سهیل مهاجری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در طرح ملی جنگلانه با کاشت بذرهای بومی پوشش گیاهی مراتع استان تقویت می شود.
وی اضافه کرد: چهارمین سال اجرای طرح جنگلانه در حالی در استان بوشهر اجرا شد که مردم، تشکل های غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد از مجموعه های دولتی جلوتر بودند و این نشان می دهد که مردم مساله مهم خشکسالی و ضرورت تقویت مراتع از لحاظ پوشش گیاهی را درک کرده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: امسال طرح جنگلانه در سطح 180 هکتار از مراتع در شهرستانهای 10گانه استان بوشهر اجرا شد.
مهاجری افزود: در این طرح بذر کنار(CONAR)،بادام کوهی، قیچ، کهور ایرانی وگیاهان دارویی در سطح مراتع کاشته شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار کرد: اجرای طرح ملی جنگلانه به افزایش عرصه های جنگلی، احیای مراتع، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید علوفه کمک کرده است.
مهاجری افزود: استفاده از مشارکت مردمی برای اجرای طرح جنگلانه را نقطه قوت این طرح است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در باره کاشت گیاه کنار اضافه کرد: امسال با کمک سازمان های مردم نهاد در منطقه آبطویل شهرستان بوشهر 20 هکتار بذر کاری کنار اجرا شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اهمیت گونه بذر، نهال و درخت کنار برای این استان افزود: در زمان حاضر پوشش درخت کنار در بیش از30 هزار هکتار از مراتع استان قابل مشاهده است.
مهاجری گفت: کنار، گونه منحصر به فردی است و هر بوشهری‌ یک بار خاطره‌ چیدن میوه کوچک و خوش‌مزه آن در مراتع استان را تجربه کرده است.
وی یادآور شد: درخت کنار علاوه بر صرفه اقتصادی بالایی که دارد، حدود یک میلیون راس از دام‌های استان نیز از نظر خوارک دامی به درخت کنار وابسته هستند که روزانه در مراتعی با مساحت یک میلیون و 180 هزار هکتار چرا می ‌کنند.
مهاجری اضافه کرد: گونه کنار افزون بر داشتن خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدان، دارای خواص دیگر دارویی (برگ و ریشه)، خوراک انسانی و دام (بذر)، علوفه ای (برگ)، صنعتی(چوب) و سوخت (هیزم) را دارد که در مجموع می تواند به عنوان بهترین گونه بومی استان بوشهر مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در این ارتباط سازمانهای مردم نهاد استان بوشهر در طرح ملی جنگلانه هرساله کاشت و توسعه بذر کنار را در اولویت قرار می دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، برضرورت مشارکت مردمی در احیای عرصه ها و مراتع استان در قالب طرح های مختلف از جمله ترسیب کربن تاکید کرد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.