عبدالرحمان بارگاهی روز جمعه درگفت وگو با ایرنا افزود: گیاه لگجی یکی از بوته های بیابانی شهرستان دشتستان است که همواره بصورت خودرو در اراضی این منطقه رشد و نمو دارد.
وی اضافه کرد: فصل رشد و نمو گیاه لگجی از اواسط اردیبهشت آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد.
بارگاهی بیان کرد: میوه دهی این گیاه در ماه های تیر تا شهریور است و افراد بومی و محلی در این فصل از میوه این گیاه بیابانی برداشت می کنند که اکنون برداشت این میوه از اراضی دشتستان آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد.
رئیس مراتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان، مصرف غذایی و تهیه ترشیجات را از استفاده های عمومی مردم منطقه از این گیاه عنوان کرد.
بارگاهی به خواص درمانی و دارویی لگجی اشاره کرد و گفت: از پوست، شاخه و ریشه گیاه برای درمان درد مفاصل، روماتیسم و تقویت بدن برای درمان بیماری هایی مثل کبد و طحال استفاده می شود.
وی در باره کاربردهای صنعتی این گیاه بیان کرد: لگجی بویژه در ساخت سس های مختلف در جهان کاربرد دارد و گکشور ایران یکی از ظرفیت های بسیار مهم در کشت و توسعه این گیاه است.
وی گفت: گیاه لگجی می تواند به عنوان یک محصول صادراتی خوب برای کشور و بویژه شهرستان دشتستان به شمار آید.
بارگاهی گفت: یکی از گونه هایی که امسال در بحث تثبیت خاک و بیابان زدایی و نهالکاری در برنامه کاری منابع طبیعی است توسعه کشت لگجی به عنوان یک گیاه با ارزش است.
شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان وسیعترین شهرستان استان بوشهر با هوای گرم و خشک و نیمه بیابانی است.
7213/6043**
خبرنگار: سیده حلیمه حسینی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.