با توجه به افزایش بهای نفت به دلیل تحریم‌ های آمریکا علیه ایران، بازار از هر گونه معافیتی برای خریداران نفت این کشور پس از آغاز تحریم ها در 4 نوامبر، استقبال می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد قیمت نفت امروز سه‌ شنبه تحت تاثیر تداوم نگرانی‌ ها در خصوص کمبود احتمالی عرضه در بازار به دلیل تحریم‌ های آمریکا علیه ایران - به عنوان سومین تولید کننده بزرگ در اوپک - و همچنین کاهش موقت تولید نفت در خلیج مکزیک به دلیل نزدیک شدن طوفان مایکل، افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت 65 سنت افزایش یافت و به 84.56 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه تا رکورد پایین 82.66 دلار عقب‌ نشینی کرد، اما پس از آن با خوش‌ بینی سرمایه‌ گذاران به تدابیر محرک اقتصادی چین که تقاضای این کشور برای نفت را افزایش خواهد داد، بهبود پیدا کرد. برنت هفته گذشته تا رکورد 86.74 دلار صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 45 سنت افزایش یافت و به 74.74 دلار در هر بشکه رسید. 

«جولیوس بائر» تحلیلگر موسسه «کارستن منکه» گفت: «تحریم آمریکا علیه نفت ایران موجب کاهش چشمگیر عرضه نفت به بازار خواهد شد و بازار این محصول را دچار بی ثباتی خواهد کرد.»

به گفته یک منبع در صنعت نفت، در هفته اول ماه اکتبر صادرات نفت ایران با کاهش روبرو شد زیرا در آستانه اجرای تحریم های آمریکا در 4 نوامبر، خریداران به دنبال جایگزین های جدیدی هستند؛ اقدامی که چالشی جدی برای سایر تولید کنندگان اوپک برای جبران کمبود عرضه ایجاد کرده است.

 به گفته این منبع صنعتی، ایران در هفته اول اکتبر روزانه 1.1 میلیون بشکه صادر کرده است.

هفته گذشته عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده اوپک، برنامه‌ هایی را برای افزایش تولید به 10.7 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

تحلیلگران «جی پی مورگان» در یادداشتی نوشتند: «عرضه نفت ایران همچنان کاهش می یابد و تعهد عربستان به عرضه بیشتر، نیاز به گذر زمان دارد.»

«بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران ادعای سعودی ها برای جایگزین کردن نفت ایران را «پوچ» خواند.

این در حالی است که یکی از مقامات دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده است که این کشور فعالانه در حال بررسی این موضوع است تا برای کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌ دهند، معافیت هایی قائل شود.

به گفته او که نخواسته است نامش فاش شود، دولت آمریکا در حال حاضر «در میانه فرایندی است» تا برای برخی از مشتریان نفت ایران استثنائاتی که «SRE» نامیده می‌ شوند قائل شود یا مجازات تحریم‌ ها را برای آنها کاهش دهد.

به گفته این فرد، دولت آمریکا آماده است تا با تک تک کشورهایی که واردات نفت خود از ایران را کاهش می‌ دهند، کار کند.»

این اولین بار است که یکی از مقامات آمریکا از وجود تلاش‌ هایی در دستگاه اجرایی این کشور با هدف ایجاد معافیت در موضوع خرید نفت ایران سخن می‌ گوید. بازار نفت از صدور معافیت آمریکا برای تحریم‌ های ایران استقبال می کند.

موضوع احتمال اعمال معافیت برای خریداران نفت ایران تنها چند روز پس از آن مطرح می‌ شود که هند، دومین مشتری نفت ایران پس از چین، از خرید 9 میلیون بشکه نفت ایران در ماه نوامبر خبر داد؛ خبری که بیانگر آن بود که هند با وجود فشارهای آمریکا، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

پیش از این «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر ماه گذشته خود به هند اعلام کرده بود که کشورش ممکن است معافیت هایی را برخی برخی از مشتریان نفت ایران قائل شود تا این کشورها «زمان بیشتری» برای توقف داد و ستدهای خود با تهران داشته باشند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنج‌ شنبه اعلام کرد که اگر چه هدف دولت این بوده که هیچ معافیتی در موضوع تحریم‌ های نفتی ایران قائل نشود و «صادرات نفت و گاز ایران را به صفر برساند» اما ممکن است که این هدف دولت کاملا محقق نشود.

در کنار موضوع تحریم نفتی ایران، موضوع دیگری هم به وضعیت بی ثبات کنونی بازار نفت دامن زده است. شرکت‌ های نفتی که در خلیج مکزیک فعالیت می‌ کنند، با نزدیک شدن طوفان مایکل به ایالت‌ های شرق این منطقه از جمله فلوریدا، حدود 20 درصد از تولید نفت خود را کاهش دادند.

 بنابه پیش بینی ها، طوفان به تاسیسات این خلیج آسیبی نخواهد زد اما همین تعطیلی موقت هم شکاف در عرضه و تقاضا را تشدید خواهد کرد.

تحلیلگران در نظرسنجی «اس اند پی گلوبال پلاتس» پیش‌ بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم اکتبر، به دلیل کاهش فعالیت پالایشگاهی و صادرات کمتر، 1.61 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. آمار موسسه «امریکن پترولیوم» روز سه شنبه و آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

عرضه کمتر از سوی لیبی و ونزوئلا هم به این شرایط حاکم در بازار دامن زده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.