«سوزان تورنتون» معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه روز جمعه با تاکید بر اینکه چین آماده افزایش تحریمها بر ضد کره شمالی است، گفت: چین می داند زمان زیادی برای متقاعدکرده پیونگ یانگ جهت مذاکره ندارد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: آمریکا مشغول مذاکره با مقام های چینی برای طرح یک قطعنامه جدید در شورای امنیت بر مبنای اقدامات از قبل تعیین شده است تا سرعت بیشتری در پاسخگویی به آزمایش های هسته ای یا تحرکات بعدی کره شمالی داشته باشد.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا که هم اکنون برای دیدار با مقام های چینی در پکن بسر می برد، ادامه داد: اینکه پکن تا چه میزان موافق افزایش فشارها علیه کره شمالی است، ارتباط مستقیم با تاب و تحمل بی ثباتی های احتمالی در منطقه دارد.
وی درباره موضع آمریکا در قبال جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین هم گفت: واشنگتن همچنان از رویه‌های دیپلماتیک برای حل اختلاف‌ها در این زمینه حمایت می کند اما این بدین معنی نیست که ما تغییری در شرایط حضور نظامی یا تعهدات امنیتی خود در منطقه ایجاد کنیم.
مالکیت دریای جنوبی چین از دیرباز محل اختلاف پکن با بروئنی، مالزی، فیلیپین و ویتنام بوده و دخالت های آمریکا هم همواره به آتش این اختلاف‌ها دامن زده است.
از سوی دیگر برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی معادلات سیاسی منطقه را در سال های گذشته تغییر داده و بحرانی تازه در شرق آسیا به وجود آورده است. 
آمریکا چندی پیش یک ناو گروه ضربتی را برای مقابله احتمالی با پیونگ یانگ به آب های اطراف شبه جزیره کره اعزام کرده و همزمان هواپیماهای این کشور به طور منظم برای شناسایی هرگونه آزمایش هسته ای در دریای ژاپن گشت زنی می کنند.
کره شمالی تاکنون پنج بار در سال های 2006، 2009، 2013 و 2016 دست به آزمایش هسته ای زده و مشمول تحریم های سازمان ملل متحد و دیگر کشور ها قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.