انتخابات نشان داد مردم در میان جریان‌های سیاسی کشور کماکان به جریان اصلاحات و اعتدال گرایش دارند. با برگزاری انتخابات، دولت تدبیر و امید با قدرت بیشتری کار خود را ادامه داد و شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از چند دوره که در اختیار اصولگرایان بود در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

به گزارش جماران؛ یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه انتخابات اردیبهشت و اعتراضات دی ماه دو واقعه مهم سیاسی سال 96 بود، گفت: وزیر کشور اشاره کرده است که زمینه‌های اعتراضات دی ماه همچنان پابرجاست،بنابراین باید فکری به حال این زمینه‌ها کرد. من سال 96 را سال لزوم توجه جدی مسئولان به خواسته‌های ملت می‌نامم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نوعی تثبیت و ادامه اعتماد مردم به جریان اعتدال و اصلاحات بود و گام‌های سال 92 و 94 را تکمیل کرد، اظهار کرد: این انتخابات نشان داد مردم در میان جریان‌های سیاسی کشور کماکان به جریان اصلاحات و اعتدال گرایش دارند. با برگزاری انتخابات، دولت تدبیر و امید با قدرت بیشتری کار خود را ادامه داد و شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از چند دوره که در اختیار اصولگرایان بود در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه بیان کرد: اعتراضات دی ماه که به نوعی به اعتدال و میانه‌روی آسیب زد یکی از مهمترین اتفاقات دهه‌های اخیر کشور بوده است که در 90 شهر به وقوع پیوست و ما پس از انقلاب این سطح را اعتراضات و شعارها را نداشتیم. نکته قابل توجه این است که مردم در اردیبهشت‌ماه با رای خود از میانه‌روی، اعتدال و اصلاحات استقبال کردند اما حوادث دی ماه نوعی عبور از اعتدال و اصلاحات و ناامیدی از شرایط موجود بود که این موضوع مهم است و باید همه علاقه‌مندان به کشور را به طرح این سوال وادار کند که ریشه این اتفاقات چه بوده است؟

رهامی با اشاره به اینکه یکی از ریشه‌های این اعتراضات گسست بین نسل اول و دوم انقلاب و نسل سوم بود که در جریان شکل گیری انقلاب حضور نداشتند. اگر به این گسست نسلی توجه نشود، در آینده خطر جدی برای تثبیت نظام و انقلاب به وجود می آید.

وی همچنین با اشاره به اتفاقات دیگری مثل دختران خیابان انقلاب، دراویش و حمله به سفارت ایران در لندن تصریح کرد: حمله به سفارت ایران مربوط به یک جریان محدود است که از این اتفاقات در کشورهای مختلف روی می‌دهد اما موضوع دختران خیابان انقلاب یا دراویش نیاز به بررسی بیشتری دارد. نسل‌های جدید مخصوصا دختران به تدریج نوعی احساس یاس و ناامیدی از روند سیاسی کشور دارند و احساس می‌کنند مسئولان توجهی به خواسته‌های آنها ندارند. از سویی مسئولان نیز که حدود سنی آنها بین 70 تا 80 سال بوده و در واقع نسل اول انقلاب نیز محسوب می شوند، آشنایی با مطالبات نسل جدید ندارند.

رهامی با تاکید بر اینکه من مطالبه زنان برای رفتن به ورزشگاه و یا اقدام دختران خیابان انقلاب را نوعی اعتراض مدنی برای شنیده شدن اعتراض آنها می دانم، افزود: من این اتفاقات را اشاعه فحشا و فساد نمی دانم. زنان می خواهند مسئولان صدایشان را بشنوند، واقعیت این است که تبعیض جنسیتی در کشور ما وجود دارد و در زمینه برابری زنان و مردان نسبت به افغانستان هم عقب‌تر هستیم. شعارهایی در زمینه استفاده از زنان داده شد، اما این مطالبه محقق نشد. ما استاندار خانم نداریم. فرماندار خانم تعدادشان بسیار محدود است و در مجلس خبرگان یا شورای نگهبان هیچ خانمی وجود ندارد. وقتی زنان و دختران احساس کنند که صدایشان شنیده نمی‌شود، ممکن است حتی دست به اقدام خشونت‌آمیزی بزنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اتفاقات خیابان پاسداران و درگیری دراویش با نیروی انتظامی گفت: ما باید پلورالیسم سیاسی و مذهبی و وجود انواع تفکرات و سلایق را بپذیریم و آن را داخل نظام تعریف کنیم تا گفتمان‌های مختلف به صورت مسالمت‌آمیز حرف خود بیان کنند، در غیر این صورت خشونت ترویج می شود. ما باید کاری کنیم  که هزینه اداره کشور کم باشد. در حالی که حوادثی مثل خیابان پاسداران هزینه اداره کشور را بالا برده و در بلند مدت می تواند منجر به کاهش توان نظام شود.

رهامی در پایان اظهار کرد: با توجه به توضیحاتی که دادم من سال 96 را سال «لزوم توجه جدی مسئولان به خواسته‌های ملت» می‌دانم. ما باید خواسته‌های مردم را به مسئولان هشدار بدهیم. وزیر کشور بیان کرده است که زمینه‌های اعتراضات دی ماه از بین نرفته است و همانند آتش زیر خاکستر است. ما اگر  مطالبات مردم را به مسئولان هشدار ندهیم، ممکن است کشور با آسیب‌های جدی روبرو شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.