به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: این بهله سارگپه جنگلی تاجدار با احساس مسئولیت شهروندان طبیعت دوست در جهت سیر مراحل درمانی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تحویل شد.
وی بیان کرد: پرنده یاد شده به علت اصابت گلوله سلاح ساچمه زنی از ناحیه بال سمت راست دچار آسیب دیدگی شدید و خونریزی شده بود.
قلی نژاد اظهار داشت: با سرعت عمل شهروند طبیعت دوست گونه فوق با اقدام های اولیه درمانی از مرگ حتمی نجات یافت.
وی گفت: این سارگپه اکنون پس از التیام زخم ها درجهت سپری کردن دوران نقاهت و شرایط ایده ال تر به یکی از مراکز نگهداری حیات وحش انتقال تا در صورت کسب شرایط مناسب و تصمیم متخصصان در طبیعت رها سازی شود.
قلی نژاد ادامه داد: گونه های مصدوم در اختیار این اداره همواره توسط دامپزشک معاینه و تجویزهای لازم صادر و تحت نظر اداره حیات وحش و کارشناسان بانک ژن تیمار و بازپروری می شوند و پس از کسب شرایط لازم دریکی از زیستگاهای مساعد استان رهاسازی می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همچنین گونه های مصدوم یا تلف شده توسط کارشناسان این اداره بطور دقیق بیومتری و صفات مورفومتریک آنها ثبت می شود.
وی گفت: برای مقابله بافرسایش ژنتیکی باید نمونه های ذخایر ژنتیکی جمع آوری و ارزیابی کرد.
قلی نژاد یادآورشد: از عموم مردم درخواست می شود در صورت مشاهده گونه های وحشی آسیب دیده آن را تحویل نزدیکترین واحد محیط زیست دهند تا پس از تیمار کامل در طبیعت رها سازی شوند.
طول بدن سارگپه جنگلی تاجدار 55 تا 65 سانتیمتر است.
گستردگی بال های این گونه کمی بیشتر بوده و در انتهای بال ها پرهای انگشتی 6 عدد است و این در حالی است که در سارگپه جنگلی شمار پرهای انگشتی پنج عدد است.
این گونه در لیست سرخ جهانی (iucn) بوده که به صورت زمستان گذران به نسبت کمیاب در نواحی جنوب کشور دیده می شود.
سارگپه جنگلی تاجدار در فهرست پرندگان حمایت شده ایران است و دارای ارزش حفاظتی است.
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.