آریا الستی روز پنجشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر افزود: در 10 سال گذشته تمرکز بنیاد ملی نخبگان در حوزه شناسایی استعدادهای دانشگاهی و دانشجویان و فراهم کردن زمینه رشد و تعالی این افراد از طریق نهادهای مربوطه بود اما از سال گذشته تا پایان سال آینده سیاست‌های بنیاد خروج از این حالت تمرکز و توجه به فعالیت در حوزه دانش‌آموزی با همکاری آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: در همین ارتباط طرح دوست علمی در بنیاد ملی نخبگان طراحی و با عنوان‌های مختلف در استان‌ها اجرا شده‌است.

الستی اضافه کرد: اگر خواستار حضور موثر نخبگان در کشور هستیم باید زمینه رشد این افراد از دوران دانش‌آموزی با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان پرورش استعدادهای درخشان فراهم شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بزودی شاهد تحولات جدی در آموزش وپرورش و کشف استعدادهای درخشان و زمینه‌سازی برای رشد آنها باشیم.

الستی گفت: بعد از دوران فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌ها با یک دوره مهم روبرو هستیم که استعدادهای جوان وارد عرصه کار و زندگی حرفه‌ای می‌شوند و آنجاست که باید تمرکز جدی داشته باشیم که این اثرگذاری روز به روز بهتر اتفاق افتد.

وی یادآور شد: در همین ارتباط بنیاد ملی نخبگان با همکاری دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تلاش می‌کند زمینه‌هایی برای اثرگذاری نخبگان در کشور فراهم شود.

معاون بنیاد ملی نخبگان در باره توسعه پژوهشگاه‌ها گفت: تصمیم‌گیری در باره پژوهشگاه‌ها به صورت خاص در حوزه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بنیاد نخبگان هم یک موسسه موازی نیست که بخواهیم در فعالیت سایر نهادها دخالتی داشته باشیم اما اگر چنین برنامه‌ای در این 2 وزارتخانه باشد بنیاد براساس ماموریت‌ها و میزان توان مالی که دارد در تامین منابع انسانی آنها کمک می‌کند.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های جدی که بنیاد نخبگان در 2 سال اخیر انجام داده‌است تامین ردیف استخدامی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشوراست که قصد جذب هیات علمی از میان پژوهشگرانی دارد که از جنس سرآمد و نخبه هستند.

الستی اضافه کرد: آنهایی که موفق شدند این افراد را به صورت هیات علمی جذب کنند بعضی وقت‌ها دچار مشکل اداری از جمله کمبود ردیف استخدامی می‌شدند که به صورت ویژه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی این مشکل برطرف شد.

وی یادآور شد: این ردیف‌های استخدامی شناور و در اختیار بنیاد ملی نخبگان است که در سال گذشته 100 نفر در این بخش جذب و انتظار می‌رود این شمار تا 2 سال آینده به 200 نفر برسد.

الستی گفت: بنیاد ملی نخبگان نقش تسهیل‌گری برای ایجاد تحولات دارد و اگر در استان‌ها نهادهای مختلف برای ایجاد تحول در دانشگاه‌ها و محیط‌های مربوط به ارتقای کسب و کار و جذب شرکت‌های دانش بنیان فعالیت و هم‌راستای بنیاد ملی نخبگان عمل کنند به نتیجه خواهند رسید.

وی تاکید کرد: تا شرایطی برای تقاضای کالای دانش بنیان در استان‌ها فراهم نشود نباید انتظار فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر  دو روز پیش درصحن شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور به‌ عنوان نخستین سند دانش بنیان استان‌ها به تصویب رسید و بیانگر این است که مسئولان این استان می‌خواهند این تحولات صورت گیرد.

 الستی افزود: با نگاه نخبه‌پروری و جذب نخبگان می‌توان زمینه‌های توسعه و پیشرفت جامعه را هموار کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار بوشهر گفت: بی‌شک بنیاد نخبگان یکی از مراکزی است که شکل‌گیری آن براساس ضرورت و پاسخ به قشر پیشتاز جامعه است.

حسن ابراهیمی افزود: رویکرد بنیاد ملی نخبگان برگرفته از تکریم، علم، دانش، اندیشه، دانایی، خردورزی، نوآوری و عقلانیت است که این نگاه همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت بوده‌است.

وی بیان کرد: کارکرد مثبت و مبارک بنیاد ملی نخبگان و مراکز رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تحول آفرینی و ارتقای اعتماد به نفس جامعه است.

ابراهیمی اضافه کرد: جامعه طالب پیشرفت، استقلال و اتکا به خود و توسعه براساس شایستگی و قابلیت‌های خودی است بنابراین تقویت این روند و حضور موثر نخبگان در عرصه‌های مختلف جامعه اعم از سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی باید به خواست همگانی و یک نگاه غالب بر فضای عمومی کشور باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نخبگان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و این نگاه فرایندنگری باعث می‌شود این سرمایه‌ها به‌عنوان موتور محرکه جامعه تلقی شوند.

سعید کشمیری افزود: اگر از جامعه نخبگان حمایت نشود و راه را برای آنان هموار نکرد مدیون جامعه خواهیم بود.

 در این آیین الله کرم اخلاقی به‌عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر معرفی و از تلاش‌های رضا آذین تقدیر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.