به گزارش ایرنا، رئیس دبیرخانه تاثیر پایش آلودگی های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: با وجود پیشرفت‌ صنایع نفت و گاز در جهان نباید از آسیب های ناشی از پیشرفت این صنایع و صدمه هایی که به انسان و محیط زیست وارد می شود، غافل شد.
شکرالله فرخی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز پالایشگاه‌ها میلیون‌ ها تن آلاینده در هوا منتشر می‌ کنند که خطری جدی برای سلامت انسان و محیط ‌زیست به شمار می‌آید و کیفیت زندگی افراد مجاور جوامع صنعتی را با آسیب‌های جدی روبرو می‌ کنند.
فرخی بیان کرد: بررسی نتایج تحقیقات پیشین نشان می دهد آلودگی‌های شیمیایی در افزایش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، سردردهای میگرنی، کاهش ضریب هوشی کودکان، سقط ‌جنین مادران باردار، بیماری‌های قلب و عروق، ابتلا به بیماری‌های پوستی، برونشیت مزمن و سرطان، مشکل غلظت خون، افزایش افسردگی، بی‌ حالی، خشم، عصبانیت و ظهور نشانگان بیماری اوتیسم در کودکان موثر است.
وی افزود: گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاه ها و ارتباط بسیار نزدیک با زندگی اجتماعی و زیست‌ محیطی ساکنان اطراف این صنایع تاثیرو عوارض شدیدی بر سلامت مردم محیط پیرامونی این صنایع دارد.
فرخی ادامه داد: عوارض مختلف ناشی از گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاهی بویزه آلودگی هوای منطقه عسلویه که با شرایط ویژه جغرافیایی منطقه هم تشدید می‌ شود، باید به‌ صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
وی پایش دائمی عوامل خطرساز و آلاینده‌های حاصل از صنایع و تاثیر آنها بر سلامت مردم، پایش دائمی شیوع و بروز بیماری‌های حاصل از تاثیر آلاینده‌های صنایع، برگزاری کنفرانس‌های سالانه مرتبط با تاثیر صنایع بر سلامت ونتایج حاصل از عملکرد پایش عوامل خطرساز، آلاینده‌ها و بروز بیماری‌ها، نگارش و تصویب پیوست سلامت صنایع بزرگ فعال در استان بوشهر و تدوین و اجرای برنامه ملی سلامت ساکنان در معرض خطر آلاینده‌های ناشی از صنایع را از جمله هدف های تشکیل این کارگروه عنوان کرد.
وی تاکید کرد: پیوست سلامت باید توسط صنایع موجود در استان بوشهر بویژه منطقه عسلویه اجرایی شود و در این ارتباط دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌ محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت با استفاده از پتانسیل اعضای هیات علمی و اعضای کارگروه فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: مهم‌ترین هدف دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌ محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت استاندارد سازی فعالیت صنایع برای رسیدن به سلامت پایدار و در صورت شیوع بیماری از گسترش آن فعالیت جلوگیری شود.
فرخی اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر 2 تا 3 هزار نفر از منطقه عسلویه بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در کودکان سنین مدرسه در این منطقه نسبت به شهر بوشهر و خیلی از شهرهای کشور شیوع بالاتری دارد.
وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی در مقابل صنایع نیست گفت: حوزه گاز و نفت منطقه حوزه ارزشمند برای کشور است و ما به دنبال این نیستم که بگوییم فعالیت‌ها باید تعطیل شود بلکه باید استاندارد سازی صورت گیرد.
رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت ادامه داد: حوزه سلامت و صنایع به‌عنوان دست هایی هستند که باید در کنار همدیگر قرار گیرند تا به مردم منطقه کمک کنند.
وی گفت: اگر صنعت شرایطی را برای انجام بررسی ها فراهم کند می توان نتایج حوزه سلامت را به صنعت ارائه داد و با این کار به بار اقتصادی کشور کمک شایانی می شود.
فرخی با اشاره به اینکه حوزه سلامت به‌عنوان یار و یاور صنایع و نه رقیب آنهاست، گفت: صنعت می‌تواند با کاهش آلایندگی و استاندارسازی قسمتی از هزینه‌های خود را کاهش دهد.
وی بیان کرد: حوزه سلامت به دنبال ایجاد هیاهو نیست بلکه بررسی واقعیت ها و ایجاد زمینه ای برای سلامت مردم را مد نظر دارد.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.