آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز دوشنبه در بازدید از مسجد جمعه و همچنین مجلسی (خانه) آیت الله شیخ حسن آل عصفور افزود: مسجد جمعه یکی از مساجد کهن در بوشهر است و مجلسی شیخ حسن آل عصفور نیز یکی از بناهای فرهنگی قدیمی جهان تشیع و ایران است.

وی بیان کرد: این مسجد و مجلسی یادگار بزرگان، فرهیختگان و علمای بزرگی مثل شیخ حسن، محمد علی، خلف، عبدالعلی و شیخ محمد آل عصفور است که در تاریخ تشیع همچون ستارگانی پرفروغ و بی غروب درخشیده‌اند.

صفایی بوشهری ادامه داد: مسجد جمعه و مجلسی شیخ حسن آل عصفور در گذشته مرکز حضور، آموزش و تدریس علما و محل عبادت بزرگان و حوادث بزرگ تاریخی مثل مشروطیت و تاریخ بزرگ مبارزه با انگلیس بوده است.

وی افزود: این مسجد و بنای مجلسی مدت هاست که دچار فرسودگی شده  و اکنون با پیگیری ادارات کل اوقاف و میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته و این ۲ بنا محفوظ مانده اما نیازمند تعمیرات است.

صفایی بوشهری ادامه داد: در بازدیدی که از مجلسی شیخ حسن آل عصفور صورت گرفت مشخص شد که تعمیرات متوقف شده و باید هر چه سریع‌تر تکمیل و به سرانجام برسد.

امام جمعه بوشهر افزود: امیدوارم مسئولان در این زمینه اقدام‌های لازم را به عمل آورند و هر چه سریع‌تر این دو بنای مهم و تاریخی را مرمت کنند.

مسجد جمعه یکی از قدیمی ترین مساجد شهر بوشهر و یکی از موقوفات آیت الله شیخ حسن آل عصفور است.

همچنین خانه (آرامگاه) شیخ حسن آل عصفور نیز که به مجلسی مشهور است، خانه‌ای دو طبقه‌ای که به عنوان محل سکونت و انجام امور قضایی و اداری او بوده است.

آرامگاه این عالم نیز در همین مکان واقع است.

این دو بنا در کوی شنبدی واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر قرار دارند.

شیخ حسن آل عصفور از اسلام شناسان بوشهر بود که بعد از شهادت پدرش در بحرین، به بوشهر مهاجرت کرد و در محله شنبدی به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی مشغول بود.

وی در سال ۱۱۶۹ هـ. ق به دنیا آمد و سال ۱۲۶۱ قمری دار فانی را وداع گفت و در خانه اش به خاک سپرده شد.

رساله عملیه در طهارت و نماز،  مناسک حج،  رساله‌ای در احکام  و شرح منظومه پدرش در اصول پنج گانه، تالیفات شیخ حسن آل عصفور به شمار می‌رود.

وی همچنین یکی از واقفان مهم بوشهر است که موقوفات آن بیش از یکهزار رقبه دارد.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.