فرهاد قلی‌نژاد روز چهارشنبه در این رابطه افزود: ۲ روز پیش شاهد به گل نشستن یک نهنگ به طول نزدیک به ۱۵ متر در این ساحل بودیم که با همکاری دریابانی، سپاه و سایر نهادها این نهنگ به ساحل انتقال داده شد تا بوی تعفن آن منازل مسکونی را آزار ندهد و در فرصت مناسب اقدام‌های کارشناسی بر روی لاشه نهنگ انجام گیرد.

وی بیان کرد: این نهنگ از نوع گرمسیری است و علت مرگ آن در دست بررسی است، اما  احتمال میرود علت مرگ آن، کهولت سن و یا برخورد با شناورهای دریایی و آسیب دیدن بدن نهنگ باشد.

قلی نژاد گفت: پس از علت یابی مرگ نهنگ، عملیات بیومتری و مسائل اکولوژی انجام و سپس اسکلت آن ثابت و برای تحقیقات جانورشناسی به موزه انتقال داده می‌شود.

وی افزود: نهنگ‌ها به عنوان بزرگترین پستانداران روی زمین، از رده پستاداران راسته آب بازان هستند که در محیط‌های آبی نقش مهمی را در اکولوژی و چرخه غذایی اقیانوس‌ها و دریاها بازی می‌کنند.

قلی نژاد تاکید کرد: امروزه نهنگ‌ها به دلیل آلودگی‌های دریایی و برخورد با شناورها دریایی در معرض خطر هستند و نیاز است زیستگاه این نهنگ‌ها شناسایی و به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی برای حفظ این گونه زیستی ارزشمند تلاش شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.