سکینه الماسی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: امضای قرارداد با توتال فرانسه به عنوان یکی از معتبرترین شرکتهای نفتی جهان مسیر امضای قراردادهای بعدی را هموارتر می کند.
وی اضافه کرد: منتفع شدن سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت از دیگر آثار جانبی امضای قرار داد با شرکت توتال است.
وی با اشاره به برند شرکت نام آشنای توتال با حوزه انرژی بیان کرد: بسیاری از شرکت های دیگر خارجی برنامه های اقتصادی خود را با نیم نگاهی به توتال ترسیم می کنند و اکنون که توتال به عنوان یکی از معتبرترین شرکتهای نفتی جهان، به پارس جنوبی بازگشته است دیگر شرکت ها نیز با خیالی آسوده تر به ایران می آیند.
الماسی با اشاره به اهمیت ومزیت های قرارداد توتال به لحاظ اقتصادی اظهار کرد: میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین و حساس‌ترین میدان مشترک ایران به شمار می‌ آید و منطقه ویژه پارس جذاب ترین کانون سرمایه گذاری کشور است.
نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه گذاری درپارس جنوبی به لحاظ اقتصادی برای کشور همچنان دارای اهمیت بالایی است.
الماسی گفت: برداشت از مخزن مشترک قبل از اینکه رقیب ما تمام ذخایر آن را برداشت کند مهم ترین مزیت قراردادهای توتال و هر شرکت دیگری در پارس جنوبی است.
وی افزود: با وجود امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی شرکت نفتی توتال فرانسه به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار در تهران، با این وجود بهبود بخش انرژی ایران هنوز در آینده‌ای دور است زیرا همچنان سرمایه گذاران خارجی برای حضور خود در بازار انرژی ایران احتیاط می کنند.
الماسی در باره اهمیت و مزیت قرارداد به لحاظ سیاسی و اجتماعی برای دولت گفت: این قرارداد راه را به نوعی برای سایر شرکت ها باز می کند و تابوی تحریم های آمریکایی را می شکند و اهمیت برجام را که در حقیقت نفس آن برچیده شدن تحریم ها بود را معنادار می کند.
وی اظهار کرد: امضای این قرارداد، آن هم پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم، نوید دهنده طلیعه روشنی از جذب سرمایه گذاری و امیدواری به آینده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نفت وگاز همچنان پیشران توسعه اقتصادی کشور است و دولت روی قراردادهای نفتی به سبب سیاسی و اجتماعی نیز توجه ویژه ای دارد.
الماسی بیان کرد: اقتصاد تحرک بخش فعالیت های اجتماعی و سیاسی جامعه ماست و بخشی مهم از اقتصاد کشور نیازمند تحرک در بخش نفت و گاز و قراردادهای مهم اقتصادی در این بخش است.
وی با تاکید براینکه سرمایه گذاری در میدانهای مشترک انرژی به لحاظ سیاسی دغدغه قوای سه گانه است گفت: انتظار داریم امضای قرارداد با شرکت توتال در پارس جنوبی مسیر را برای سایر سرمایه گذاری ها باز کند.
الماسی، در باره راهبرد اقتصادی و توسعه استان بوشهر در قبال این قرارداد اظهار کرد: ما تاکنون نه تنها در قبال این قرارداد بلکه در مواجهه با کلیت توسعه پارس جنوبی کمترین برنامه راهبردی را داشته ایم.
وی یادآور شد: شکل گیری هر قرارداد توسعه پارس جنوبی اگر چه به تبع آن ایجاد رونق اقتصادی، اشتغال در صنعت نفت و اقتصاد کشور و استان بوشهر را به دنبال دارد اما این کمترین انتظار برای محیط پیرامون است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه مایه نگرانی است، این است که ما همچنان در تامین همین کمترین انتظار نیز ناتوان باشیم.
وی بیان کرد: در یک سال اخیر تلاش بسیار مدونی در این مسیر انجام شده و حتی در پاره ای از موارد گره های قانونی را نیز با مصوبه های مجلس باز و قانونی دقیق تر که ما را به حق واقعی خود در موضوع اشتغال پارس جنوبی برساند نیز در مجلس گذراندیم و گام های خوبی برداشتیم اما همچنان فاقد یک سند راهبری توسعه ویژه پارس جنوبی در بخش های مختلف از جمله اشتغال هستیم.
الماسی گفت: طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی نیز که در سالهای گذشته مورد تاکید قرار گرفت نیز منفعل روی کاغذ مانده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این قراردادها و فازهای پارس جنوبی ابدی نیست، اگر راهبردهای توسعه ای ما در مواجهه با پارس جنوبی دقیق و عملگرا نباشد بشدت آسیب خواهیم دید.
الماسی افزود: همان قدر که برای برداشت بیشتر از مخزن مشترک با آزمون وخطا، تدبیر و گاهی هم بی تدبیری، تحریم ها و تلاش ها به هر در و دیواری زدیم تا قراردادی امضا شود و سرمایه گذاری به منطقه بیاید در سهیم بودن استان بوشهر در توسعه پارس جنوبی همچنان گام های نرفته زیادی وجود دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.