محمدحسین ارسطو زاده روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: براین اساس رشته‌های بومی صنایع دستی می‌توانند با تلاش بیشتر و توسعه محیط کاری میزان تولید خود را بالاتر ببرند.

وی ادامه داد : در استان بوشهر بسته به نقطه جغرافیایی هر شهرستان صنایع دستی متفاوتی وجود دارد و هر کدام از این شهرستان‌ها مواد اولیه را بیشتر در خود محل تهیه می‌کنند که نقطه مثبت و قابل اتکا در تولید است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر افزود: با توجه به وجود بیش از ۶ میلیون اصله نخل در این استان که منبع تهیه مواد اولیه صنعت حصیر بافی در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شود این امیدواری وجود دارد که با همت مضاعف به تولید بیشتر همراه با کیفیت مطلوب برسیم.

ارسطو زاده اضافه کرد: در رشته‌های صنایع دستی دریایی بخش اعظمی از مواد اولیه این رشته از خلیج فارس تهیه و در رشته عبا بافی از ابتدای چرخه تولید تا انتها در خود استان بوشهر تامین می‌شود و مواد اولیه این محصول از پشم شترهای همین استان است.

وی اظهار داشت: آموزش، معرفی و حمایت، سه مولفه‌ای است که ما برای ایجاد انگیزه در بین صنعتگران و استفاده بهینه از توانمندی آنان بیش از پیش به کار خواهیم گرفت.

ارسطو زاده با اشاره به فعالیت ۹ کارکاه گروهی صنایع دستی در این استان گفت: به طور تقریبی در همه شهرستان‌های استان کارگاه‌های تولید گروهی صنایع دستی وجود دارد و به طور غالب در رشته حصیربافی مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: یکی از کارگاه‌های فعال در استان بوشهر در روستای بحیری روستای ملی عبا بافی کشور است که یکی از مرغوبترین پارچه‌های عبای کشور را از پشم شتر همان محل تهیه و به بازار عرضه می‌کنند و در سال گذشته پارچه چوقه را بار دیگر در این استان احیا کردند.

ارسطوزاده با اشاره به گلیم بافی خاص و کم نظیر در شهرستان جم یادآور شد: در برخی شهرستان‌ها همچون دیر۲ کارگاه فعال با ۲ رشته  صنایع دستی دریایی و حصیر بافی وجود دارد که به دلیل وجود مواد اولیه مناسب در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنار کارگاه‌های گروهی، تولید کننده‌های انفرادی در رشته‌های سراجی سنتی، خوس دوزی، سفال گری، گره چینی و زیورآلات سنتی که هم پای دیگر کارگاه‌های گروهی به تولید محصول می‌پردازند و بیش از ۹۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول بکار هستند.

ارسطوزاده گفت: این امیدواری وجود دارد با توجه به فعالیت بیشتر این کارگاه‌ها در روستاها، با افزایش چنین کارگاه‌هایی به اشتغال پایدار روستاییان کمک شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.