عادی سازی ورابط کشورهای عربی با دولت سوریه باعث می شود که اقتصاد سوریه بهبود پیدا کند و اگر این عادی سازی روابط در خاورمیانه موفقیت آمیز باشد، در نهایت اروپا نیز همین کار را می کند و اقدام به عادی سازی روابط اش با دمشق می کند.

به گزارش جماران، روزنامه سوئدی«افتون بلادت» در تحلیلی درباره سوریه نوشت که تغییرات شدید در جنگ سوریه باعث شده است که برخی کشورهای عربی به شکل غیرمنتظره فراموش کنند که آنها یک زمانی بزرگترین حامیان مخالفان سوری بودند و شروع به عادی سازی روابط خود با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه کرده اند.

این روزنامه نوشت: موفقیت سوریه در از سرگیری روابط با همسایگانش و بازگشت به اتحادیه عرب باعث می شود که خشم اتحادیه اروپا فروکش کرده و کشورهای این اتحادیه دیر یا زود دست دوستی به سمت اسد دراز کنند.

روزنامه سوئدی در ادامه نوشت: امارات متحده عربی سفارت خود را در دمشق هفت سال پیش و فقط چند ماه پس از آغاز جنگ در سوریه بست اما اکنون آن را بازگشایی کرده و روابط خود با دولت سوریه را عادی سازی کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: بادهای ژئوسیاسی اکنون به سمتی دیگر می وزد و دولت سوریه با حمایت روسیه، ایران و حزب الله توانسته است که بیش از دو سوم اراضی سوریه را بازپس گیرد. همین امر باعث شده است که کشورهای سنی مانند امارات که به شکل عمیقی با عربستان سعودی دشمن سرسخت ایران همپیمان است، به ناگاه کمکی که به مخالفان ارائه کرد را فراموش کند و اکنون امارات امیدوار است که « جلوی خطر دخالت منطقه ای در امور سوریه گرفته شود».

به نوشته این روزنامه ناظران پیش بینی می کنند که برخی دیگر از کشورهای عربی نیز برای سوار شدن به «قطار عادی سازی روابط» با سوریه که به راه افتاده است عجله کرده و داخل آن بپرند. این ناظران اشاره می کنند که یکی از دلایل به راه افتادن این قطار و سرعت گرفتن اش افزایش نفوذ ایران و نزاع میان عربستان و امارات با قطر و ترکیه است. دلیل دیگر نیز سرخوردگی شماری از کشورهای عربی و نیز اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است که اخیر«دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا دستور آن را صادر کرده است.

«آرون لوند» کارشناس امور خاورمیانه به این روزنامه سوئدی گفت:« تا حدود اندکی این کشورها همچنان از دولت اسد انتقاد می کنند اما اکثریت آنها در عمل به این نتیجه رسیده اند که اسد در جنگ پیروز شد و قصد ندارد کشورش را ترک کرده و به جایی دیگر برود.این کشورها اکنون ماندن اسد در قدرت را بهتر از گسترش نفوذ ترکیه و ایران می دانند.»

این روزنامه سوئدی همچنین نوشت: سفر«عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به دمشق در ماه دسامبر اشاره واضحی به کاهش انزوای منطقه ای اسد بود. این سفر بسیار مهم است.این جدای از بازگشت روابط تجاری میان سوریه و اردن و از سرگیری پروازهای مدنی میان دمشق و تونس است.

افتون بلادت نوشت: بسیاری بر این باورند که دمشق به زودی به اتحادیه عرب بازمی گردد و این یک موفقیت مهم برای دولت سوریه به شمار می رود که به دلیل جنگ و تحریم های غرب در وضعیت اقتصادی دشواری به سر می برد. این برای سوریه که خود را همیشه یک کشور عربی تلقی می کند به لحاظ معنوی بسیار مهم است.

روزنامه سوئدی در پایان نوشت: عادی سازی ورابط کشورهای عربی با دولت سوریه باعث می شود که اقتصاد سوریه بهبود پیدا کند و اگر این عادی سازی روابط در خاورمیانه موفقیت آمیز باشد، در نهایت اروپا نیز همین کار را می کند و اقدام به عادی سازی روابط اش با دمشق می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.