به گزارش ایرنا، ابراهیم کاظمی مومن سرایی روزچهارشنبه درچهارمین نشست تخصصی مسئولان دبیرخانه های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در بوشهر افزود: بیش از 13سال از اجرای قانون جامع حمایت از معلولان وجود دارد و براساس قانون اجرایی ماده 2 قانون حمایت از حقوق معلولان ستاد مناسب سازی کشور تاسیس شده است.
وی اضافه کرد: قانونگذار در قانون آورده که سالانه 30 درصد ازفضای دستگاههای اجرایی باید مناسب سازی شود که اگر به این اصل توجه می شد امروز باید 100 درصد دستگاههای اجرایی کشورمناسب سازی شده اما هنوز در این بخش مشکل وجود دارد.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اظهار کرد: براساس پایشی که انجام شده در 13 مولفه سازمان بهزیستی با 68 درصد و سازمان نظام پزشکی با 28 درصد بیشترین و کمترین مناسب سازی را در کشور انجام داده اند.
کاظمی مومن سرایی افزود: همچنین استان یزد با 59 درصد و تهران با 24 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین استانهایی هستند که به امر مناسب سازی پرداخته اند.
وی اضافه کرد: اگر دستگاههای اجرایی به 2 وظیفه و مسئولیت عمومی و تخصصی خود توجه کنند بسیاری از مشکلات در مورد مناسب سازی برطرف شود.
کاظمی مومن سرایی افزود: قانون گذار برای شهرداری ها 12 مولفه گذاشته و وزارت علوم مکلف شده در سر فصل های درسی دانشجویان خود 2 واحد به بحث مناسب سازی اختصاص دهد.
وی بیان کرد: همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به مناسب سازی خودروها کرده و رسانه ملی ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف به فرهنگ سازی کرده است که این دستگاهها باید به وظایف خود عمل کنند.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نیز گفت: چهارمین نشست تخصصی مسئولان دبیرخانه های ستاد هماهنگی و پیشگیری مناسب سازی کشور با رویکرد جدید و با دیدگاه علمی تخصصی در شهر بوشهر برگزارشد.
علی پولادی ریشهری افزود: این نشست با هدف بررسی و آسیب شناسی وضعیت موجود، بهبود فرایندها، ارائه رویکردهایی که بتواند ما را برای مناسب سازی معلولان نزدیکتر کند، برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه مناسب سازی قوانین متعددی دارد که اجرایی شدن این قوانین بسیار مهم است گفت: حضور معلولان در جامعه نیازمند زمینه و شرایط لازم است که باید فراهم شود.
وی یادآور شد: در زمان حاضر محیط ومبلمان شهری و بین شهری، خانگی و جامعه شرایط لازم برای نقش آفرینی معلولان را یا ندارند و یا خیلی کم است.
ریشهری افزود: 19 هزار معلول در استان بوشهر شناسایی شده است که 12 هزار نفر آنان را معلول جسمی حرکتی تشکیل می دهند که مستلزم توجه خاص و ایجاد شرایط و فضایی مطلوب هستند.
وی گفت: با ایجاد زمینه لازم می توان قابلیت و ظرفیت معلولان را شکوفا و به حقوق شهروندی آنان در جامعه پرداخته شود.
ریشهری افزود: در استان بوشهر تلاش های خوبی صورت گرفته اما این تلاش ها با واقعیت ها فاصله دارد و باید با همفکری و توان افزایی در این بخش گامهای موثری برداشته شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.