یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در نشست سران گروه 20 با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد و آنها در خصوص موضوعات متعددی مذاکره خواهند کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: سایه دیدار هلسینکی. بی اعتمادی ها نسبت به دخالت های گذشته و آینده روسیه. و تنش های زیاد در مورد ایران و ونزوئلا.

زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در حاشیه اجلاس جی 20 ژاپن با هم دیدار کنند، فصل تازه‌ ای در روابطی که دستخوش سوالات و تضادهاست، به وجود  می‌ آورد. با وجودی که ترامپ با وعده دوستی نزدیک با پوتین روی کار آمد، دولتش تحریم‌ ها و دیگر فشارها را بر مسکو افزایش داده است.

دستور این نشست در هاله‌ ای از ابهام مانده است؛ درست مانند نتیجه نشست هلسینکی پایتخت فنلاند حدود یک سال پیش.

«مایکل مک‌ فال» سفیر آمریکا در روسیه در دوره باراک اوباما می‌ گوید: «کل جهان به تماشای نشست هلسینکی نشسته بود زمانی که ترامپ تحقیقات جامعه اطلاعاتی خود را نادیده گرفت تا از پوتین جانبداری کند و هنوز هم ما نمی‌ دانیم آنها در جلسه خصوصی خودشان درباره چه مسائلی صحبت کردند و اکنون شک ندارم که آنها درباره پایان تحقیقات بازرس مولر صحبت می‌ کنند و تاکید می‌ کنند که چیزی در کار نبوده است. این همچون اثبات بیگناهی هر دوی آنهاست.»

نشست گروه 20 در اوزاکای ژاپن، اولین نشست پوتین و ترامپ از زمان پایان یافتن تحقیقات مولر است که به شواهدی دال بر همدستی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه نرسید. با این وجود ترامپ از جرم مانع‌ تراشی در اجرای عدالت هم تبرئه نشد. این مساله بر دوره ریاست جمهوری ترامپ سایه انداخته است.

پوتین هرگونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را که به پیروزی ترامپ کمک کرده باشد، رد می‌ کند؛ گرچه تحقیقات مولر شواهد برعکسی را ارائه داده است. این شواهد شامل عملیات اطلاعات نظامی روسیه برای نفوذ به ایمیل های حزب دموکرات و تلاش برای تضعیف سیستم سیاسی آمریکا با استفاده از حساب های کاربری جعلی در رسانه های اجتماعی بود.

تنش های کنونی با ایران هم از دیگر محورهای این دیدار خواهد بود. هفته گذشته ایران پهپادی را که به حریم هوایی اش نفوذ کرده بود، ساقط کرد.

پوتین تنها از ایران حمایت نکرده است. بلکه از دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا و بشار اسد در سوریه هم پشتیبانی کرده است. این حمایت ها بر خلاف خط مشی آمریکاست. روابط عمیق مسکو با چین هم بسیاری را در واشنگتن آزرده خاطر کرده است.

سالهاست که ترامپ با ستایش پوتین خشم بسیاری را برانگیخته است.

دو رهبر سال گذشته خروج شان را از پیمان هسته ای 1987 اعلام کردند. این قرارداد این تابستان به پایان می رسد و نگرانی هایی را در خصوص رقابت تسلیحاتی جدید به وجود آورده است.

هدف اصلی پوتین فشار بر ترامپ برای کاهش تحریم هایی است که کنگره آنها را وضع، و تشدید کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.