لیلا رحیمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: صنایع دستی بوشهر درچند سال گذشته بیشتر به سوی کاربردی شدن رفته و کم کم در زندگی مردم استان جای خود را پیدا کرده و با کیفیت بخشی صنعتگران به محصولات صنایع دستی در آینده شاهد استقبال بیشتر مردم نسبت به این تولیدات خواهیم بود.

وی با تاکید بر تقویت زمینه‌های آموزشی، بازرگانی و حمایت از تولید اضافه کرد: برای تقویت و جهش تولید باید بازار داخلی را شناسایی و تقویت کرد تا صنعتگران بتوانند کار خود را در بازارهای داخلی ارائه کنند.

رحیمی ادامه داد: امسال با شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن بازارچه‌های فروش صنایع دستی در نوروز که بیشترین فروش این محصولات در این بازارها انجام می‌شود این امر محقق نشد ولی امید می‌رود با عبور از این شرایط کارگاه‌های صنایع دستی فعال شده و توسعه یابد و بی تردید حمایت از این صنایع می‌تواند یکی از مصادیق بارز جهش تولید و تحقق شعار سال باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به زمینه‌سازی که در سال ۹۸ در زمینه دیجیتال مارکتینگ و آموزش کسب و کار در فضای مجازی انجام شد، صنعتگران می‌توانند با ورد به فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی محصولات خود را به حد عرضه و نمایش به اجرا درآورند.

رحیمی اضافه کرد: تلاش می‌شود محصولات صنایع دستی با توجه به بازار امروزی کاربردی‌تر تولید و ارائه شود و زمینه معرفی صنعتگران به وب‌سایت‌های الکترونیکی برای فروش محصولات خود و زمینه برگزاری بازارچه‌ و نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و سراسری نیز فراهم شود.

معاون صنایع دستی استان بوشهر گفت: یکی از برنامه‌های مهم این معاونت در سال جاری برای رونق اقتصادی و جهش تولید برپایی نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان بوشهر و بهره‌برداری از کارگاه‌های صنایع دستی در روستا و برگزاری آموزش‌های آن‌لاین برای صنعتگران است.

رحیمی یادآور شد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه صنایع دستی بومی و از داخل کشور تهیه و تامین می‌شود، برای ورود به این فعالیت نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی نیست و با سرمایه گذاری کم نیز می‌توان وارد این حوزه شد زیرا بازگشت سرمایه در این صنعت در کمترین زمان و با صرفه بالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۷۵درصد تولیدات صنایع دستی در حوزه روستایی انجام می‌شود، با تامین مواد اولیه، به آموزی صنعتگر روستایی و تناسب تولید آنها با زندگی و آشپزخانه شهری می‌توان تولید را وارد بازار و فروش را بالا برد.

رحیمی با تاکید براینکه صنایع دستی مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است گفت: بیشتر زنان و دختران روستایی در بخش صنایع دستی مشغول به کار هستند و این امر ضمن کمک به چرخه زندگی آنان زمینه جذب جوانان، افزایش تعداد کارگاه‌های صنایع دستی و تقویت تولید که باعث جهش تولید می‌شود را به دنبال دارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان بوشهر، برضرورت هم افزایی و تعامل دستگاه‌ها و کامل شدن چرخه صادرات در استان تاکید کرد.

رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه شاخص صادرات استان بوشهر بافته‌های داری است که شامل گلیم در بخش صنایع دستی و گبه در صنعت و معدن است اما چرخه تولید این بافته‌ها در استان کامل نیست.

وی گفت: متقاضیان زیادی سفارش آنها از طریق استان بوشهر انجام می‌شود ولی زمانی که سفارش را تحویل می‌گیرند باید در استان دیگری کار پرداخت و رفو را انجام دهند و از همان جا محصول صادر می‌شود به همین دلیل کار صادرات محصول را از مبادی گمرکات استان مبدا برای ثبت سفارش انجام نمی دهند.

رحیمی تاکید کرد: اما اگر چرخه صادرات در استان بوشهر تکمیل شود با توجه به اینکه بافنده ماهر و مواد اولیه بومی در استان وجود دارد اگر کارگاه‌های مرمتی و پرداخت نیز برپا شود  ثبت سفارش و صادرات از مبادی گمرکات استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد : رشته‌های صنایع دستی فعال در استان بوشهر متنوع است که همین امر کمک می‌کند در تولید محصول بتوانیم جوابگوی سلیقه‌های مختلف مصرف کنندگان باشیم و بر اساس نیاز و کاربردی تر از قبل تولیدکنیم.

رحیمی گفت: یکی از اولویت‌های استان برای حمایت از صنعتگران برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه استانی و ملی در سال جاری است.

وی کسب ۱۷ نشان ملی، نمونه سازی محصول، ثبت روستای ملی عبابافی و شکست تابو در این بخش زیرا در گذشته تنها بافندگان پارچه عبا مردان بودند اما امروز زنان نیز در این بخش فعالیت می‌کنند و با این کار امروز ضمن تقویت اقتصاد مقاومت بحث مهاجرت معکوس به روستاها و اشتغال روستایی با استحکام بیشتری انجام شده‌است.

معاون صنایع دستی استان بوشهر افزود: صادرات محصولات صنایع دستی با توجه به خوداظهاری صنعتگران بیشترین صادرات این صنایع در حوزه چمدانی بوده‌است به نحوی که میزان صادرات چمدانی ۷۲۹ هزار دلار و از مبادی گمرکی ۲۷۶هزار و ۲۸۵ دلار صادرات انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.