به گزارش خبرنگار مهر، مجید خورشیدی بعدازظهر دوشنبه در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان بوشهر اظهار داشت: بشر موجودی اجتماعی است و این بیماری نه در قالب یک روند تدریجی بلکه با یک شکست فوری و آنی بر همه این کارکردها به صورت موقت پایان داد و بشریت با این موضوع مواجه است.

وی افزود: در این شرایط، سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیماری کرونا باید دغدغه همه آحاد جامعه باشد و هر آنچه می‌توان باید در این زمینه کار انجام شود.

خورشیدی گفت: ویروس کرونا بسیاری از عادت‌های فرهنگی و سنت‌های اجتماعی که به نحوی به کارکرد اجتماعی تبدیل‌شده بودند را تعطیل کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر افزود: برگزاری آئین‌های سوگ و شادی در کنار خود کارکردها و تأثیراتی مثبت در از بین بردن برخی آسیب‌های اجتماعی داشت که کرونا سبب شد این کارکردها تعطیل شود.

وی ادامه داد: تعطیلی این آئین‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن کارکردهای مثبت اجتماعی آن‌ها باعث می‌شود تا علاوه بر افسردگی که خود این بیماری در پی خانه‌نشینی، ترس و استرسی برای افراد دارد، جای خالی این کارکردها نیز آسیب‌زا شود.

خورشیدی اضافه کرد: امروز تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از خانه‌نشینی کرونایی نشان می‌دهد این بیماری نگرانی را متوجه همه دنیا کرده است.

وی افزود: در این شرایط حتی اگر واکسنی هم برای کنترل و مهار این بیماری کشف شود تازه مرحله جدیدی از این بیماری برای بشر گشوده می‌شود و آن آسیب‌هایی است که این بیماری توانست بر بشریت وارد کند.

معاون، سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر بابیان اینکه بیماری کرونا بسیاری از سنت‌های اجتماعی را عوض کرد، گفت: شاهد تغییرات بسیار زیادی در زندگی مردم هستیم. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: کووید ۱۹، بیماری ناشناخته‌ای است و هرروز نشانه جدیدی از آن ظاهر می‌شود و در این شرایط که بشریت با ویروس ناشناخته‌ای در علم پزشکی روبرو است در بخش روانشناسی و اجتماعی نیز آسیب‌های آن شناخته‌شده نیست.

خورشیدی گفت: روانشناسان بر اساس قضاوت‌های پیش رو و تبعات اپیدمی‌های گذشته و نه بر اساس پژوهش در مورد بیماری کرونا عمل می‌کنند چه‌بسا موضوع و آسیب‌های خاص این پاندمی باشد که پژوهشی در مورد آن‌ها انجام‌نشده و در اپیدمی‌های گذشته نیز وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا با این گستردگی که همه قاره‌های جهان را فتح کرده و به تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و هر آنچه مربوط به حوزه انسان بود را عوض کرد در این بخش نیاز به کار جمعی بیشتری در حوزه ملی و استانی وجود دارد.

خورشیدی با اشاره به تشکیل کمیته بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی افزود: خشونت خانگی، افسردگی و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا در جهان قابل‌توجه است و این مسائل توانسته بر کارکرد خانواده تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه گرما بر این ویروس تأثیری نداشته است گفت: بر اساس اعلام وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی بیماری کرونا در استان‌های گرم در شیب ملایم افزایشی قرار دارد و هیچ مورد و دلیلی برای عادی‌سازی نداریم و انتظار می‌رود مردم موضوع کرونا را همچنان جدی بگیرند و تصور نکنند عادی‌سازی در این زمینه انجام‌شده است.

خورشیدی گفت: مردم با مراجعه به سامانه ۴۰۳۰ و شرکت در غربالگری‌ها و همکاری با مراکز جامع خدمات سلامت بیش از گذشته مراقب سلامت خود باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1425423
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.