شاخص بورس شانگهای و شنجن (CSI ۳۰۰) با افت ۷.۱ درصدی تمامی پیشرفت‌های روز گذشته (سه‌شنبه) خود را که پس از بازگشایی بازارهای داخلی بعد از تعطیلات «هفته طلایی» بدست‌ آورده بود از دست داد.

به گزارش جماران؛ بازار سهام چین پس از ناامیدی سرمایه‌گذاران از کندی اقدامات محرک اقتصادی پکن، بزرگ‌ترین کاهش در چهار سال اخیر را تجربه کرد و شاخص بورس شانگهای و شنجن (CSI ۳۰۰) به‌طور ناگهانی ۷.۱ درصد سقوط کرد.

به نوشته ایرنا از خبرگزاری بلومبرگ، شاخص بورس شانگهای و شنجن (CSI ۳۰۰) با افت ۷.۱ درصدی تمامی پیشرفت‌های روز گذشته (سه‌شنبه) خود را که پس از بازگشایی بازارهای داخلی بعد از تعطیلات «هفته طلایی» بدست‌ آورده بود از دست داد. هرچند این شاخص پس از اعلام وزارت دارایی چین مبنی بر برگزاری جلسه‌ای درباره سیاست‌های مالی، بخشی از کاهش خود را جبران کرد، اما فشار فروش دوباره افزایش یافت و شاخص را به اولین زیان در ۱۱ روز اخیر رساند. همچنین شاخص سهام چینی در هنگ‌کنگ پس از کاهش بیش از ۱۰ درصدی روز سه‌شنبه، باز هم کاهش بیشتری را تجربه کرد.

براساس این گزارش، افت امروز شاخص CSI ۳۰۰ بزرگ‌ترین کاهش یک‌روزه آن از زمستان ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. با اینکه سهام‌ها در هفته‌های اخیر پس از اعلام مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای حمایت از اقتصاد ۱۱ درصد رشد داشتند، اما هیجان ناشی از این جهش سهام‌ها در پی سیاست‌های محرک، فروکش کرد؛ زیرا در نشست کلیدی روز گذشته هیچ ابتکار قابل توجهی ارائه نشد. گرچه شمار بیشتری از استراتژیست‌ها و مدیران صندوق‌ها معتقدند که پکن باید تعهدات خود را با بودجه واقعی پشتیبانی کند، اما برخی دیگر نیز هشدار می‌دهند که این رشد سریع بازار بیش از حد بوده و احتمال افت دوباره آن وجود دارد.

درهمین راستا، یی وانگ رئیس سرمایه‌گذاری شرکت مالی «سی.اس.او.پی»، تاکید کرد که «بازار بین انتظار برای اقدامات محرک بیشتر و واقعیت‌های اقتصادی در حال کشمکش است و سرمایه‌گذاران خواهان مشاهده تاثیر فوری این سیاست‌ها بر بهبود سود شرکت‌ها و داده‌های کلان اقتصادی، از جمله تورم، اشتغال یا بدهی دولت‌های محلی هستند. اما بین این انتظارات و واقعیت اقتصادی فاصله وجود دارد.»

در جلسه‌ای که قرار است ساعت ۱۰ صبح به وقت پکن روز شنبه آغاز شود، لان فوآن وزیر دارایی چین اقداماتی را برای تقویت سیاست مالی به منظور حمایت از رشد اقتصادی معرفی کرده و به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

درهمین پیوند، سرمایه‌گذاران منتظر افزایش کمک‌های مالی بیشتر هستند تا از رکود اقتصادی که ممکن است دستیابی به هدف رشد حدود پنج درصدی چین برای سال ۲۰۲۴ را تهدید کند، جلوگیری شود. همچنین بانک‌هایی از جمله «مورگان استنلی» و «هلندیگ اچ‌.اس‌.بی‌.سی» انتظار دارند که حدود ۲ تریلیون یوان (۲۸۳ میلیارد دلار) کمک‌های مالی ارائه شود، در حالی که سیتی‌گروپ این رقم را سه تریلیون یوان (تقریبا ۴۲۳ میلیون دلار) تخمین زده است.

حجم بدهی‌های مارجین در بورس‌های شانگهای و شنجن روز گذشته به یک تریلیون و ۵۴۰ میلیارد یوان (۲۱۸ میلیارد دلار) رسید که ۷.۴ درصد بیشتر از آخرین روز معاملاتی در ۹مهر (۳۰ سپتامبر) بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.