محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس در تشریح برنامه های خود گفت: اولویت ما تسریع و تسهیل در نهایی سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت های اکتشاف و تولید به گونه ای است که هیچ ظرفیت فنی روی زمین مانده ای در شرکتهای داخلی توانمند نداشته باشیم

به گزارش جماران؛ محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی مجلس گفت: این وزارتخانه به عنوان پیشران اقتصادی بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را تامین می‌کند.

اهمیت راهبردی صنعت نفت موجب شده که این صنعت همواره آماج حملات و توطئه‌های دشمنان قرار گرفته و تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه باشد.

صنعت نفت ما امروز صنعتی بالنده و استوار است.

با توجه به قرار گرفتن این صنعت در خط مقدم جنگ اقتصادی و تامین انرژی و امنیت ارزی و مالی نقش همکاران جهادگر بی‌بدل و افتخار آمیز می دانم .

 

هشدار نسبت به عواقب عدم اجرای پروژه فشارافزایی میادین گازی مشترک

راهکارها باید هر دو بخش تولیدو مصرف را در بر گیرد دربخش تولید برنامه های وزارت نفت در دو بازه زمانی کوتاه و بلندمدت تدوین شده در بخش کوتاه مدت، اجرای مستمر پروژه های نگاهداشت میادین نفتی به ویژه میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور قرار دارد

اقدامات بلندمدت تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی؛ در صورتی که به این مشکل در اسرع زمان پرداخته نشود، طی دو سه سال آتی معادل یک فاز پارس جنوبی، یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست خواهیم داد

لذا رسیدگی به این موضوع از اوجب واجبات است که در صنعت نفت باید به آن پرداخته شود

انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های ۱۶ میدان گازی و مخازن خالی، تکمیل طرح های بلندمدت تأسیس کارخانه های ان جی ال و جمع آوری گازهای مشعل که سالهاست مورد اشاره و تأکید رهبر انقلاب است تأسیسات ان جی ال عملا در حوزه جمع آوری گازهای همراه است گازهای همراه در میادین نفتی جمع آوری و برای جداسازی مؤلفه های مختلف گاز، به تأسیسات ان جی ال ارسال می شود

 

سرفصل های برنامه پیشنهادی پاک نژاد برای وزارت نفت

 برنامه اصلی اینجانب مبتنی بر پاسخگویی مناسب برای چالش‌های اصلی در زمینه نفت و گاز است.  . قصد دارم به صورت مختصر به چالش‌ها و راهکارهای بپردازم چنانچه شما نمایندگان اینجانب را مفتخر به حضور در این وزارت نمایید تمام این راهکارها را با همفکری با مجلس اندیشکده‌ها و صاحبان اندیشه در درون و بیرون خانواده صنعت نفت اجرا کنم.

و برای به بار نشستن سیاست‌های جاری و برنامه‌های آینده نگر به ویژه در حوزه فناوری حداکثر تلاش خود را با هدایت و حمایت و نظارت مجلس انجام دهم. 

نخستین موضوع ما ترازی تولید و مصرف گاز در کشور است این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی تجاری و نیروگاهی پدید آورده است و آثار مخرب زیست محیطی را موجب شده است. 

نه تنها زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت کشاورزی و خدمات به بار آورده است می‌تواند کشور را با با چالش‌های اجتماعی و امنیتی مواجه کند باید توجه داشت که اصل مسأله  فرابخشی و مربوط به ذینفعان مختلفی در کشور است.

لذا لازم است با یک عزم ملی  و همکاری برنامه‌ریزی شده و تنگاتنگ بین همه ذینفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی عاجل شود.

 

بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل در دستور کار است

با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست های بهینه سازی مصرف گاز ترغیب  می کنیم تا به سهم خود در تحقق شعار سال که رهبر معظم انقلاب جهش تولید را با مشارکت مردم تعیین کردند، نقش آفرینی کنیم.

تعیین و اعمال دقیق استانداردهای مصرف برای صنایع، اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری هدررفت گاز در شبکه و استفاده از ابزارهای متنوع بازار از جمله گواهی های صرفه جویی برای بیشینه سازی سرمایه گذاری در این حوزه از دیگر راهکارهای این بخش مصرف است.

خوشبختانه تمامی این موارد در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و می توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی پیگیری کرد.

همچنین ترکیب سه گانه صندوق بهینه سازی انرژی ، بازار بهینه سازی انرژی و انتشار گواهی های صرفه جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی است به ویژه در بخش بنزین و گازوئیل، این امر هدررفت سرمایه های ملی را به دنبال داشته و راهکار قابل ارایه برای آن حل مسئله ناترازی بنزین ضروری برای کشور است بنابراین هرگونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت ها و جلب نظر و اعتماد مردم با ظرفیت های پیش بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه های ذیربط اتخاذ شود.

مطمئن باشید در بحث سیاست های مربوط به حامل های انرژی خصوصا بنزین  و گازوئیل در هماهنگی کامل با مجلس و کمیسیون های تخصصی اقدام لازم به عمل می آید. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای قانونی هفتم توسعه طرح های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش الودگی هوا در اولویت خواهد بود.

 

اولویت دوم من افرایش هرچه سریعتر ظرفیت تولید است 

اولویت دوم افزایش هرچه سریع‌تر تولید نفت خام کشور است که تکمیل و بهره‌برداری از چاه‌ها، رفع چالش‌های تولید و نیز مرمت تاسیسات نفت با بسیج ظرفیت‌های داخلی‌ در دستورکار خواهد بود تا در یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش یابد.

اولویت سوم افزایش تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز کشور است

مسئله جهانی گذار از انرژی مسئله جهانی کشور است؛ فرصت ما برای تبدیل منابع عظیم ثروت زیرزمینی به ثروت. زمینی هر روز که جهان به قله مصرف انرژی فسیلی نزدیک می‌شود، کوتاه‌تر است.

عزم جدی برای شکوفایی حداکثری ظرفیت‌های تولید و تجارت‌های نفت و گاز ضرورتی ملی است و به همین جهت از اهداف دارای اولویت وزارت نفت خواهد بود.

من و همکارانم متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم 

تا حدود ۲۰ سال آینده فروش سوخت‌های فسیلی در جهان با محدودیت روبرو خواهد شد بنابراین با دست دست کردن و با اما اگرها تولید نفت خام را به تعویق انداختن، امری نابخشودنی است.

 

از ۱۰۰ درصد ظرفیت فنی شرکت‌های ایرانی استفاده می کنیم

انواع روش‌های تأمین مالی صنعت نفت در برنامه‌های پاک‌نژاد

 

اولویت ما تسریع و تسهیل در نهایی سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت های اکتشاف و تولید به گونه ای  است که هیچ ظرفیت فنی روی زمین مانده ای در شرکتهای داخلی توانمند نداشته باشیم

قطعا مشارکت شرکت های انرژی‌بَر و پتروشیمی ها را برای حضور در توسعه میادین با اولویت میادین گازی جلب خواهیم کرد

نسبت به مذاکره جدی با کشورهای همسایه برای تولید از میادین مشترک نفتی اقدام خواهیم کرد

بخش عمده کارهای به شرکت های توانمند ایرانی واگذار خواهد شد در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه ها و صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهد شد

اولویت بعدی تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری برای اجرای طرح های صنعت نفت و گاز است باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که وضعیت مالی امروز صنعت نفت ما قابل مقایسه با سال های گذشته نیست شرایط خاص بین المللی دسترسی ما را به سرمایه گذاری های خارجی محدود کرده است 

سهم واقعی شرکت نفت از درآمدهای نفتی طی سال های اخیر کاهش ملموس یافته به حدی که منابع داخلی این شرکت به سختی تکافوی توسعه این صنعت را می دهد

با توجه به سؤال تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون های تخصصی در خصوص نحوه تأمین مالی، برنامه های مختلفی دارم و اولویت بندی طرح ها ضروری است همچنین استفاده همزمان از همه ظرفیت های مالی از جمله منابع داخلی شرکت های تابعه، بخش خصوصی، بازار سرمایه، شبکه بانکی، صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه گذاری های خارجی طی یکی دو سال اول از محل عواید طرح های زودبازده، منابع مالی برای طرح های آتی فراهم می شود

 

افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی ها و اجرای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت اولویت پنجم و ششم 

 

اولویت پنجم توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز است این نکته به درستی مورد تاکید سیاست های کلان کشور قرار گرفته است امروز میانگین ارزش محصول نهایی ما در زنجیره نفت و گاز کمتر از ۱۰۰۰ دلار در هر تن است این درحالیست که هر چه ما در زنجیره ارزش جلوتر برویم می توانیم این میانگین را افزایش بدهیم رسیدن به ارزش های بالاتر در هرتن قطعا شدنی است و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است.

برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم توسعه اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پرارزش در دستور کار است. همچنین ظرفیت های پتروپالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزایش می یابد.

برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم افزایش میزان تولید محصولات پتروشیمی طی سالهای آتی خواهد بود اینها همه نیازمند برنامه ریزی متمرکز و مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت های دانش بنیان و جوانان نخبه این سرزمین است.

ظرفیت های پژوهشگاه صنعت نفت، پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت  که سه بازوی توانمند برای جهش استارتاپی در این حوزه است بکار خواهیم گرفت تا موج جدیدی از توسعه فناورانه در این صنعت ایجاد شود.

اولویت ششم مورد تاکید همه نمایندگان است، موضوع مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت به خصوص در مناطق نفت خیز و مناطق کم برخوردار است، لازم است بگویم مناطق نفت خیز و گازخیز کشور قلب و جان صنعت نفت ایران است و ما باید براساس چارچوب قوانین مصوب و مجوزهای قانونی با اجرای عادلانه طرح های اجتماعی دراین نواحی بین صنعت نفت و مردم این مناطق رابطه صمیمانه ایجاد کنیم.

اینجانب خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت های اجتماعی براساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می دانم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.