به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ناصر امیرزاده افزود: این آثار شامل ١٣ پرونده تپه و محوطه های تاریخی و سه بنای تاریخی است.
وی تصریح کرد: تپه های تاریخی شامل تل شیشه گری، نقاره خونه، سر تل، تپه سنگ آسیاب،تل کناری در روستای دهقایدو تل خندق در روستای وحدتیه دشتستان، تپه چغابور در روستای چهار روستایی شهرستان گناوه، تل گبری و استودانهای ساسانی در روستای کشتو و درویشی دشتی، محوطه تاریخی شهر خواست جم، تل مقبره در شهر ریز جم، تپه لیان در شهر بوشهر، محوطه بتانه در روستای بی بی خاتون دیر است.
امیرزاده گفت : سه بنای تاریخی ثبت شده نیز شامل مسجد اهل سنت در بافت تاریخی بوشهر، خانه تاریخی پور جعفر در بافت تاریخی بوشهر و ساختمان قدیم گمرک بوشهر است که به همراه تپه ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند .
شایان ذکر است که تپه ها و محوطه ها در دوره های مختلف تاریخی از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد تا قرون میانه اسلامی رادر بر می گیرد و بناهای به ثبت رسیده نیز مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول است.
در زمان حاضر 289 اثر ملموس شامل تپه ها، بناهای تاریخی و طبیعی و43 اثر معنوی و ناملموس شامل آئین های عاشورایی، بازیها و غذاهای بومی و محلی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7212/6047**خبرنگار: عبدالصمد شهریاری* انتشاردهنده: موناعیدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.