در پی اقدام تجاوزکارانه بامداد امروز (شنبه) پنجم آبان‌ماه رژیم صهیونیستی به مراکز نظامی ایران، سیدعباس عراقچی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نامه نوشت.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه در نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ضمن محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه امروز رژیم صهیونیستی و تأکید بر حق ایران برای پاسخگویی، خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت برای رسیدکی به این جنایت شد.

در پی اقدام تجاوزکارانه بامداد امروز (شنبه) پنجم آبان‌ماه رژیم صهیونیستی به مراکز نظامی ایران، سیدعباس عراقچی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نامه نوشت.

رژیم صهیونیستی بامداد امروز در اقدامی متجاوزانه، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هدف قرار داد که براساس اخبار منتشر شده چهار تن از مدافعان آسمان کشور بر اثر این اقدام متجاوزانه به شهادت رسیده‌اند.

کاظم غریب‌آبادی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به تشریح بخش‌هایی از این نامه پرداخت.

در این نامه آمده است: در حالی که سامانه پدافند هوایی ایران اکثر موشک‌ها را رهگیری کرد، چهار افسر ارتش ایران در حالی که شجاعانه جان خود را برای دفاع و پاسداری از امنیت ملی کشور خود فدا کردند، به شهادت رسیدند.

وزیر امور خارجه در این نامه‌ها با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران این تجاوزات عمدی رژیم صهیونیستی را با شدیدترین لحن محکوم می‌کند، عنوان کرده است: حملات غیرقانونی رژیم اسرائیل، ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به ویژه بند ۴ ماده ۲ است.

در نامه عراقچی آمده است: اقدامات رژیم اسرائیل تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این نامه‌ها به صراحت اعلام کرده است کا جمهوری اسلامی ایران در راستای رعایت اصول مندرج در منشور ملل متحد و بر اساس حقوق بین‌الملل، حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این حملات جنایتکارانه در زمان مناسب محفوظ می‌دارد.

 

* موضعی قاطع اتخاذ کنید

وزیر امور خارجه در نامه به گوترش و اعضای شورای امنیت نوشته است: با توجه به پیامدهای تجاوزات مداوم و سیستماتیک رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهد که موضع قاطعی اتخاذ کنند و رژیم اسرائیل را به دلیل ارتکاب این اقدامات تجاوزکارانه قویا و به صراحت محکوم کنند.

عراقچی در این نامه خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران از رئیس شورای امنیت درخواست می‌کند که برای رسیدگی به این نقض شدید و اقدامات غیرقانونی و اطمینان از پاسخگو کردن این رژیم جنایتکار، نشست فوری تشکیل دهد.

وزیر امور خارجه که امروز نیز با وزرای خارجه قطر، سوریه و مصر درباره این اقدام متجاوزانه تلفنی صحبت و اعلام کرد که «ایران در پاسخ قاطع و متناسب به هرگونه تجاوز به تمامیت سرزمینی و امنیت خود در زمان مقتضی تردید نخواهد کرد،» امشب در پستی در شبکه ایکس تصریح کرد: ما کاملاً حق خود را برای پاسخ مقتضی به این تجاوز، که نمی‌توان آن را از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و خونریزی در لبنان جدا کرد، محفوظ می‌داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.