در پی توافق با طالبان واشنگتن نیروهای نظامی خود را از 14 هزار نفر به 8 یا 9 هزار نفر کاهش خواهد داد.

به گزارش جماران، روزنامه واشنگتن‌پست امروز جمعه به نقل از مسئولان در دولت آمریکا که نام آنها ذکر نشده، گزارش داد در پی توافق با طالبان واشنگتن نیروهای نظامی خود را از 14 هزار نفر به 8 یا 9 هزار نفر کاهش خواهد داد.

به گفته این مسئولان، در مقابل طالبان نیز پذیرفته مذاکرات صلح با دولت افغانستان را آغاز کند. این گفت‌وگوها درباره توافق آتش‌بس دو طرفه و قطع ارتباط طالبان با گروه تروریستی القاعده خواهد بود.

مسئولان آمریکایی گفتند که توافق می‌تواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه سپتامبر نهایی شود، هرچند آنها هشدار دادند که رهبران طالبان می‌توانند این روند را به تأخیر بیندازند و چالش‌های مهم همچنان باقی است.

این طرح پس از ماه‌ها مذاکرات بین طالبان و «زلمای خلیل زاد» که سال گذشته از سوی دولت ترامپ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان منصوب شده بود برای شروع مذاکرات شکل گرفت.

این درحالی است که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان از اظهار نظر درباره احتمال توافق اولیه خودداری کرده و گفته است: پیشرفت‌ها در مذاکرات امیدوار کننده هستند. ما امیدواریم که هیچ مانعی وجود نداشته باشد، اما این به جدی بودن آمریکایی‌ها نیز بستگی دارد.

خلیل زاد روز چهارشنبه در توئیتی اعلام کرد که قصد دارد به زودی دور بعدی مذاکرات خود را با طالبان در قطر از سر بگیرد و اگر این گروه وظیفه خود را انجام دهد، به توافق نهایی دست خواهند یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.