حدود ۳۰ هزار نفر پس از این حادثه مورد آنالیز امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند و نتایج این بررسی‌ها نیز حاکی ازعدم وجود عامل انسانی بوده و هیچ عامل مشکوکی شناسایی نشده است.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری فارس دربارۀ پرونده سقوط بالگرد شهید رییسی نوشت: پرونده به‌صورت کامل در نهادهای نظارتی و امنیتی تکمیل شده و برآوردهای نهایی دربارۀ علت سقوط حاکی از آن است که گروه پروازی و مسئولان امر به جز ۲ مورد تمام پروتکل‌های لازم برای تشریفات و امنیت رئیس‌جمهور را رعایت کرده‌اند. 

بنا بر پروتکل‌های استاندارد امنیتی در سفر رئیس‌جمهور، از دو نوع بالگرد استفاده شده و براساس تدابیر امنیتی از‌پیش‌تعیین‌شده بالگردها دارای جی‌پی‌اس نبودند. 

همچنین این بالگردها به جهت اینکه عمدۀ سامانه‌هایشان از نوع مکانیکی است در ان‌ها اساسا امکان خرابکاری از نوع جَمر و هک سامانه‌های الکترونیکی نیز منتفی است. از طرفی مبتنی بر روندهای امنیتی در مسیر رفت و برگشت لیدرهای پروازی مطابق پروتکل‌های ازپیش‌تعیین‌شده تغییر کرده‌اند. 

فارس درباره بررسی‌های به عمل آمده در خصوص احتمال وجود عوامل شیمیایی نیز نوشت: در بررسی‌های انجام شده هیچ نشانه‌ای از عوامل شیمیایی و مواد آسیب‌زا نیز یافت نشده است. 

این خبرگزاری همچنین دربارۀ بررسی عوامل انسانی نیز نوشت: حدود ۳۰ هزار نفر پس از این حادثه مورد آنالیز امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند و نتایج این بررسی‌ها نیز حاکی ازعدم وجود عامل انسانی بوده و هیچ عامل مشکوکی شناسایی نشده است. 

هواشناسی یک شب قبل شرایط پروازی لازم را به تیم‌های پروازی اعلام کرده بود و تیم‌های پروازی باید قبل از ساعت ۱۳ پرواز را انجام می‌دادند. 

 

در همین خصوص بخوانید:

دربارۀ دو عامل شناسایی شده نیز، هنگام شروع پرواز تاخیری که به سبب دیدارهای رئیس‌جمهور پیش آمده وضعیت هوایی را نامطلوب کرد و از طرف دیگر وزن بالای بالگرد در فشار هوایی آن منطقه عامل مهمی درعدم توانایی خلبان برای کنترل بالگرد بوده است.

در این زمینه بررسی‌ها حاکی است بالگرد حامل شهید رئیسی ۲ نفر بیش از پروتکل‌های امنیتی را حامل بوده و زمانی که خلبان تودۀ مه را مشاهده کرده و خواسته بالگرد را در ارتفاع پروازی مناسب تنظیم کند قدرت بالگرد کشش کافی را برای این اقدام نداشته و در محدودیت دید حاصل از مه برخورد با کوه حادث شده است. 

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های دقیق خود را تکمیل کرده‌اند و اطمینان قطعی وجود دارد که آنچه اتفاق افتاده یک حادثه بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.