معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در برنامه اصلاح نژاد بزهای این استان از ترکیب بومی با خارجی آلپاین و بزهای نر ایستگاه اصلاح نژاد بز عدنی استفاده شده‌است.

افشین قطبی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تبدیل چراگاه‌ها و مراتع به زمین‌های کشاورزی، تولید پایین نژادهای بومی، مهاجرت زیاد از روستاها به شهرها، مهمترین دلایلی است که صنعت پرورش گوسفند و بز را تحت تاثیر قرار داده‌است.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در سال‌های گذشته، باعث فقر مراتع و کاهش سطح زیر کشت نباتات و پسماندهای علوفه‌ای شده‌‍است که این وضعیت افزایش هزینه‌های نگهداری و پرورش دام‌های وابسته به مرتع را بالا برده‌است و نگهداری دام بویژه در شرایط بسته جوابگوی هزینه‌ها و اقتصادی نیست.

قطبی گفت: در چنین شرایطی، افزایش بهره‌وری و تولید بیشتر به ازای هر راس دام موجب اقتصادی شدن تولید و افزایش درآمد دامداران روستایی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: قسمت عمده سود پرورش گوسفند و بز مربوط به تولید بره و بزغاله است و یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری افزایش تعداد بزغاله متولد شده به ازای هر راس بز مولد ماده یا به عبارتی افزایش نرخ دوقلوزایی در گله است که با توجه به اینکه میزان دوقلوزایی در گله‌های مردمی پایین است و تنوع ژنتیکی کمی نیز وجود دارد، استفاده از تکنیک‌های نوین پرورشی و نژادهای پرتولید داخلی و خارجی برای اصلاح نژاد بزهای بومی ضروری است.

وی گفت: در این ارتباط در سال جاری از دو روش اصلاح نژاد بزهای بومی با استفاده از نژاد عدنی که از نژادهای پرتولید و اصلاح شده در این استان است و ترکیب نژاد بزهای بومی با بزهای پرتولید آلپاین و سانن استفاده شده‌است.

قطبی اضافه کرد: برای این منظور از دام‌های برتر ایستگاه اصلاح نژاد بز عدنی و بزهای نر نژاد آلپاین و سانن موجود در ایستگاه با درصدهای مختلف برای اصلاح ۵۰۰ راس بز بومی در ۱۲ گله و با روش توزیع دام نر بین گله‌های زیر پوشش استفاده شد.

وی ادامه داد: دام‌های زیر پوشش هویت‌گذاری شده‌است و همه اطلاعات تولید مثل آنها و بزغاله‌های متولد شده حاصل از عملیات اصلاح نژاد، ثبت و مورد تجزیه و تحلیل ژنتیکی قرار می‌گیرد.

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.