«وفا العدینی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی مسائل خاورمیانه گفت: حزب الله لبنان از همان زمان آغاز جنگ غزه خود را برای این سناریو آماده کرده است. به نظر می‌رسد این جنبش هنوز از آن تجهیزاتی که باید، برای مقابله با اسرائیل استفاده نکرده است و درست به همین دلیل است که تحلیلگران و مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی به شدت از آنچه در جنگ احتمالی با حزب‌الله برای رژیم اشغالگر قدس رخ خواهد داد، هراس دارند. جالب است که برخی تحلیلگران نظامی به این مساله اشاره می‌کنند که حزب الله هنوز با تجیهزات نظامی قدیمی خود با اسرائیل می‌جنگد و با همین تجهیزات هم ضربات جدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کند. حال اگر قرار باشد موشک‌های مدرن و پیشرفته خود را در جبهه‌های جنگ به کار گیرد، هیچ بعید نیست که سناریوهای عجیب و ناامیدکننده‌ای در انتظار اسرائیل باشد.

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: اشغالگر قدس با طرح جنجال‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در رابطه با حمله تروریستی اخیر خود به مصیاف سوریه و مطرح کردن ادعاهای گزاف در این زمینه نظیر اسیرکردن چند مستشار ایرانی سعی دارد توجه افکارعمومی ساکن در فلسطین اشغالی و البته ملت‌ها و دولت‌های منطقه و جهان را از سریال شکست‌های خود در ماه‌های گذشته در مواجهه با جریان مقاومت منحرف کند. موضوعی که به زعم صهیونیست‌ها جز از طریق دستارودسازی‌های خیالی رخ نمی‌دهد.

در روزهای اخیر، شاهد تحولات تازه‌ای با محوریت تقابل محور مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس بوده ایم. در این راستا، رسانه‌های صهیونیست و بلندگوهای رسمی این رژیم مدعی شده‌اند که اسرائیل در حمله به مصیاف سوریه، اقدام به هلی‌برن نیرو و وارد کردن خسارت‌های جدی به یک مرکز تحقیقات موشکی در خاک سوریه کرده و البته که چند نظامی از جمله ۲ مستشار ایرانی را اسیر کرده است.

ادعاهایی که خیلی زود از سوی مقام‌های رسمی ایران و به ویژه سفارت ایران در سوریه رد شدند و این منابع، انتشار این قبیل اخبار را ناشی از درماندگی صهیونیست‌ها در جبهه‌های جنگ غزه و مواجهه با محور مقاومت توصیف کرده اند. در عین حال، اخیرا شاهد طرح ادعاهای مختلف از سوی رسانه‌های صهیونیست با محوریت اراده دولت نتانیاهو جهت ملحق کردن شمال نوار غزه به اراضی اشغالی فلسطین و شهرک‌سازی‌های رژیم اشغالگر قدس در این منطقه نیز بوده ایم. ادعایی که آن هم به نظر می‌رسد با موانع و چالش‌های قابل تاملی رو به رو باشد. در عین حال، فرمانده پلیس اسرائیل در کرانه باختری نیز از سِمت خود استعفا داده است.

رویدادی که با بازتاب‌های قابل تاملی رو به رو شده و بسیاری از تحلیلگران آن را نمودی از اوج گیری بحران‌های امنیتی علیه رژیم اشغالگر قدس ارزیابی می‌کنند. از این رو،  در گفتگو با «وفا العدینی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت تحولات مذکور پرداخته ایم.

 

مشروح گفتگو با وفا العدینی را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی رژیم اشغالگر قدس جار و جنجال‌های زیادی با محوریت حمله تروریستی خود به مصیاف سوریه به راه انداخته و مدعی ربایش چند نظامی سوری و البته ایرانی و همچنین منفجر کردن یک مرکز تحقیقات موشکی شده است. ادعاهایی که همگی آن‌ها از سوی ایران و البته سوری‌ها رد شده است. دلیل پافشاری اسرائیل بر ادعاهای دروغین خود در این رابطه را چه می‌دانید؟

اسرائیل در طی قریب به یک سال اخیر که از جنگ غزه می‌گذرد، در سطوح مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با واقعیت‌ها و ضرباتی رو به رو شده که به هیچ عنوان توان هضم و مقابله با آن‌ها را نداشته است. مسائلی که تا حد زیادی روایت‌های ساختگی این رژیم در مورد توان و قدرت سیاسی، و نظامی-امنیتی‌اش را زیر سوال برده‌اند. اکنون می‌بینیم که اسرائیل هنوز نتوانسته در میدان‌های جنگ غزه به اهداف اعلام شده از سوی خود دست یابد.

در عین حال، در جبهه شمالی و مواجهه با حزب الله لبنان نیز با شکست‌های جدی رو به رو شده و نتوانسته مانع از تداوم حملات حزب الله به شمال اراضی اشغالی شود. در کنار اینها، صهیونیست‌ها در مواجهه با دیگر گروه‌های مقاومت در سطح منطقه نیز با بحران‌های جدی و عدیده‌ای رو به رو شده‌اند. مسائلی که همه و همه سبب شده‌اند تا این رژیم هم استقلال امنیتی و سیاسی خود را از دست بدهد و نیاز به حمایت‌های گسترده متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اش در مواجهه با جریان مقاومت داشته داشته باشد و هم ناتوانی این رژیم در حوزه مذکور، بیش از هر زمان دیگری پیش چشم افکار عمومی ساکن در فلسطین اشغالی آمده و آن‌ها دیگر روایت‌های دروغین رژیم اسرائیل در حمایت از خود را باور نمی‌کنند.

مسائلی از این دست سبب می‌شوند تا رژیم اشغالگر قدس سعی داشته باشد از رهگذر رویدادهایی نظیر آنچه اخیرا در قالب حمله تروریستی این رژیم به مصیاف سوریه شاهد بودیم، برای خود حدی از اعتبار و آبرو را دست و پا کند. به بیان ساده تر، اسرائیل سعی دارد با دستاوردسازی علیه جریان مقاومت در منطقه، اینطور نشان دهد که قدرت دارد و همچنان بر اوضاع مسلط است.

این در حالی است که حتی تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی و امنیتی خودِ این رژیم نیز این قبیل مسائل را رد می‌کنند و قبول ندارند و به این موضوع اشاره می‌کنند که اسرائیل در بدترین وضعیت خود در طی بیش از هفت دهه اخیر است که از تاسیس نامشروع این رژیم می‌گذرد.

 

یکی از نکاتی که به تازگی رسانه‌های اسرائیلی مانور گسترده‌ای با محوریت آن انجام می‌دهند، بحث اشغال شمال نوار غزه توسط اسرائیل و شهرک‌سازی در آن است. تا چه حد این گزاره را واقع بینانه ارزیابی می‌کنید؟

اسرائیل پس از ماه‌ها هنوز تسلط امنیتی بر شمال نوار غزه ندارد که بخواهد آن را اشغال کند. اخیرا برخی رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کرده‌اند که ارتش اسرائیل حتی نتوانسته یک گردان از گردان‌های حماس در شهر رفح را نابود کند حال باید این سوال را پرسید که چرا باید باور کرد که رژیم اشغالگر قدس در مناطق شمالی نوار غزه توانسته جنبش حماس را شکست دهد؟ حداقل آنچه منابع رسانه‌ای و اطلاعاتی غربی می‌گویند، تاکید دارد که حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان از حضوری موثر در بخش‌های مختلف نوار غزه برخوردارند و از توان عملیاتی در این مناطق سود می‌برند.

به نظر می‌رسد حتی اگر ادعاهای رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر اراده رژیم اشغالگر قدس جهت اشغال دائمی و شهرک‌سازی در شمال نوار غزه درست باشد، این دستورکار سالیان سال زمان ببرد. چون صهیونیست‌ها نه از نظر داخلی و نه منطقه‌ای و بین المللی، در وضعیت مساعدی برای پیشبرد این دستور کار نیستند. در این میان، نباید فعالیت‌های کارزارهای تبلیغاتی متحد با اسرائیل در جریان جنگ غزه را دست کم گرفت.

کارزارهایی که هدف اصلی آن‌ها لاپوشانی ضعف‌های فزاینده اسرائیل و در عین حال، قدرتمند نشان دادن این رژیم است. به نظر می‌رسد که انجام مانور تبلیغاتی در مورد نیات اسرائیل برای شمال نوار غزه نیز تا حد زیادی بایستی در قالب فعالیت‌های همین کارزارها تحلیل و ارزیابی شود.

 

به تازگی فرمانده پلیس اسرائیل در کرانه باختری از سِمت خود استعفا داده است. موضوعی که با بازتاب‌های گسترده‌ای رو به رو شده است. محرک اصلی این رویداد را چه می‌دانید؟

به نظر می‌رسد که محرک اصلی این رویداد، ناکامی‌های سریالی چند وقت اخیر صهیونیست‌ها در مواجهه با جریان مقاومت در کرانه باختری بوده است. اسرائیل در جریان حملات اخیر به بخش‌های مختلف کرانه باختری با شگفتانه‌های قابل تاملی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی رو به رو شده که به هیچ عنوان آمادگی مواجهه با آن‌ها را نداشته است. به عنوان مثال، اکنون شاهد اوج گیری عملیات‌های ضدصهیونیستی از مبدا کرانه باختری در عمق اراضی اشغالی هستیم. در عین حال، بمب‌گذاری‌های سریالی نیز در بخش‌های مختلف فلسطین اشغالی رخ می‌دهند که صهیونیست‌ها در مواجهه با آن‌ها غافلگیر شده‌اند و البته که در خودِ کرانه باختری نیز رژیم اشغالگر قدس با مقاومت سنگینِ گروه‌های مقاومت رو به رو شده است.

جالب اینکه استفاده این گروه‌ها از تسلیحات بعضا سنگین موجب بُهت محافل اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس شده و تلفات سنگینی را به نظامیان اشغالگر اسرائیلی تحمیل کرده است. بگذریم که اخیرا از مبدا گذرگاه مرزی الکرامه میان اردن و کرانه باختری نیز شاهد اجرای یک عملیات ضدصهیونیستی بزرگ بودیم که در قالب آن ۳ اسرائیلی به هلاکت رسیدند. مسائلی از این دست همه و همه فرمانده نیروی پلیس اسرائیل در کرانه باختری را به استعفا مجبور کرده‌اند. البته که شبیه به این استعفا را به تازگی در مورد فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل و البته فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل هم شاهد بوده‌ایم. مسائلی که نشان می‌دهند تا چه اندازه وضعیت در جبهه اسرائیل ماهیت بحرانی دارد.

 

به نظر شما تا چه حد اسرائیل و حزب الله لبنان به جنگی بزرگ نزدیک شده اند؟

حزب الله لبنان از همان زمان آغاز جنگ غزه خود را برای این سناریو آماده کرده است. به نظر می‌رسد این جنبش هنوز از آن تجهیزاتی که باید، برای مقابله با اسرائیل استفاده نکرده است و درست به همین دلیل است که تحلیلگران و مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی به شدت از آنچه در جنگ احتمالی با حزب‌الله برای رژیم اشغالگر قدس رخ خواهد داد، هراس دارند.

جالب است که برخی تحلیلگران نظامی به این مساله اشاره می‌کنند که حزب الله هنوز با تجیهزات نظامی قدیمی خود با اسرائیل می‌جنگد و با همین تجهیزات هم ضربات جدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کند. حال اگر قرار باشد موشک‌های مدرن و پیشرفته خود را در جبهه‌های جنگ به کار گیرد، هیچ بعید نیست که سناریوهای عجیب و ناامیدکننده‌ای در انتظار اسرائیل باشد. از این رو، به نظر می‌رسد که جنگ گسترده اسرائیل با حزب الله لبنان، عملا این رژیم راوار اتاق تاریکی خواهد کرد که هر آن امکان دارد از نقطه ای، یک ضربه مهلک را به این رژیم وارد کند. موضوعی که تبعات وحشتناک آغاز ماجراجویی جدید رژیم اشغالگر قدس علیه حزب الله لبنان را برای این رژیم به شدت افزایش داده است.

درست به همین دلیل است که در رابطه با رویکرد اسرائیل نسبت به حزب الله لبنان، بیش از آنکه با واقعیت‌ها سرکار داشته باشیم، شاهد اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای این رژیم هستیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.