ابولفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس درباره این‌که آیا یک آمار بررسی از حضور اتباع خارجی در کشورمان وجود دارد، گفت: آمار بسیار متناقض است. اولا ما در کشورمان یک مرجع مشخص آماردهی نداریم، اصلا علت این‌که سازمان را می‌خواهیم تشکیل دهیم این است که در حال حاضر حدود ۱۷ مرجع داریم که در حال حاضر کارت و کاغذ صادر کرده‌اند، حتی قبل از انقلاب هم این کار را می‌کردند. جالب است که برخی از این دستگاه‌ها دفترچه به اتباع داده‌اند، از همین رو آمارها به شدت متفاوت است.

به گزارش جماران؛ یک عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور گفت: هدف از  تشکیل سازمان ملی مهاجرت این است که ۱۷ نهادی که کارت و دفترچه‌ به اتباع خارجی داده‌اند را در یک بانک اطلاعات تجمیع کنیم.

ابولفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که گفته شده موضوع ساماندهی و تشکیل سازمان ملی مهاجرت در جلسات هفته جاری صحن مجلس بررسی می‌شود، گفت: قطعا برای این هفته نمی‌شود به صحن بیاید چراکه هنوز کار دارد. از این جهت که جمع‌بندی با دستگاه‌های مختلف نیاز است و به این زودی در نوبت صحن قرار نمی‌گیرد. 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: ما به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم هر نظری دارند، به صورت کتبی ظرف چند روز آینده اعلام کنند. امروز انشاالله جلسه‌ای ریاست جدید سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید با دولت جدید و دستگاه‌ها هم یک جمع‌بندی‌هایی داشته باشیم، نظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را خواهیم گرفت. ما به دستگاه‌ها گفته‌ایم کتبا نظرشان را ارائه دهند ان‌شاالله ظرف چند روز آینده به ما بدهند.

ابوترابی درباره این‌که آیا یک آمار بررسی از حضور اتباع خارجی در کشورمان وجود دارد، گفت: آمار بسیار متناقض است. اولا ما در کشورمان یک مرجع مشخص آماردهی نداریم، اصلا علت این‌که سازمان را می‌خواهیم تشکیل دهیم این است که در حال حاضر حدود ۱۷ مرجع داریم که در حال حاضر کارت و کاغذ صادر کرده‌اند، حتی قبل از انقلاب هم این کار را می‌کردند. جالب است که برخی از این دستگاه‌ها دفترچه به اتباع داده‌اند، از همین رو آمارها به شدت متفاوت است.

وی با بیان که این‌که آمار مشخصی از اتباع خارجی نداریم، اظهار داشت: غیرمجازها که جایی ثبت نشده‌اند و هیچکس نمی‌داند چقدر هستند. این‌ها تخمینی زده می‌شود که تخمین‌ها هم خیلی متفاوت است. لذا بحث آمارها مسئله بغرنجی شده است. از سوی دیگر قانون‌گذاری درست باید بر اساس آمار باشد. اساسا غیرمجازها جایی ثبت نمی‌شوند که بخواهیم آمار داشته باشیم‌.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدف از  تشکیل سازمان ملی مهاجرت این است که آن ۱۷ نهادی که  کارت و دفترچه‌ و... به اتباع خارجی داده‌اند را در یک بانک اطلاعات تجمیع کنیم. انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری کنیم، DNA اتباع را از آنها بگیریم. از یارانه‌هایی که الان می‌گیرند، مالیات بگیریم و منضبط‌شان‌ کنیم. آن‌هایی هم که غیرمجاز هستند که بسیار تعدادشان زیاد است را از کشور طرد کنیم. الان ما هیچ‌گونه اثرانگشت و چهره‌نگاری از اتباع نداریم. 

وی در پاسخ به این‌که اتباع چه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، بیان کرد: اتباع بنزین من و شما را که در ماشین‌هایشلن استفاده می‌کنند. از یارانه نان استفاده می‌کنند. خانه‌ای که اجاره کرده‌اند از آب و برقش یارانه می‌گیرند و استفاده می‌کنند.

ابوترابی درخصوص این‌که منظور از دریافت یارانه، یارانه پنهان است، گفت: یک بحث یارانه پنهان است. یک بحث دیگر این است که ما خود ایرانی‌ها را هم باید سامان‌دهی کنیم. وقتی یک ایرانی خانه‌ای به یک شخص ایرانی و یک تبعه خارجی غیرمجاز اجاره می‌دهد کارش غیرمجاز است و این ایرانی هم باید مجازات شود.

وی ادامه داد: ایرانی‌های که به اتباع خارجی غیرمجاز خدمات، کار و ماشین می‌دهند و متاسفانه الان کارت بانکی و سیمکارت خودشان را هم به آنها می‌دهند؛ جرم مرتکب می‌شوند.

ابوترایی‌ درباره این‌که گزارش‌هایی داده می‌‌شود که برخی افراد در تاکسی‌های اینترنتی ایرانی ثبت‌نام می‌کنند، اما ماشین را به راننده‌هایی از اتباع خارجی می‌دهند، آیا روی این موضوع نظارت می‌شود، عنوان ‌کرد: در مورد آن‌هایی که غیرمجاز هستند، اساسا هر ایرانی‌ به آن‌ها خدمات دهد، مجازات خواهد شد.

وی در پرسش این‌که آیا بحث تابعیت هم در سامان‌دهی اتباع خارجی مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: بحث تابعیت نیست. فقط بحث اقامت است. چراکه تابعیت بحث قانون مدنی است و اصلا ما به آن ورود پیدا نکردیم و کاری به تابعیت ندارد. ما اعتقاد داریم  ورود به تابعیت اشتباه است باید اقامت دهیم، اقامت‌ها را مشخص کنیم تا همه چیزشان تحت کنترل باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.