دبیر علمی این جشنواره روز شنبه در آیین اختتامیه گفت: پس از راهیابی ۱۱ اثر به بخش نهایی جشنواره، سیده نگار بهرسی نقال شهرستان دشتی با نقل "جنگ خندق" به عنوان برگزیده معرفی شد.

اصغر قربانی افزود: بهرسی چهار سال است که در این عرصه فعالیت دارد و عنوان برگزیده بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی، برگزیده جشنواره نقالان علوی در سال ۹۷ و مقام نخست جشنواره های دانش آموزی را در کارنامه دارد.

وی یادآورشد: بهرسی نقل های دیگری چون داستان های شاهنامه و نقل حضرت علی اکبر(ع) و نقل حضرت زینب(س) را نیز اجرا کرده است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر نیز گفت: یکی از چالش های  فرهنگی مهم امروز نبود آشنایی دقیق نوجوانان و جوانان کشور با حماسه سازان و نام آوران تمدن ایران اسلامی است که باید زمینه آشنایی آنها با حماسه های بی نظیر این سرزمین از زبان هنر آشنا شوند.

امید پارسایی فر افزود: در این ارتباط جنگ نامه خوانی و نقالی به عنوان هنری که به بیان حماسه های ایران زمین می پردازد باید در جامعه ترویج یابد.

وی ادامه داد: جنگنامه خوانی و نقالی یکی از هنرهای ریشه دار استان بوشهر است چرا که پرچم مرزداری استان با سرافرازی در ۵۰۰ سال اخیر برافراشته بوده است.

پارسایی گفت: در این مرزداری، وقایع و رشادت های بی نظیری خلق شده که باید به زبان گونه های مختلف هنری از سینما، نمایش و موسیقی تا ادبیات و هنرهای تجسمی بیان شود.

وی بیان کرد: در استان بوشهر ادیبانی چون سید محمد مضطر حماسه های شهید رئیسعلی دلواری را سروده و جنگنامه خوانانی چون زنده یاد جهانبخش کردی زاده و باقر آرامی این رشادت ها را به شیواترین بیان ارائه کردند.

۷۲۱۲/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.