به گزارش ایرنا، احمدرضا ونکی روز دوشنبه در نشست کرسی آزاداندیشی دانشگاه پیام نور با عنوان 'حضور بانوان در ورزشگاه، آری یا خیر؟' افزود: برخی بی اخلاقی های موجود درجامعه غیرقابل انکار است و راه حل آن تدوین برنامه های رشد مدار مدون توسط متخصصان است.
وی اظهارداشت: طبق اصل بیستم قانون اساسی همه افراد جامعه اعم از زن و مرد از حمایت یکسان قانون برخوردار هستند و باتوجه به اینکه قشر عظیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند، بطور جدی و مصرانه مطالبه گر حق و حقوق شهروندی خود هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناوه گفت: یکی از مطالبه های بانوان مجوز حضور آنها در ورزشگاه های فوتبال است که برخی از آنها با تغییر چهره و پوشش خود و یا با گریم مردانه حضور می یابند که چند تن از آنها نیز دستگیر شدند.
وی با اشاره به مخالفت ها و موافقت ها با حضور بانوان در ورزشگاه ها افزود: مخالفان این امر، فضای ورزشگاه را به دلیل رعایت نکردن نزاکت توسط مردان متناسب برای حضور بانوان نمی دانند و موافقان نیز از حقوق شهروندی بانوان و حق مساوی آنها با مردان دفاع می کنند.
ونکی اظهار داشت: حضور بانوان در ورزشگاه درصورت رعایت قوانین و عرف منع قانونی ندارد و این حق آنان به رسمیت شناخته شده و قانون فصل الخطاب است.
یکی دیگر از استادان این دانشگاه گفت: نداشتن جواز ورود بانوان به ورزشگاه باتوجه به قوانین منشور حقوق شهروندی نقص صریح شهروندی است.
منصوره حسینی افزود: بانوان حجم عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حق و حقوقی دارند و باید خواسته و مطالبه های خود را تا تحقق آن مستمر ادامه دهند.
وی اظهارداشت: حضور بانوان در ورزشگاه آزادی ناشی از مطالبه و خواسته های مستمر این قشر بود که در فینال جام باشگاه های آسیا محقق شد.
زهره غلامعلی زاده یکی دیگر از مدرسان این دانشگاه گفت: حضور بانوان در مجامع ورزشی درصورت جرم بودن و یا نبودن قانون آن را مشخص کرده که طبق آن ممانعت قانونی ندارد.
وی اظهارداشت: در ماده 103 منشور حقوق شهروندی حق همه شهروندان بویژه بانوان است که ضمن برخورداری از مشارکت و حضور در فضاها و مراکز عمومی، تشکل ها و سازمان های اجتماعی، فرهنگی و هنری ویژه خود را تشکیل دهند.
استاد حوزه علمیه گناوه گفت: انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه حضورش در اجتماع استعدادهایش شکوفا می شود.
حجت الاسلام احمد سالمی افزود: در پیشگاه خداوند همه انسان و صاحب کرامت هستند و ملاک ارزیابی فارغ از جنسیت است.
وی اظهار داشت: فعالیت اجتماعی زنان در قرآن به صورت های گوناگونی بیان شده از جمله می توان به مباهله حضرت زهرا (س)، بیعت زنان با پیامبر اسلام (ص) اقدام خواهر حضرت موسی(ع)، دختران حضرت شعیب و حضرت مریم (س) اشاره کرد.
سالمی گفت: حضور بانوان درجامعه از منظر قرآن مورد تایید ولی دارای چارچوبی است که بانوان مقید به آن از جمله پوشش مناسب، ممنوعیت اظهار زینت ها و خودنمایی هستند.
وی افزود: اصل و نفس حضور بانوان در ورزشگاه ممنوعیت ندارد ولی مخالفت فقها در بعضی ورزشگاه ها به دلیل نوع پوشش ورزشکار در آن رشته ورزشی است.
سالمی بیان کرد: از دلایل مخالفان حضور بانوان در ورزشگاه های فوتبال می توان به برهنه بودن ورزشکار، خشن بودن این ورزش، رفتارهای ناهنجار تماشاگران، فساد آمیز بودن فضای حاکم و حفظ شئونات اسلامی اشاره کرد.
مسئول ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان گناوه گفت: ورزشگاه ها فضای عمومی هستند و بانوان نیز مانند مردان حق استقاده و مشارکت دارند.
خدیجه دشتی افزود: حضور فعال بانوان در جامعه قوت قلبی برای مردان برای انجام کارهاست.
وی اظهارداشت: حضور بانوان در اماکن عمومی مختلف نظیر سینماها و دانشگاه ها این تجربه را به ما می آموزد که با فرهنگ سازی می توان شاهد حضور آنان در ورزشگا ها نیز باشیم.
دشتی گفت: حضور خانوادگی در ورزشگاه ها در امن کردن محیط برای بانوان و نیز کنترل هیجانات مردان موثر است.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: برگزاری کرسی آزاداندیشی در محیط دانشگاه می تواند به شور و هیجان علمی دانشجویان کمک شایانی کند.
مرتضی سیاوشی افزود: برگزاری این نشست ها با رعایت چارچوب و قوانین برای حل معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه اثرگذار خواهد بود.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر دارای 3 دانشگاه پیام نور، آزاداسلامی و علمی کاربردی است.
6164/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.