به گزارش ایرنا، شاپور رجایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پذیرش نداشتن منابع آبی جدید و افزایش بهره وری از این منابع، می تواند همه نیازهای آبی جمعیت کشور را تامین کند.
وی در باره راهکارهای علمی و عملی سازگاری با کم آبی در سه بخش عمده مصرف کنندگان آب استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به اینکه 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، بهبود مصرف آن در باغ های استان ضروری است.
رجائی افزود: امروز بد مصرفی و هدررفت فراوان آب در باغ های استان از جمله مهمترین مشکلات بخش کشاورزی است به نحوی که استفاده از شیوه های سنتی حتی در دوران فراوانی آب نیز توجیه ندارد.
وی بیان کرد: در این ارتباط با همکاری سازمان جهاد کشاورزی با اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری در همه باغ های استان بوشهر در دستورکار قرار دارد.
وی با اشاره به مصرف 95 درصد از آبهای سطحی و 40 درصد از آب زیرزمینی در شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر گفت: دراین ارتباط طرح تحول کشاورزی دشتستان به تصویب رسیده و در دست اجراست.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر حرکت به سمت آبیاری های نوین (نه فقط آبیاری قطره ای) و تغییر واریته ها و گونه های سازگار با کم آبی که توانایی تولید محصول بیشتری نیز دارند را از راهکارهای اصلی این سازمان در این شرایط عنوان کرد.
رجایی ادامه داد: در بخش زراعت با همکاری خوب سازمان جهاد کشاورزی، طرح پهنه بندی کشت در استان بوشهر اجرا شد که با استفاده از اهرم های تشویقی و بازدارنده، می توان به توفیقاتی چون تولید محصول کافی، کنترل بازار و استفاده بهینه از آب دست یافت.
رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان بوشهر، دومین مصرف کننده عمده آب استان را بخش شرب و خدمات عنوان کرد و گفت: حرکت به سوی کاهش هدررفت مصرف آب شرب توسط مصرف کنندگان و شبکه های توزیع، از اولویت های سازگاری با کم آبی در این بخش است.
رجایی با تاکید بر ضرورت تفکیک آب آشامیدنی از فضای سبز تصریح کرد: الگوی فضای سبز در استان بوشهر باید تغییر کند و نباید آبی که از دوردست برای مصرف آشامیدنی به استان منتقل می شود، به کشت چمن یا درختان پهن برگ اختصاص داده شود.
رجایی در باره وضعیت تامین آب مورد نیاز صنعت در استان بوشهرگفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، این بخش به خطوط انتقال آب، منابع سطحی و زیرزمینی این استان متکی نیست و با 30 میلیون مترمکعب شیرین سازی از دریا، آب مورد نیاز خود را تامین می کند.
وی افزود: بیش از 175 میلیون مترمکعب نیز مجوز جدید برای شیرین سازی آب دریا برای صنایع صادر شده و تا افق 1404، کل نیاز آب صنعت استان از این محل تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: در صنایع کوچک، استقرار سیستم های بازچرخانی آب، علاوه بر جلوگیری از آسیب رسانی پساب های صنعتی به محیط زیست، سبب کاهش محسوس آب مصرفی این صنایع می شود.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.