روزنامه گاردین روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به سفر 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه به واشنگتن و دیدارش با 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا عنوان کرد که این سفر ابهامات رابطه میان کاخ سفید با مسکو را برطرف نکرد.

به گزارش جماران، گاردین نوشت: سرگئی لاوروف روز، چهارشنبه پس از چهار سال غیبت وارد واشنگتن شد و پس از آنکه متوجه شد که کشورش به دخالت در امور داخلی آمریکا متهم شده است، شوکه شد.
این روزنامه افزود: در این میان برکناری «جیمز کومی»، رئیس «اف بی ای» در اواسط تحقیقش پیرامون دخالت روسیه در آمریکا، جنجال به پا کرده است.
گاردین نوشت: لاوروف در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او درباره دیدگاهش پیرامون برکناری «جیمز کومی» پرسید، گفت: او اخراج شد؟ شوخی می کنید! . 
این روزنامه افزود: البته واکنش او بیشتر شبیه به یک تئاتر بود؛ و در حالی که لاوروف رسانه ها را بازی می داد، 'رکس تیلرسون' همتای آمریکایی اش در کنار او ایستاده، خنده ای بر لب داشت و از اتاقش در طبقه هفتم برای رسانه ها دست تکان می داد. 
گاردین افزود: سپس دو طرف برای گفت وگو به جلسه رفتند؛ و پس از آن تیلرسون به اتفاق لاوروف برای دیدار با دونالد ترامپ راهی کاخ سفید شدند.
این روزنامه انگلیسی نوشت: بعد از ظهر آن روز، حاشیه هایی که در رابطه با تماس های پنهان کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ با مسکو مطرح است، برای لاورف اهمیتی نداشت. اما در واشنگتن این جنجال ها به قیمت برکناری «مایکل فلین» مشاور امنیتی پیشین رئیس جمهوری، «جیمز کومی» و افراد دیگری که در تحقیقات «اف بی ای» و کنگره به زودی افشا خواهند شد، تمام شده است. لذا سفر لاوروف به واشنگتن ابهامات رابطه میان کاخ سفید با مسکو که هنوز جزئیات آن بایستی کشف شود را برطرف نکرد
گاردین نوشت: صبح آن روزی که رئیس جمهوری آمریکا تاریخ ساز شد و نُرم سیاسی در این کشور را نقض و رئیس «اف بی آی» را برکنار کرد، دیدار با لاوروف تنها رویدادی بود که در دفتر برنامه آقای ترامپ نوشته شده بود.
این روزنامه افزود: کاخ سفید تردد رسانه ها به دفتر ریاست جمهوری، که قرار بود ترامپ و لاوروف دیدار داشته باشند، حتی برای عکاسان را هم بسته بود. لذا بایستی منتظر می ماندیم تا رسانه های روس تصاویر دست دادن ترامپ و لاوروف را منتشر کنند.
گاردین همچنین عنوان کرد که در این جلسه «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن نیز حضور داشت.
این روزنامه افزود: شماری از نزدیکان ترامپ - به ویژه «مایکل فلین» - به دلیل ارتباط پنهانی با « کیسلیاک » از کار برکنار شده اند. از سه شنبه گذشته نیز فردی که مسئول تحقیق در این رابطه بود نیز برکنار شده و حالا آینده تحقیق در این باره زیر سئوال رفته است.
گاردین نوشت: این در حالی است که تصویر ارسال شده از سوی رسانه های روس نشان می دهد که لاوروف و «کیسلیاک» در کاخ سفید پوزخند می زنند.
این روزنامه ادامه داد: کاخ سفید و وزارت خارجه نیز مثل همیشه بیانیه کوتاهی را درباره دیدار با لاوروف منتشر و کار آن را به رسانه های روسی سپرد تا افکار عمومی را شکل دهد.
گاردین نوشت: لاوروف در یک کنفرانس خبری در سفارت روسیه، از تیلرسون و ترامپ ستایش کرد و آنها را افرادی عملگرا خواند. وی عنوان کرد که کرملین و دولت ترامپ تلاش می کنند تا با کمک یکدیگر نابسامانی های باقی مانده از قبل را - به نظر می رسد مقصود او تحریم های آمریکا علیه روسیه به دلیل دخالت در اوکراین و نقش این کشور در انتخابات ریاست جمهوری است - پاک کنند.
این روزنامه انگلیسی به نقل از لاوروف نوشت: ما در خصوص روابط دوجانبه که در حال حاضر خیلی دلگرم کننده نیست گفت وگو کردیم. دلیلش مشخص است.متاسفانه دولت قبلی در آمریکا اساس این رابطه را زیر سئوال برده بود. اما اقای ترامپ تمایل خود را برای ایجاد رابطه ای عملی با روسیه و حل و فصل مسائل باقی مانده ابراز کرده است.
'گفت وگوهای ما اکنون عاری از تفکراتی است که در دولت اوباما جاری بود. ترامپ و وزیر خارجه اش - همانطور که امروز دوباره متوجه شدم - اهل عمل هستند و می خواهند توافق کنند'
این روزنامه انگلیسی افزود: لاوروف در رابطه با مساله تماس های پنهان میان مسکو و واشنگتن نیز بیان داشت: در رابطه با آن اطلاعات ساختگی که ما متهم به کنترل سیاست های داخلی آمریکا هستیم ... حتما بایستی برای مردم آمریکا تحقیر کننده باشد که دریابند روسیه امور آمریکا را در دست دارد. اما برای قدرتی به بزرگی آمریکا چطور چنین چیزی ممکن است 
گاردین نوشت: وزیر خارجه روسیه در همین حال تصریح کرد آنهایی که برای انجام تحقیقات در این رابطه پافشاری می کنند، جایگاه آمریکا را زیر سئوال برده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.