های جدید حاکی از آن است که دبی احتمالا به دنبال ترمیم روابط تجاری خود با ایران است. عبدالقادر فقیهی، رئیس شورای تجاری ایران در دبی اعلام کرده است که "فضا برای تجارت بین ایران و امارات بازگشایی شده است." به گفته وی، حاکمان دبی اعلام کرده اند که به ایرانیان دارای سرمایه و تجارت قانونی ویزای تجاری خواهند داد و حساب های بانکی بازگشایی خواهد شد.

6. این روزنه کوچک می تواند حاصل تلاش ها برای کاهش تنش در تنگه هرمز باشد، چرا که به نظر می رسد ابوظبی متوجه گرفتاری های منطقه ای خود و همچنین ریسک جنگ در منطقه شده است.

7. اما عامل دیگر این تغییر سیاست نگرانی های اقتصادی -و نه ملاحظات امنیتی- است. دبی فهمیده که ممکن است باردیگر و به زودی به سرمایه های ایرانی برای خروج از یک بحران مالی جهانی دیگر احتیاج پیدا کند. 

8. سال ها از بحران مالی آخر گذشته و دبی هنوز مشغول بازپرداخت بدهی های خود به ابوظبی است. در حالی که امارات خود را برای رکود جهانی آتی آماده می کند، ایران تنها کشوری است که می تواند زمانی که سرمایه گذاران خارجی عقب نشینی می کنند، سرمایه چشمگیری را به دبی تزریق کند. رهبران تجاری ایرانی در دبی می پرسند ابوظبی تا کی می تواند آنها را در اقتصاد دبی محدود نگه دارد؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.