خروج آمریکا از این معاهده می تواند به مسابقه تسلیحاتی جدید منجر شود زیرا ژاپن در صورت لغو این معاهده شیوه دیگری برای حمایت از خودش در برابر تهدیدهای چین و کره شمالی پیدا کند.

به گزارش جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اندیشه لغو معاهده همکاری دوجانبه و تضمین های امنیتی با ژاپن است که در سال 1960 به امضا رسید.

یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت که ترامپ به وکلای مدافع اش گفت که این معاهده برای ایالات متحده آمریکا علادلانه نیست.

این منبع افزود که  معاهده یک طرفه است به طوری که بر اساس آن در صورت وقوع حمله مسلحانه به ژاپن آمریکا باید به این کشور کمک کند اما نیروهای مسلح ژاپن را ملزم به کمک به ایالات متحده آمریکا نمی کند.

این منبع تصریح کرد که به رغم آن که ترامپ هنوز تصمیمی برای خروج از معاهده نگرفته است اما به احتمال زیاد این کار را بکند.

خروج آمریکا از این معاهده می تواند به مسابقه تسلیحاتی جدید منجر شود زیرا ژاپن در صورت لغو این معاهده شیوه دیگری برای حمایت از خودش در برابر تهدیدهای چین و کره شمالی پیدا کند.

به گفته این منبع ترامپ بر این باور است که تلاش های ژاپن برای انتقال پایگاه نظامی آمریکا در «اوکیناوا» به جایی دیگر، تلاش برای سیطره بر اراضی است و از ژاپن برای انتقال آن خواستار غرامت مالی شد.

بنابراین گزارش، توافقنامه همکاری دوجانبه  و تضمین های امنیتی به ژاپن  میان آمریکا و ژاپن در سال 1960 امضا شد و جایگزین توافقنامه امضا در سال 1951 و پس از پایان جنگ جهانی دوم شد.

ترامپ از زمان روی کار آمدنش به قدرت از چندین توافقنامه و معاهده بین المللی مانند برجام و معاهده آب و هوایی پاریس خارج شده است و خروج و لغو معاهدات با کشورهای مختلف به ویژه همپیمانان آمریکا تبدیل به عادت وی شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.