محمد حسین ارسطو زاده روز سه‌شنبه در نشست بررسی و ارزیابی ثبت درختان کهنسال و کلوت‌های بوشهر افزود: حفظ میراث طبیعی رسالتی است که بر دوش ما گذاشته شده‌است و باید به بهترین صورت این میراث را به آیندگان منتقل کنیم و دشواری و سختی راه نباید ما را مایوس کند.

وی بیان کرد: انسان و طبیعت دو رکن جدا نشدنی هستند طوریکه هویت انسانی با طبیعت شکل گرفته و اقلیم و طبیعت است که بر رفتار  انسان‌ها تاثیر مستقیم دارد و دغدغه ثبت آثار طبیعی که در زیست بوم وجود دارد پشتوانه حفاظتی بسیار خوبی است.

رئیس گروه میراث طبیعی کشور  به ظرفیت اقلیمی، اکولوژی و وجود درختان کهنسال با تنوع بالا در بوشهر اشاره کرد و گفت: غنای میراث طبیعی و تاریخی بوشهر از لحاظ گردشگری، تاریخی با تنوع بالای معماری و طبیعت در کشور بی بدیل است که می‌توان از زیست بوم تالاب‌ها پرندگان مهاجر، جنگل‌های مانگرو و گونه‌های جانوری و گیاهی فوق‌العاده این استان نام برد.

علی قومی بیان کرد: باید با ایجاد زمینه‌های حفاظتی بیشتر و بردن این سری آثار طبیعی در یک رده‌بندی حفاظتی بالاتر قیاس نگهداری و حفظ آنها را افزایش دهیم که این موضوع دستگاه‌ها را مجاب می‌کند در مسیر توسعه زیر ساخت‌ها ملاحظه بهتری را انتخاب کنند و خود را ملزم به رعایت چهارچوب قوانین حفاظتی بدانند.

عضو هیات علمی تحقیقات جنگ و موسسات جنگل و پدر درختان کهنسال ایران گفت: گونه‌های گیاهی بوشهر نادر و منحصر به فرد است و برخی از آنها مثل درخت “لیل” این گونه غیر بومی است که در بوشهر از گذشته تکثیر و با گذشت چند قرن این نمونه حفظ شده‌است.

مصطفی خوشنویس ادامه داد: درختان لیل، بابل، بید، بلوط، گز، کهور، کلخنگ و کنار از گونه‌های منحصر به فرد پوشش گیاهی بوشهر است و آنچه که پس از ثبت آثار اهمیت دارد این است که مدیریت حفظ صورت پذیرد و فاکتورهای خواسته شده در قانون ثبت، مو به مو انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.