«علیرضا تابش» ​دبیر سومین جشنواره بین المللی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی این جشنواره را تلاشی برای ارتقای روایتگری میراث فرهنگی خواند و گفت: در این دوره از جشنواره هنرمندان غیرایرانی می‌توانند آثار خود در حوزه معرفی میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان اعم از میراث ملموس، ناملموس و حتی پیوندهای مشترک بین ایران و کشورهای منطقه را به بخش بین الملل جشنواره بفرستند.

به گزارش جماران به نقل از شبستان، سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی نیمه آبان امسال در شهر شیراز به میزبانی استانداری فارس و با همت معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف افزایش سواد میراث فرهنگی تعامل اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با وزارت میراث فرهنگی و کشف استعدادها میراثی در تولید آثار هنری برگزار می شود.

 

سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی

 

جشنواره چند رسانه ای تلاشی برای ارتقای روایتگری میراث فرهنگی

«علیرضا تابش» درباره جزئیات و اهداف برگزاری سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی گفت: این سومین جشنواره ای است که با هدف افزایش سواد میراث فرهنگی و همین طور تعامل هرچه بیشتر اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با وزارت میراث فرهنگی و کشف استعدادهایی در این زمینه یعنی استعدادهایی که به نوعی توانسته اند درباره میراث فرهنگی آثار هنری تولید کنند، برگزار می شود.

میراث فرهنگی ایران از نگاه هنرمندان بین المللی در بخش غیر رقابتی

وی درباره  ویژگی سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی توضیح داد: یکی از ویژگی های سومین دوره از جشنواره بخش غیر رقابتی جشنواره است؛ یعنی هنرمندان غیر ایرانی که در حوزه تمدنی ایران زمین و فرهنگ ایرانی با هدف ارایه محتواهای بصری در حوزه معرفی میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان اعم از میراث ملموس، میراث ناملموس و حتی پیوندهای مشترک بین ایران و کشورهای منطقه اثری تولید کردند، می توانند آثار خود را در بخش بین الملل جشنواره بفرستند. این آثار شامل فیلم کوتاه، فیلم مستند و عکس است. فراخوان بخش های ملی نیز صورت گرفته که مشتمل بر بخش های متنوعی می شود.

تابش درباره بخش های مختلف سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی  اظهار کرد: در جشنواره امسال شاهد بخش های سینمایی، تلویزیونی، رادیویی، هنرهای نمایشی، موسیقی، عکس و پوستر هستیم که بخش های موسیقی و عکس و پوستر برای اولین بار به جشنواره اضافه شده اند. ضمن اینکه بخش میراث دیجیتال امسال نیز در جشنواره حضور دارد.

دبیرسومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی درباره اضافه شدن بخش ایده و تجارب به جشنواره گفت:  وزارت میراث فرهنگی در حوزه های باستان شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی، همکاری های بین المللی، حوزه های مرمت، حفاظت، معرفی و آموزش فعالیت های متنوعی در سال های اخیر داشته است. همین طور هنرمندان زیادی در طی این سالها در حوزه میراث فرهنگی به فعالیت پرداختند. از سوی دیگر پژوهشگرانی در حوزه های پژوهشی و دانشی سرگرم مطالعات تاریخی و یا مطالعات بین بخشی در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی کشورمان هستند، به همین منظور امسال فراخوانی اعلام شد تا متخصصان میراث فرهنگی از سراسر ایران تجارب خود را برای جشنواره بفرستند. طبعا در این بخش داوری ویژه ای صورت خواهد گرفت و تجارت برتر انتخاب خواهند شد. همچنین با توجه به اینکه در حوزه میراث فرهنگی انبوهی از ایده های ناب وجود دارد، امسال این بخش را نیز اضافه کردیم و فراخوانی برای جامعه دانشگاهی، علمی، فرهنگی، رسانه ای و حتی مخاطبان عام در سراسر کشور اعلام کردیم تا آنها بتوانند ایده های ناب خود را در حوزه میراث فرهنگی، مدیریت، پژوهش، معرفی، تولید محتوا به جشنواره ارسال کنند.

توجه دادن دانش آموزان به میراث فرهنگی در قالب پویش میراث بانان آینده

تابش درباره بخش «پویش میراث بانان آینده» در سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی توضیح داد: پویش میراث بانان آینده از جمله بخش هایی بود که از سال گذشته به جشنواره اضافه شد و امسال نیز برگزار می شود. این پویش ویژه گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال است و نوجوانان و دانش آموزان می توانند در آن علایق خود را به میراث ایران زمین در قالب های مختلف اعم از ویدیو، شعر، ترانه، خط، خوشنویسی، عکس، فیلم کوتاه، کلیپ و حتی پرده خوانی، جلسات نقالی و شاهنامه خوانی و هر آنچه که این نسل به آن میراث فرهنگی می گویند، ارسال کنند. همین طور این عزیزان می توانند تجارب و پیشنهادات خود را درباره حفاظت از میراث فرهنگی در این بخش برای ما ارسال کنند تا باعث رونق این بخش نوپا در جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی شوند.

دبیر سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی  با اشاره به اضافه شدن بخش بین الملل به این جشنواره  اظهار کرد: امسال یک بخش مهم به نام بخش غیر رقابتی بین الملل نیز به جشنواره اضافه شده است. همان گونه که مستحضر هستید ما با کشورهای همسایه خود در حوزه تمدنی ایران زمین و فرهنگ ایرانی، کاوش های باستان شناسی مشترک، پژوهش های مشترک در حوزه های مرمت، مردم شناسی، باستان شناسی و سایر حوزه های مرتبط با علوم میراثی همکاری های مشترکی داشته ایم. بخشی از این همکاری ها در قالب فیلم، عکس و اسناد تصویری وجود دارد که در همین جا از تمام هنرمندان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی در خارج از مرزهای ایران تقاضا داریم آثار خود را در حوزه های فیلم کوتاه، فیلم مستند و عکس درباره میراث مشترک ایران با کشورهای خود و یا مطالعات ایران شناس، پژوهش های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی که در اسناد تصویری همانند فیلم کوتاه، فیلم مستند و عکس بازتاب پیدا کرده برای این دوره از جشنواره بفرستند. طبعا با تصویب شورای سیاستگزاری سومین جشنواره این دوره از بخش بین الملل این جشنواره به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد. دلیل این امر این است که امسال اولین دوره برگزاری این بخش است اما امیدواریم در سال های آینده با توسعه بخش بین الملل شاهد مشارکت رقابتی هنرمندان از سراسر جهان در بخش بین الملل این جنشواره باشیم و آرام آرام گام های بلندتری در عرصه همکاری های بین المللی در این جشنواره برداریم.

حضور وزیر میراث فرهنگی در سومین جلسه شورای سیاستگزاری در شیراز

وی خاطرنشان کرد: ما از اسفند سال گذشته نخستین جلسه شورای سیاستگزاری جشنواره را برگزار کردیم، در اردیبهشت امسال دومین نشست برگزار شد و هفته آینده با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار فارس سومین جلسه نیز برگزار خواهد شد. در این جلسه که با حضور اعضای شورای سیاستگزاری برگزار می شود،  گزارش اقدامات انجام شده در بخش های ملی و بین الملل و همین طور زحماتی که در استان فارس به عنوان شهر میزبان کشیده شده، ارایه خواهد شد.

تمدید مهلت ارسال آثار تا ۳۰ شهریور

دبیر سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی  با اشاره به تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره گفت: مدت مهلت ارسال آثار به سومین دوره جشنواره تا سی ام شهریور ۱۴۰۳ تمدید شده است. من از تمام هنرمندان، پژوهشگران و فعالان رسانه که در این مدت با جشنواره همکاری کرده، آثار خود ارسال کردند، با ما مکاتبه کردند و یا فراخوان جشنواره را به علاقه مندان معرفی کردند، کمال تشکر را دارم و به مخاطبان این جشنواره اعلام می کنم تا پیش از پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره یعنی ۳۰ شهریور می توانند آثار خود را در بخش های اعلامی به پرتال جشنواره ارسال کنند.

جشنواره چند رسانه ای تلاشی برای ارتقای روایتگری میراث فرهنگی

تابش تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در این دوره از جشنواره به ارتقای سواد فرهنگی کمک کنیم. در جای جای این سرزمین آثار فرهنگی و تمدنی متعددی وجود دارد که نیازمند معرفی به زبان هنر، خلاقانه و نوعی روایتگری برای نسل نو است.

دبیر سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی  یکی از اهداف مهم این جشنواره را  ارتقای روایتگری میراث فرهنگی  دانست و گفت: امیدوارم هنرمندان و اهالی فکر و هنر  فضیلت در این دوره از جشنواره مشارکت خوبی داشته باشند تا ما بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.