غلامحسین آقاجری روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به اینکه افزایش جمعیت باعث فشار فزاینده در منابع موجود بخصوص بخش مرتع  آسیب و تخریب فراوان شده است ، اجرای طرح‌های اصلاح و مدیریت مراتع بمنظور حفظ منابع موجود و احیای عرصه‌های تخریب شده ضروری است.

وی افزود: در این راستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات بیومکانیکی و مدیریتی نظیر طرح ۴۰۰ هکتاری قرق در منطقه دهک، عملیات چاله فلسی توام با بذرکاری در سطح ۲۵۰ هکتار، نصب دو مخزن ۱۰ مترمکعبی و محصور کردن یک هکتار با هدف قرق بلند مدت در حوزه  آبخیزداری  این شهرستان درحال اجرا است.

وی یادآورشد: یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مدیریتی و بیومکانیکی  به این شهرستان باهدف تقویت مراتع و حفظ پوشش گیاهی ، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی اختصاص یافته است.

آقاجری بیان کرد: یکی از راه‌های علمی و عملی اصلاح مراتع ایجاد سامانه‌های آبگیر فلسی شکل است که اگر در شرایط مناسب ایجاد شوند تاثیر بسزایی در اصلاح و بهبود وضعیت مراتع دارد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم گفت:عملیات چاله‌های فلسی کوچک توام با بذرکاری به مساحت ۲۵۰ هکتار و تعداد تقریبی۸۷هزارو ۵۰۰ مورد چاله درقالب اعتبارات صندوق توسعه ملی در این شهرستان  به‌منظور اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ محیط زیست و  بهره‌برداری بهینه از مراتع، کاهش سرعت و حجم روان آب‌های حاصل از بارندگی و افزایش نفوذ آب در خاک اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: نصب دو مخزن ۱۰ متر مکعبی با هدف توسعه محل‌های تامین شرب دام در سطح مراتع،کاهش لزوم مسیر پیمایش، تردد دام برای دسترسی به آب شرب و کاستن از چرای بی رویه با هدف حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب خاک مراتع در حال انجام و به‌زودی به اتمام می‌رسد.

شهرستان دیلم در شمالی ترین نقطه استان بوشهر از  ۱۵۳هزار هکتار زمین ملی  ۹۶ هزار هکتار آن شامل سطح مراتع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.