رحمن قهرمان پور، تحلیلگر کمپین های انتخاباتی در مورد مناظره ترامپ و کامالا هریس نوشت: هریس و دموکرات ها در تصویر سازی مورد نظر خود از ترامپ موفق تر از ترامپ بودند. ترامپ تصویر جدید و منفی از هریس ارائه نکرد در حالی که می توانست این کار را بکند. ترامپ از فرصت کمتر شناخته شدن بودن هریس خوب استفاده نکرد. چون تکنیک های مناظراتی او در 8 سال گذشته مرتب استفاده شده بود.

به گزارش جماران؛ رحمن قهرمان پور، تحلیلگر کمپین های انتخاباتی  نوشت:

ترامپ همان ترامپ همیشگی بود: تهاجمی و حملات مکرر همراه با برخی دروغ ها. نتوانست برای رای دهنده مردد متفاوت از قبل ظاهر شود.

استراتژی دموکرات ها در کاهش انتظارات از هریس درست بود. هریس در قیاس با انتظارات خوب بود. توانست پیام دروغ گو یی و دیکتاتور دوستی ترامپ را تکرار کند.

ترامپ همانی بود که رای دهندگان می شناختند اما هریس آنی نبود که جمهوری خواهان و ترامپ می گفتند.

هریس خیلی بیشتر از ترامپ تمرین کرده بود و تکینک های مناظره را بهتر اجرا کرد: ایجاد تمایز با بایدن، انتقال پیام دروغ گو بودن ترامپ، کنترل خنده هایش، نیافتادن در دام حملات زهرآگین ترامپ. اما ترامپ باز هم فکر می کرد بهترین است و نباید شیوه خود را عوض کند.

اشاره ترامپ به اینکه مهاجران غیر قانونی سگ و گربه می خورند از اشتباهات فاحشی بود که مرتکب شد و تصویر دروغ گو بودن از خودش را تثبیت کرد.

هریس به شخصیت و کاراکتر ترامپ حمله کرد و او را متوهم و دروغ گو جلوه داد. ترامپ توانایی هریس در اداره اقتصاد و حل مشکل مهاجرت را زیر سوال برد. تحقیقات نشان می دهد در تقابل میان شخصیت و برنامه ( و بر خلاف تصور رایج) اولی اثرگذاری بیشتری دارد. یعنی احتمال اینکه رای دهنده مردد به یک سیاستمدار ضعیف و متوسط رای بدهد بیشتر از احتمال رای دادن او به یک سیاستمدار دروغ گوست. هریس سعی داشت ضعف خود در سیاست و اداره کشور را با دروغ گو و متوهم جلوه دادن ترامپ جبران کند و تا حدی موفق شد. حمله به شخصیت ترامپ و نبود تماشاگر در استودیو باعث شد ترامپ تا حدی موضع دفاعی بگیرد. مهارت های هریس بعنوان یک قاضی هم به کمکش آمد. در لحظاتی از مناظره توانست ترامپ را به مثابه یک متهم بازجویی کند. در مقایسه با بایدن و کلینتون، کلمات تیز و گزنده بیشتری علیه ترامپ بکار برد. چون تکنیک های پاسخ دادن به او را خیلی تمرین کرده بود.

یکی از تکنیک های هریس در مناظره، تصویر سازی منفی از ترامپ با ارجاع به اقتصاددانان، جمهوری خواهان مخالف ترامپ و موسسات معتبر بود. چون  رای دهنده مردد این افراد و گرو ه ها را بی طرف می داند، لذا حرف آنها را درباره ترامپ می پذیرد. اما ترامپ  در حملات اغلب به خودش ارجاع داد. یعنی

هریس و دموکرات ها در تصویر سازی مورد نظر خود از ترامپ موفق تر از ترامپ بودند. ترامپ تصویر جدید و منفی از هریس ارائه نکرد در حالی که می توانست این کار را بکند. ترامپ از فرصت کمتر شناخته شدن بودن هریس خوب استفاده نکرد. چون تکنیک های مناظراتی او در 8 سال گذشته مرتب استفاده شده بود.

لذا برای رای دهنده مردد تکراری و نا جذاب بود. ترامپ برای پوشش دادن این ضعف اجتناب ناپذیر خود باید تصویر منفی جدید از هریس ارائه می کرد. بر ناتوانی او در اداره کشور و تغییر مکرر مواضعش پافشاری می کرد اما نتوانست. شاید به این دلیل که فکر می کرد برنده است و نیازی به تغییر موضع ندارد.

ترامپ در طول مناظره آرامش بیشتری داشت. در چند مورد آب دهان هریس بخاطر استرس خشک شد. با این حال هریس مرعوب حملات گزنده و سریع ترامپ نشد. چون ترامپ تکنیک جدیدی بکار نگرفت. سمت آرای مردد نرفت و به حفظ پایگاه رای اصلی خود بسنده کرد. احتمالا به این خاطر که فکر می کند سناریوی 2016 تکرار خواهد شد و او در رای الکترال برنده خواهد شد. ریسک نکرد در حالی که هریس بیشتر ریسک کرد و سود بیشتری هم عاید خود کرد. کمپین ترامپ نمی تواند با این مناظره در بین آرای مردد جهش بزرگی ایجاد کند. اما هریس با بایدن فاصله گذاری کرد و چون نامزد کمتر شناخته شده است می تواند با طرح موضوعات جدید همچنان برای رای دهنده مردد جذاب باشد و جهش جدیدی در کمپین خود ایجاد کند. او از امروز روی تغییر ، متفاوت بودن با بایدن و برنامه اقتصادی برای طبقه متوسط تاکید خواهد کرد. از نظر کمپینی می تواند چهش ایجاد کند ضمن این که با مناظره دیشب انرژی و انگیزه جدید به تیمش داد.

شدید ترین حمله هریس به ترامپ درموضوع سقط جنین بود که در آن برتری کامل دارد اما ترامپ در حمله خود در موضوع  مهاجرت (که برتری محسوس دارد) به خوردن سگ و گربه و حیوانات خانگی توسط مهاجران غیر قانونی اشاره کرد و موضوع را کمیک کرد و از جدی بودن خارج نمود و فرصت حمله موثر را از دست داد.

ترامپ در مناظره اشتباهات عجیبی داشت . اگر به مشورت ها گوش می کرد می توانست مرتکب آنها نشود. وضعیت آمریکا را همان اندازه سیاه جلوه داد که در سال 2016 جلوه می داد، در حالی که نمی توانست. چون نصف هشت سال گذشته را خودش رئیس جمهور بود و لذا بر خلاف 2016  نمی توانست  نقش چالشگر تمام عیار را بازی کند.این سیاه نمایی در 2016 جذابیت داشت اما اکنون برای رای دهنده  مردد خیلی باورپذیر نیست.زیرا خود ترامپ هم در ایجاد وضعیت فاجعه باری که از آن سخن می گوید نقش داشت! اشتباه دوم او فاصله گرفتن از ونس ( زوج انتخاباتی اش بود).  از اظهارات او درباره سقط جنین دفاع نکرد. این موضع دوگانه اعتبار او را نزد رای دهنده مردد زیر سوال می برد و تصویر سازی هریس از او را باورپذیرتر می کند. دموکرات ها می توانند بگویند ترامپ معاون اول خودش را قبول ندارد پس چه طوری می تواند کشور را اداره کند؟

رحمان قهرمانپور

 

اشتباهات فنی ترامپ بیشتر از هریس بود. هریس فراتر از حد انتظار رای دهنده مردد ظاهر شد. تصویر دروغ گو، متهم و مجرم از ترامپ بهتر از تصویر مذبذب و ضعیف بودن هریس ساخته شد. ترامپ مثل 2020 به اشتباهات خودش باخت. به یکدنده بودن و توهم دانایی اش باخت. کار او در ادامه سخت تر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.