به گزارش جماران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: گسترش ناتو برای مسکو نشانه آن است که شرکای ما در آمریکا و اروپا سیاست های بدون دوراندیشی اجرا می کنند و پیش رو را نمی سنجند. دیگر چنین عادتی ندارند و همیشه بر تهدید روسیه تاکید می کنند، ولی هیچ شواهدی در این باره ارائه نمی شود.

پوتین در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لو فیگارو ضمن انتقاد از ناتو برای افزایش نظامیگری، افزود: در نشست اخیر پیمان آتلانتیک شمالی اعلام شد می خواهند روابط خوبی با روسیه داشته باشند، اما چرا بودجه نظامی خود را بیشتر می کنند؟ می خواهند در برابر کی (کدام کشور) بجنگند و در این باره تناقض هایی وجود دارد.
پایگاه آنلاین روزنامه راسیسکایا گازتا امروز (جمعه) به نقل از سخنان رئیس جمهوری روسیه نوشت: آمریکا بیش از همه کشورهای جهان در امور نظامی هزینه می کند و به همین دلیل قصد رئیس جمهوری این کشور را که می خواهد بخشی از آن به دیگر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واگذار شود، درک می کنم.
وی افزود: بگذارید ناتو در باره اینکه هر عضوی چه سهمی باید بپردازد، تصمیم بگیرد، ما نگران توانایی دفاعی خود هستیم و این موضوع را با درجه اطمینان بالا انجام می دهیم.
پس از آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ، واشنگتن اعلام کرده که بخش زیادی از بودجه نظامی آمریکا صرف تامین امنیت شرکای اروپایی در قالب ناتو یا استقرار پایگاههای نظامی این کشور در غرب می شود و آنها باید سهم بیشتری از هزینه های این پیمان را بپردازند و در این زمینه نیز بیش از همه به آلمان اشاره می شود. 
پوتین همچنین در ادامه مصاحبه با لوفیگارو در باره وابستگی مواضع کشورهای اروپایی به واشنگتن در رابطه با مسکو، اظهار کرد: گفت وگو با شرکای اروپایی برای روسیه دشوار است، زیرا مواضع آنها پس از هر تماس با آمریکا تغییر می کند. اکنون در مورد اینکه چه مقامی بین آنان ارشدتر است، باید تصمیم گیری شود و مسکو برای همکاری آماده است.
رئیس جمهوری روسیه همچنین ادعای مداخله این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا را که منجر به پیروزی ترامپ شد، رد کرد و گفت: مسکو هیچگاه چنین اقدام هایی انجام نداده و نیازی هم به این کارها ندارد و ممکن است کار طرف مقابل باشد که خیالبافی می کند. 
روابط روسیه با غرب به ویژه آمریکا از سال 2014 در قالب پرونده اوکراین بشدت تیره و در بدترین حالت تقابلی تحریم های اقتصادی و قدرت نمایی نظامی از سال 1991 (پس از فروپاشی شوروی) قرار گرفته است.
نیروهای ناتو و نظامیان آمریکا به صورت مشترک و مستقل در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و لیتوانی نزدیک روسیه و هم مرز این کشور یعنی در لتونی و استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضوری دائمی یا موقت دارند که بارها سبب اعلام هشدارهای مسکو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.