وزیر خارجه کره‌ شمالی گفت تصور این که تحریم‌ ها ما را به زانو در خواهند آورد ،تنها رویای واهی کسانی است که ما را نادیده انگاشته‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد وزیر خارجه کره‌ شمالی که به نمایندگی دولتش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد، گفت  بن بست اخیر ناشی از آن است که آمریکا تقاضاهای جبری دارد که مانع از افزایش اعتماد می‌ شود.

«ری یونگ هو» گفت تعامل تا زمان پابرجایی تحریم‌ های آمریکا امکان پذیر نیست زیرا تا تحریم ها ادامه دارد، پیونگ یانگ تن به خلع سلاح هسته‌ ای نمی دهد.

وزیر خارجه کره‌ شمالی تصریح کرد که کشورش طی سال گذشته و در راستای نشان دادن حسن نیت خود، اقدام‌ های مهمی از جمله توقف آزمایش‌ های هسته‌ ای و موشکی انجام داده ولی در مقابل پاسخ متناسبی از آمریکا دریافت نکرده است.

وزیرخارجه کره‌ شمالی که در مقر سازمان ملل متحد سخن می‌ گفت، تصریح کرد که رفع نشدن تحریم‌ ها موجب افزایش بی اعتمادی کشورش به آمریکا خواهد شد.

وی ادامه داد: «بدون اطمینان به آمریکا، اعتمادی به تضمین امنیت ملی ما پدید نخواهد آمد و در چنین شرایطی امکان ندارد ما یک طرفه به خلع سلاح تن بدهیم. تصور این که تحریم‌ ها ما را به زانو در خواهند آورد ،تنها رویای واهی و توهم نابخردانه کسانی است که ما را نادیده انگاشته‌ اند.»

وزیر خارجه کره‌ شمالی یاد آور شد که حمایت نمایندگان اکثر کشورهای جهان از تحولات در شبه‌ جزیره کره، نشان دهنده گزینش راهبرد درست و صادقانه از سوی دولت کره شمالی است. او خواستار اجرای بیانیه مشترک آمریکا و کره‌ شمالی در پایان نشست ماه ژوئن در سنگاپور شد و این اقدام را ضامن تحقق صلح دائمی در شبه جزیره کره قلمداد کرد.

واشنگتن هنوز واکنشی به این سخنان نداده است اما «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود که برای پیگیری دیدار سنگاپور، به پیونگ یانگ بازخواهد گشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی ماه ژوئن گذشته در دیداری تاریخی در سنگاپور دیدار کردند؛ جایی که کیم جونگ اون و رئیس جمهور آمریکا گفتند پیونگ‌ یانگ وعده داده در جهت غیرهسته‌ ای شدن حرکت کند.

​واشنگتن انتظار دارد تا ژانویه 2021 یعنی در مهلتی دو ساله، روند غیرهسته‌ ای شدن کره شمالی به پایان برسد. با این حال کره‌ شمالی نیز تاکید دارد که هدف اصلی این کشور از آغاز خلع سلاح هسته‌ ای کمک به توسعه اقتصادی این کشور از طریق بهبود روابط با سایر کشورهاست و پایان دادن به تحریم‌ های این کشور یک گام ضروری در این روند است. اما دولت آمریکا تاکید دارد که تحریم‌ ها تا خلع سلاح کامل کره‌ شمالی باید برقرار باشد.

اواخر ماه اوت آمریکا به دلیل آنچه «ناخرسندی از عدم پیشرفت قابل ملاحظه در خلع سلاح» نامیده بود، سفر وزیر خارجه خود به پیونگ یانگ را لغو کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.