ارسطو ترکمان منش روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با ایجاد حساسیت در جامعه، استفاده از توان مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و تقویت سمن های پیشگیری از اعتیاد در کنار همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی ذیربط ضمن تقویت کارهای های پیشگیرانه می توان جامعه را در مقابله غول مواد مخدر مصون کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح ملی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، روان گردان ها و پیش سازها با رویکرد اجتماعی در برنامه ششم توسعه اضافه کرد: رویکرد این طرح توسعه و تقویت سمن های پیشگیری از اعتیاد، حفظ افراد سالم جامعه و افرادی که در معرض خطر آسیب های اجتماعی و اعتیاد و گرفتار مصرف مواد مخدر هستند، است.
ترکمان منش اظهار داشت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری اجتماعی محور در محله های شهری و روستایی، خانواده ها، مراکز آموزشی و محیط های کاری از دیگر رویکردهای طرح ملی مبارزه با مواد مخدر است.
وی بیان کرد: طرح ملی مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، روان گردان ها و پیش سازها با رویکرد اجتماعی در برنامه ششم توسعه از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر تدوین و به شورای هماهنگی استان ها ابلاغ وبراین اساس سنداستانی برگرفته ازاین طرح با تشکیل پنج کمیته حقوقی وقضایی، درمان، توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد، فرهنگی و پیشگیری و مقابله با عرضه تشکیل و وظایف هر یک از دستگاه ها مشخص شده است.
وی تاکید کرد: با تدوین سند استانی طرح ملی مبارزه با مواد مخدر از اتلاف هزینه ها، پرهیز از موازی کاری و صرفه جویی در وقت انجام می شود.
این مقام مسئول گفت: برای تامین اعتبار طرح ملی مبارزه با مواد مخدر سه ماده قانونی در برنامه ششم توسعه دیده شده که براین اساس همه دستگاه ها برابر قانون از اعتبارات ملی و استانی حوزه فرهنگی خود می توانند در این بخش استفاده کنند.
وی یادآور شد: با توجه به محدودیت اعتبار و نیروی انسانی تلاش می شود در قالب اجرای طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی شدن مقابله با این پدیده ازتوان مردم استفاده کرد.
ترکمان منش با تاکید بر ضرورت حضور خیران در طرح ملی مبارزه با مواد مخدر گفت: نیکوکاران می توانند در کنار انجام همه اقدام های خیرخواهانه خود برای بهبود یافتگان مواد مخدر که نیاز مبرم به حمایت دارند نیز گام بردارند.
وی بیان کرد: براین اساس ستاد مبارزه با مواد مخدر با همت خیران ازکارآفرینانی که زمینه اشتغال بهبود یافتگان کمپ های مواد مخدر که به مدت 6 تا 7 ماه پاک شده اند حمایت می شود.
ترکمان منش یادآور شد: در قالب اجرای طرح ملی مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه ای در زمینه صیانت از اشتغال این افراد امضا وحداقل حقوق اداره کار و بیمه این افراد پرداخت می شود.
وی یادآور شد: براساس این تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر 100 میلیون ریال بابت حمایت از کارآفرینانی که زمینه اشتغال هر بهبود یافته را فراهم کرده اند از طریق صندوق کارآفرینی با کمترین کارمزد پرداخت و در صورت وجود هرمشکلی در بخش تولید حمایت های لازم از این افراد انجام می شود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: در این ارتباط تاکنون به 21 نفر از کارآفرینانی که برای بهبود یافتگان مواد مخدر در استان ایجاد اشتغال کرده اند، تسهیلات پرداخت شده است.
ترکمان منش اجرای طرح مدیریت مورد در مدرسه های در معرض خطر، طرح توانمند سازی دانش آموزان دوره متوسطه، آموزش مهارت های خودمراقبتی، برنامه مدیریت کلاس، آموز فرزند پروری، طرح ادغام پیشگیری اولیه از اعتیاد، کمک به اجرای طرح کاربست ملی شیوع شناسی اعتیاد، راه اندازی خانه های ورزش روستایی، کمک به اجرای برنامه خانه و مدرسه در مهدهای کودک مناطق پرخطر را از جمله برنامه های طرح ملی مبارزه با مواد مخدر در استان عنوان کرد.
وی اضافه کرد: برنامه همکاری خانه و مدرسه در پایه اول ابتدایی، مدیریت کلاس، جشنواره استانی دانش آموزی نوجوان سالم، طرح ادغام پیشگیری اولیه از اعتیاد در نظام شبکه های بهداشتی، کمک به توسعه و تقویت کانون های دانشجویی پیشگیری از اعتیاد، کمک به تکثیر بسته های آموزشی با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد، برنامه پیام در خوابگاه ها و محیط های دانشجویی، اجرای برنامه های آموزشی در محیط های نظامی، برنامه های پیشگیرانه به صورت جماعت محور برای ارتقای سطح آگاهی خانواده ها، کمک به اجرای طرح ملی نه به اعتیاد، طرح کاروان سلامت از جمله دیگر برنامه های طرح ملی مبارزه با اعتیاد در استان بوشهر است.
وی با بیان اینکه استان بوشهر با 98.5 درصد انسان سالم جزو استان های سبز کشور است بیان کرد: با توجه به اینکه معتاد متجاهری که برای مردم اسباب زحمت شود در استان بوشهر وجود ندارد براساس تبصره 2 ماده 16 با دستور مقام قضایی این آمادگی وجود دارد که به بیماران معتاد مهاجری که توانایی مالی ندارند و کارتن خواب هستند با معرفی پلیس پذیرش و هزینه درمان آنها رایگان خواهد بود.
ترکمان منش با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه گفت: براساس این تفاهم نامه 64 برنامه گفت و گو محور شامل 32 برنامه رادیویی و 32 برنامه تلویزیونی از شبکه استانی صدا و سیما تولید و پخش و تلاش می شود آگاهی های لازم در خصوص پیشگیری از ابتلا به اعتیاد به جامعه ارائه می شود.
این مقام مسئول بیان کرد: بسیاری از افراد سالمی هستند که اطلاعات زیادی از مواد مخدر ندارند و تلاش می شود با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی به خود مراقبتی برسند.
وی افزود: با توجه به تنوع مواد مخدر صنعتی موجود در جامعه افزایش سطح آگاهی مردم برای محافظت از خود در مقابل این آسیب اجتماعی ضروری است.
ترکمان منش گفت: آموزش قدرت نه گفتن به جوانان و نوجوانان مهمترین عامل محافظت کننده در مقابل اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی است که باید به عنوان یک مهارت زندگی به افراد آموزش داده شود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت:: امروز با پشتوانه اقتصادی و درآمد کاذبی که در تجارت مواد مخدر وجود دارد فعالان این بخش برای رسیدن به هدف های شوم خود مجهز به آخرین امکانات و تجهیزات به روز هستند.
ترکمان منش اضافه کرد: در مقابل شبکه های گسترده قاچاق مواد مخدر که برای آسیب رساندن به قشر جوان جامعه برنامه ریزی می کنند باید همه دستگاه های اجرایی و مردم در کنار همدیگر برای مبارزه با این پدیده شوم قرار گیرند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.