پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تازه ترین های انتخابات 96

اصولگرایان و دومین گام اجماع

برگزاری دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اصولگرایان را یک گام دیگر به سوی اجماع نزدیک کرد اما پویش های انتخاباتی چهره ها و گروه های اصولگرای خارج از چارچوب این جبهه، همچنان پرسش هایی را درباره چگونگی آرایش نیروهای سیاسی این جریان در آستانه انتخابات به وجود آورده است.

به گزارش جماران ، برگزاری دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا» و مشخص شدن پنج نامزد نخست این جبهه سیاسی اصولگرا، مهمترین خبر انتخاباتی شبانه روز گذشته بود. در کنار نشست دیروز جمنا، فضای انتخاباتی شاهد فعل و انفعالاتی بود که این گزارش به آن می پردازد.

**انتخاب پنج نامزد نهایی جمنا
دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی دیروز پنجشنبه 17 فروردین ماه برگزار شد؛ مجمعی که خروجی های مهمی داشت و اعضا توانستند علاوه بر تعیین پنج نامزد برتر برای انتخابات ریاست جمهوری، اساسنامه این تشکل را هم به تصویب برساندند.
بر اساس رای گیری جمنایی ها، «سید ابراهیم رئیسی» با کسب 2هزار 147 رای، «علیرضا زاکانی» با کسب 1546 رای، «مهرداد بذرپاش» با کسب 1404 رای، «محمد باقر قالیباف» با کسب 1373رای و «پرویز فتاح» با کسب 994 ، پنج نامزد نهایی جمنا را تشکیل دادند؛ پنج نفری که به گفته «مهدی چمران» عضو شورای مرکز این تشکل، به میثاق نامه و سازوکار جمعی جمنا وفادارند و تعهد داده‌اند حتی اگر در مناظره حضور داشته باشند، در صورت توافق جمنا بر سر یک نفر، به نفع آن یک نفر از صحنه کنار بروند.
قرار گرفتن نام بذرپاش و زاکانی به عنوان دو تن از شخصیت های نزدیک به جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در میان پنج نامزد جمنا، نکته ای بود که توجه تحلیلگران را به خود جلب کرد. شماری از تحلیلگران بر این باورند که ترکیب افراد انتخاب شده جمنا از گرایش هایی به سمت شاخه های رادیکال اصولگرا حکایت دارد. 
به نوشته یکی از کانال های تلگرامی اصلاح طلب، قرار گرفتن بذرپاش و زاکانی 2 نماینده گروه های پایداری و جمعیت ایثارگران در صدر لیست نشانه روشن از گرایش جمنا است.

**اعلام نامزدی رئیسی 
مدتی است گمانه زنی در مورد نامزدی رئیسی در انتخابات، به یکی از محورهای تحلیلی رسانه ها تبدیل شده است. به گفته بسیاری از منابع خبری نزدیک به اصولگرایان، برگزاری انتخابات در نخستین مجمع عمومی جمنا در اسفند ماه 1395، نام او را در صدر فهرست نامزدهای انتخاباتی قرار داد. پس از آن بیانیه دفتر تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اینکه رئیسی تمایل دارد بر مسوولیت های محول به خود از سوی رهبری در آستان قدس متمرکز باشد، آغازی شد بر طرح اما و اگرهای رسانه ای در مورد نامزدی او در انتخابات.
استعفای دیروز رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، احتمال نامزدی او در انتخابات را به شدت تقویت کرد. قبول استعفای رئیسی که دیروز از سوی «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد، راه رئیسی را برای شرکت در انتخابات هموار ساخت. پیام رئیسی به دومین مجمع عمومی جمنا هم که از سوی «سید صولت مرتضوی» شهردار مشهد به نمایندگی از او قرائت شد، قطعیت نامزدی اش را مسجل کرد. به گفته مرتضوی، در آینده نزدیک برنامه‌های آیت‌الله رییسی اعلام خواهد شد. بنا به درخواست‌های متعدد، ایشان رسما پذیرش داوطلبی خود را اعلام کرده و گفتند ما این موضوع را ابلاغ کنیم.
حال رئیسی کمتر از یک هفته دیگر فرصت دارد، برای ثبت نام در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود در آستان قدس رضوی استعفا دهد. درباره نتیجه نامزدی رئیسی در انتخابات، دو نظر متفاوت در فضای رسانه ای کشور وجود دارد. برخی ناظران او را برگ برنده اصولگرایان در ایجاد اجماع میان طیف های مختلف این جریان و عامل پیروزی آنان در انتخابات می انگارند و برخی دیگر شرکت او را موجب سرازیر شدن آرای منفی رییسی به سبد روحانی می دانند. 

** شهردار تهران و ابهام در انصراف از نامزدی؟
نام قالیباف در حالی در میان پنج منتخب جمنا قرار گرفته است که او دو روز پیش با انتشار بیانیه ای، ضمن بحرانی خواندن وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و انتقاد از عملکرد دولت، به نوعی از شرکت در انتخابات انصراف داد. 
در متن بیانیه او می خوانیم: همانطور که طی نامه ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.
این بیانیه قالیباف از سوی بسیاری از ناظران، اعلام انصراف از نامزدی در انتخابات تعبیر شد، در حالی که برخی دیگر از اصولگرایان به ویژه شماری از جمنایی ها تعبیر اینچنینی از بیانیه قالیباف نداشتند.
برخی اعضای هیات مرکزی جمنا تلاش کردند معنایی غیر از انصراف از نامزدی از بیانیه قالیباف استخراج کنند. «مهدی محمدی» عضو هیات رییسه این جبهه در گفت و گو با یکی از رسانه ها در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه اخیر قالیباف با تاکید بر اینکه متن بیانیه روشن است،گفت: بیانیه قالیباف به معنای انصراف از کاندیداتوری نیست. قالیباف گفته من درخواستی برای کاندیداتوری ندارم که این حرف درستی است. هیچ کدام از این آقایان درخواست کاندیدا شدن نداشته‌اند و این بدنه نیروهای انقلابی بودند که نام آنها را مطرح کردند. مقصود قالیباف درست فهمیده نشد.
همچنین «مرضیه وحید دستجردی» سخنگوی جمنا درباره بیانیه قالیباف و اینکه برخی آن را انصراف وی از نامزدی تلقی کرده‌اند، در گفت و گویی تصریح کرد: ایشان سازوکار جبهه را نیز پذیرفته‌اند. بیانیه آقای قالیباف بنابر انصراف نیست بلکه تاکید کرده بود که بنده هیچ‌گاه خود را نامزد نکرده‌ام که این هم نکته درستی است.
این در حالی است که قالیباف در مجمع عمومی جمنا شرکت نکرد. «محمدحسن رحیمیان» رییس شورای مرکزی جمنا با اشاره به دلایل حضور نیافتن قالیباف در مجمع جبهه مردمی گفت: آقای قالیباف از جبهه اعلام حمایت کرده و نسبت به سازوکار انتخاباتی جبهه نیز اعلام تعهد نمود اما بیان داشت چون همه اعضای محترم جبهه مردمی بنده را می شناسند نیازی به حضور در جلسه ندیده ام.
یکی از کانال های تلگرامی اصلاح طلب در این باره نوشت: قالیباف با توجه به قطعی بودن کاندیدای اصولگرایان - رئیسی- صلاح نمی‌داند ثبت‌نام کند و بعدا در حمایت از رئیسی انصراف دهد. بلکه او می‌گوید حمایت می‌کنم ولی ثبت‌نام کردن و سپس انصراف دادن به نفع من نیست.
در ادامه می خوانیم: اما در مقابل جمنا اصرار دارد او ثبت‌نام کند تا هم در مناظره‌ها کنار رئیسی باشد و نیز با انصراف، حمایت قالیباف از رئیسی بیشتر به چشم آید و فضاسازی رسانه‌ای شود و میزان آرای رئیسی را افزایش دهد. 

** بیانیه رییس کمیته امداد برای اعلام کناره گیری از رقابت انتخاباتی
پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد در اطلاعیه ای آورد: با توجه به اظهار محبت و حسن نظر اعضای محترم مجمع عمومی جبهه مردمی به جناب آقای فتاح ،به استحضار مردم شریف کشورمان می رساند همانگونه که بارها اعلام شده است ایشان خدمتگزاری به ولی نعمتان و اقشار مستضعف جامعه را از مهمترین رسالتهای نظام اسلامی می داند.
ایشان هیچگونه قصد و برنامه ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهند داشت وعدم حضور در جلسه امروز مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نیز به همین دلیل بوده است.
به گزارش تارنمای «الف» با توجه به نتایج انتخابات جبهه مردمی، «حمیدرضا حاجی بابایی» جایگزین فتاح می شود.

**راه جدای جلیلی از جمنا
نام «سعید جلیلی» که در نخستین انتخابات مجمع عمومی جمنا در جایگاه سوم فهرست نامزدهای برتر قرار گرفته بود، در میان نامزدهای نهایی جمنا به چشم نمی خورد. جلیلی در دومین مجمع عمومی تشکل جمعی اصولگرایان هم حضور نیافت. در روزهای گذشته خبرهای زیادی مبنی بر نپذیرفتن میثاق نامه جمنا از سوی جلیلی و حذف او از میان نامزدهای این جبهه منتشر شده بود؛ خبرهایی که اظهارنظر اخیر جمنایی ها بر آن مهر تایید زد.
به گفته وحید دستجردی، آقای جلیلی سازوکار جبهه را نپذیرفته است، از مجمع عمومی اول هم بنابر این بود کسانی در مجمع دوم معرفی شوند که سازوکار جبهه را پذیرفته باشند، آقای جلیلی پیش از این نیز گفته بود که بنده کاندیدا می‌شوم و کاری به جبهه مردمی ندارم اما با این حال ما برای اینکه به رأی اعضای جبهه احترام بگذاریم معرفی او توسط اعضای مجمع را پذیرفتیم و طبق رأی، ایشان جزو 10 نفر اول بود. بنای ما این بود که بین مجمع اول و مجمع دوم با آقای جلیلی مذاکره کنیم و مذاکرات مفصلی هم صورت گرفت اما با این حال آقای جلیلی سازوکار جبهه را نپذیرفت. 
این در حالی است که به گفته یکی از نزدیکان جلیلی، تصمیم او برای حضور در انتخابات هفته آینده مشخص می شود. به گفته این فرد، تصمیم قطعی برای حضور جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ان‌شاءالله تا هفته آینده مشخص می‌شود. جلیلی اصلا از اول وارد مکانیزم جمنا نشد و اگر هم تصمیم به حضور یا عدم حضور در انتخابات بگیرد، آن تصمیم مستقل خواهد بود.
یکی از تارنماهای اصلاح طلب در این باره نوشت: سعید جلیلی هیچ تردیدی برای حضور در انتخابات ندارد. او خواهد آمد بدون توجه به ائتلاف اصولگرایان و بدون هراس از عدم حمایت جناحی!
به نوشته این تارنما، در میانه خبرهای پر حجم و فراوان در مورد نشست جمنا، روی یکی از کانال‌های منسوب به جلیلی مطلبی رفته است که می‌تواند جرقه‌ای برای رسانه‌ای شدن اعتراضات باشد. این اولین اعتراض حامیان جلیلی به حذف رسمی جلیلی است: «جمنا طراحی شده بود که به بدنه حزب‌الله در راستای منافع قدرت‌طلبانه قبایل مختلف اصولگرایی به اسم منافع مردم لگام بزند. علاوه بر مکانیزم معیوب و غیرشرعی جمنا، دلیل اصلی عدم پذیرش جلیلی، تعهدگیری جمنا مبنی بر انتخاب کادر دولت آینده توسط این گروه بوده است. در نتیجه این نامزد که سومین رای در رای گیری اولیه بدنه جمنا داشته است را به بهانه‌های واهی کنار می‌گذارند چون قائل به سهم دهی به قبایل قدرت نبوده است! دولت دوازدهم را بدون وحدت قبایل اصولگرایی می توان اداره کرد اما بدون برنامه عینی نمی‌توان! مردم برای عبور از روحانی نیاز به وحدت اصولگرایان ندارند،‌ بلکه منتظر پاسخ معتبر به نیازها و سوالاتی که کاملا مشروع هستند و اگر این پاسخ ارائه نشود و یا موکول به وحدت اصولگرایان شود،‌توفیقی در پیش نخواهد بود. دوستان جمنا همانطور که از قبل واضح به نظر می رسید خودشان معترف‌ند دولت‌شان یک دولت سهامی خواهد بود و به جا مانده‌ها می گویند نگران نباشید سهم شما خواهد رسید.» 
در ادامه می خوانیم: این یک افشاگری است، از آنچه در متن میثاق نامه وجود دارد. از آنچه موجب اعتراض جلیلی و برخی‌های دیگر در جمناست. برخی از حامیان سعید جلیلی بر این باورند که نامزدهای جمنا نمی‌توانند قطب انتخابات اردیبهشت باشند ؛ آنها می گویند جلیلی باز هم قطب و رقیب اصلی روحانی خواهد بود. آیا جلیلی تا انتها برای رقابت باقی می‌ماند! این سوال بزرگ این روزها است.

**بی نصیبی نامزد موتلفه از حمایت جمنا
نام «مصطفی میرسلیم» نامزد حزب موتلفه اسلامی، در فهرست نامزدهای برتر جمنا قرار نگرفت. به این ترتیب میرسلیم عملا از گردونه رقابت در جمنا جاماند و حال بر اساس اظهار نظر او و دبیر کل حزب متبوعش در روزهای گذشته، به نظر می رسد در سازوکاری جدا از جمنا، در انتخابات 96 نامزد شود.
«محمدنبی حبیبی» دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در همایش انتخاباتی اخیر این حزب گفته بود: معتقدیم آقای میرسلیم نسبت به تمام نامزدهای اصولگرایان امتیاز بالایی دارد. می‌توان وی را فردی اصلح نسبت به سایر کاندیداهای موجود دانست. معتقدیم حضور ما جای کسی را تنگ نمی‌کند، عده‌ای نگران ائتلاف اصولگرایان هستند، اما باید گفت موتلفه همواره به اصول ائتلافی پایبند است، اما از منظر حزبی باید کار خود را پیش ببریم.
همچنین «اسدالله بادامچیان» نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه در این نشست گفته بود: ما با آرامش کامل پشت سر آقای میرسلیم نماز می خوانیم، به او اعتماد داریم و تکلیف الهی خود می دانیم که به وی رای دهیم. 
یکی از کانال های اصلاح طلب در روزهای گذشته خبری مبنی بر آماده شدن پوسترهای تبلیغاتی میرسلیم و ارسال آن به دفاتر حزب موتلفه در سراسر کشور خبر داد.
به نوشته این کانال، البته مشخص نیست که با توجه به سازوکار جمنا و لابی‌‌اش با بدنه احزاب اصولگرا، اعضای حزب موتلفه در شهرستان‌ها از میرسلیم حمایت می‌کنند یا به کمپین انتخاباتی رئیسی می‌پیوندند و موتلفه در انتخابات 96، از درون فرو می‌ریزد.

**نشستی پرحاشیه برای ورود به انتخابات
«محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین که از شرکت در انتخابات منع شده و چندی است تمام توان خود را روی حمایت از «حمید بقایی» معاون اجرایی خود گذاشته، بعد از ظهر شانزدهم فروردین با برگزاری نشستی خبری با حضور بقایی و «اسفندیار رحیم مشایی» رییس دفترش، تلاش کرد به سبک و سیاق گذشته راه ورود دوباره تفکر و تیم خود را به فضای سیاسی کشور هموار کند.
او در این نشست با اشاره به اینکه «رهبری توصیه کردند کاندید نشوم، نگفتند که بی تفاوت باشم» فعالیت انتخاباتی خود را توجیه کرد و با انکار بسیاری از انتقادها به کارنامه عملکرد دولتش و حمله به دولت یازدهم، تلاش کرد پروژه انتخاباتی خود را پیش ببرد.
احمدی‌نژاد در این نشست اظهار داشت: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. از بقایی به عنوان نامزد اصلح حمایت می‌کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر بقایی رد صلاحیت شود برنامه شما چیست؟ و در صورت رای آوردن بقایی سیاست شما در سیاست خارجی چیست؟گفت: تلاشم را می‌کنم که بقایی تایید شود و اگر تأیید نشد فکرهایی می‌کنیم.
یکی از روزنامه های اصلاح طلب در یادداشتی در این ارتباط نوشت: جریانی که با سیاست‌های ماکیاولیستی با اصولگرایان همراهی کرد و پس از انتخابات حاشیه‌ساز سال 88 راه خود را از این جریان جدا کرد، همچنان امیدوار است که به صحنه سیاسی برگردد و به دنبال مانور سیاسی و حضور خود در عرصه است که مهم‌ترین نشانه‌های آن در روزهای اخیر اعلام نامزدی آقای بقایی و برگزاری نشست خبری رییس دولت‌های نهم و دهم در روز گذشته بود. اینکه این جریان در انتخابات آتی چه موفقیتی داشته باشد و آیا اساساً امکان حظور پیدا کند یا خیر، هنوز مبهم است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.