در حالیکه صلاحیت و برنامه ۱۲ وزیر پیشنهادی تا پایان جلسه عصر روز گذشته مجلس بررسی شده بود، دفاع وزیر پیشنهادی صمت از برنامه‌هایش به نوبت صبح امروز مجلس موکول شد.

به گزارش جماران؛ در نوبت صبح چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برنامه‌های گزینه‌های وزارتخانه‌های صنعت، علوم، فرهنگ و کشور مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

جلسه صحن علنی امروز   ۳۰ مردادمجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

در حالیکه صلاحیت و برنامه ۱۲ وزیر پیشنهادی تا پایان جلسه عصر روز گذشته مجلس بررسی شده بود، دفاع وزیر پیشنهادی صمت از برنامه‌هایش به نوبت صبح امروز مجلس موکول شد.

 

سید محمد اتابک

 

دفاع وزیر پیشنهادی صمت از برنامه‌های خود​

محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن در دفاع از برنامه‌هایش گفت: برنامه حاضر با بهره‌مندی از ظرفیت متخصصین، تشکل‌ها و انجمن‌ها و با شناخت چالش‌ها و مولفه‌های اصلی متأثر از شرایط محیطی و بین‌المللی تحولات شاخص کلان اقتصادی تدوین شده است و فرصت‌ها، تهدیدها در عرصه صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌گذاری در صنایع و کسب و کارهای مختلف تولیدی و تجاری برای تحقق اهداف قوانین و اسناد بالادستی تقدیم خواهد شد، امیدواریم با ارائه برنامه‌ها و رویکردهای حاضر که قبلا مستند آن تقدیم حضور شده است اطمینان خاطر شما نمایندگان محترم در خصوص دغدغه‌هایی که به حق عنوان شد، جلب کرده و پاسخگوی آن باشم.ر این باورم علیرغم اشراف و شناخت از سختی مسیر و ابرچالش‌های موجود به ویژه تأمین منابع مالی مورد نیاز می‌توان با اتکاء بر انسجام بخشی و هماهنگی در لایه‌های سیاستی و نهادی و حاکمیتی کشور با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت مردمی‌سازی اقتصاد و حرکت در مسیر ارتقاء تولیدات کارخانه‌ای و ساخت محور به جای منبع‌محور، توسعه و برون‌گرایی صادرات و مدیریت واردات و تنظیم بازار را تحقق بخشید.ما در بخش معدن با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که لازم است این مشکلات شناسایی شود و برنامه‌های مدونی برای حل مشکلات داریم. البته امیدوارم برگرداندن اعتبار و ارتقای شخصیت به معدن و معدن‌داری از اکتشاف و استخراج و فرآوری مواد خام برای کشور را بتوانیم انجام دهیم که تمام تلاش خود را در این زمینه با هماهنگی نمایندگان محترم انجام خواهیم داد.

 

حسین سیمایی صراف

 

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

فهرست برخی سوابق اجرایی سیمایی صراف :

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.

تاکنون بیش از ۵۰ اثر، اعم از کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی توسط سیمایی صراف تالیف شده و چند کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

پس از اظهارات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نمایندگان به بررسی صلاحیت و برنامه های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات پرداختند در ابتدا احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش این کمیسیون در موافقت و تایید برنامه و کارنامه سیمایی صراف را قرائت کرد.

مسعود خاتمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد:تعامل بین دانشگاه و جامعه در برنامه‌های آقای سیمایی صراف مورد توجه قرار گرفته است،به رغم داشتن رشد، تولید مقاله علمی به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته تعامل مناسب و بهینه‌ای با جامعه ایجاد کند و برای نافع شدن جامعه از تولیدات علمی تأمل در باب تعامل بین دانشگاه و جامعه امری ضروری است. ماندگاری مشکلات جامعه ایران به رغم داشتن رشد، تولید مقاله علمی به این دلیل است که دانشگاه نتوانسته تعامل مناسب و بهینه‌ای با جامعه ایجاد کند و برای نافع شدن جامعه از تولیدات علمی تأمل در باب تعامل بین دانشگاه و جامعه امری ضروری است که پیوسته باید سیاست‌گذاران آموزشی آن را در دستور کار خود داشته باشند چرا که در نبود چنین رویکرد و راهبردی مواجه با مشکلاتی در جامعه و فقدان تأثیرگذاری اثربخش و سازنده علم در توسعه ملی خواهیم بود و این مهم آن گونه که شایسته است در نظام آموزشی مورد توجه قرار نگرفته است و خوشبختانه در برنامه‌های آقای سیمایی صراف این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.آقای سیمایی صراف با حضور در جنگ تحمیلی و کسب مدال جانبازی اعتقاد به نظام را اثبات نموده و به شهادت همه همکاران ویژگی پاکدستی در ایشان محرز است و داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و حضور در دولت‌های مختلف برای ایشان یک ظرفیت اثبات شده ایجاد کرده است و امید به آینده و نگاه مثبت در برنامه‌های ایشان به خوبی مشاهده می‌شود و شایستگی علمی ایشان برای سکانداری این حوزه درجه هیأت علمی و عضویت در هیأت علمی و داشتن بیش از ۵۰ اثر، کتاب و سایر موارد از امتیازات ایشان است، همین طور پژوهشگر برتر در سال ۱۳۹۲ و برگزیده دوره هفتم جشنواره فارابی و برگزیده دوره چهارم کتاب سال حوزه بخشی از توان و ظرفیت و سابقه علمی ایشان است و از همکاران می‌خواهم با رأی قاطع به این استاد متعهد شاهد شکوفایی حوزه علم و دانشگاه باشیم.

سید محمد موحد دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به برنامه‌های سیمای صراف گفت: بنده ۷ دوره در مجلس بوده و مراحل مختلفی از جمله دولت های مختلف را دیده ام. چه اصولگرا چه اصلاح طلب بر این اعتقادم که باید خدا را ستایش کرد که در این دوران ملت ایران رهبری داشتند که توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه را برای کشور به ارمغان بیاورد.جای شکر دارد که ریاست جمهوری کشور دست آقای پزشکیان است که وفاق ملی ایجاد کرد و کابینه ای به مجلس معرفی کرد که بتواند کشور را در ریل پیشرفت و توسعه قرار دهد لذا دست به دست هم دهیم و از دولت حمایت کنیم تا کارها پیش رود.مخالف محترم به جای گفتن موارد مخالفت بیشتر ابهامات را بیان کرد و نکته مهمی در آن نبود در حالی که وزارت علوم یکی از ارکان اساسی حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش بنیان را برعهده دارد. به همین منظور فردی باید مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گیرد که بتواند در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان قدم بردارد تا بتواند از اقتصاد نفت محور خلاصی پیدا کند.در این شرایط حساس جامعه جوان و دانشجو نیازمند فردی است که بتواند این وزارتخانه را به نحو مطلوب اداره کند بنابراین انتخاب وزیر بسیار پر اهمیت و حساس است. امروز رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرد که ویژگی های منحصر به فردی از جمله تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی و پژوهشی متناسبی دارد.

علیرضا عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت:در برنامه‌های خود برای اداره وزارت علوم به دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تات اشاره نکردید. ما در این سازمان ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم که در حوزه کشاورزی کار پژوهشی انجام می‌دهند.سهم آموزش‌های مهارتی در پایان سال برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد که امروز فاصله زیادی با آن داریم و در کنار محدودیت آبی، خاکی و انسانی بخش نیروهای انسانی در حوزه کشاورزی به شدت ضعیف شده است و متولی تربیت آنها نیز وزارت علوم است. از سوی دیگر هیچ برنامه‌ای برای اجرای ماده ۲۳ قانون افزایش بهره بری و مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم از سال ۸۹ است که برنامه‌ای در این زمینه ندارید.شما به تعداد دانشجویان خارجی اشاره کردید که در برنامه هفتم وجود دارد، هم اکنون ۱۳۰ هزار دانشجوی خارجی در مجموعه آموزش عالی داریم و قرار است این تعداد به ۳۲۰ هزار برسد، چه برنامه زمانبندی برای رسیدن به آن دارید. همچنین براساس گزارش پایگاه سایمگو ۷۳ هزار مقاله علمی داریم و ایران در این زمینه در رتبه ۱۶ قرار دارد و قرار است به رتبه ۱۴ برسیم و حداقل به ۹۰ هزار مقاله و اثر علمی نیاز داریم. برنامه شما برای رسیدن به آن چیست؟ فردی که در وزارت علوم فعال می‌شود باید موضع‌گیری سیاسی مناسبی داشته باشد و این در حالی است که شما در اختشاشات ۱۴۰۱ نسبت به نهضت مقاومت و فتنه ۸۸ موضع‌گیری ندارید، ضمن اینکه ما نگرانیم شما نفر اول این وزارتخانه نباشید و کسانی که امید به کسب رای اعتماد نداشتند بعد از انتخاب شما برای این وزارتخانه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کنند.

محمد سراج هم در مخالفت با سیمایی صراف گفت: معتقدم ما همه در کنار هم یک تیم ملی تشکیل داده ایم و دوران رقابت تمام شده است لذا اینجا محل همکاری است نه رقابت، رئیس جمهور و وزرایی که از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت نیز عضو این تیم هستند بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا سطح زندگی مردم ارتقا یابد و بتوانیم برای آن ها رفاه و آسایش ایجاد کنیم.در سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغ شده در سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری به جهاد مستمر علمی تاکید شده لذا باید از شما بپرسم برنامه تان برای ارتقای علمی و فناوری در جهان و ایجاد دیپلماسی علمی چیست؟ همچنین برنامه شما برای اجرای سند آموزش عالی با تاکید بر تربیت دانشجویان نخبه، عالم، متخصص و متعهد برای صیانت از انقلاب اسلامی چیست؟ شما چه برنامه ای برای مهارت محور کردن آموزش دارید و چه برنامه اجرایی برای اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و کارآفرینی آموزش در دست دارید؟همچنین راهکار شما برای تکمیل زنجیره های چرخه علم و ثروت چیست؟، برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش چیست؟ و برای استقلال مالی دانشگاه ها و درآمدزایی آن ها چه رویکردی در پیش گرفته اید؟ همچنین برنامه شما برای ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویی و توسعه سرپناه مرتبط زوج های دانشجو چگونه برنامه ای است؟

عبدالحسین همتی سراپرده در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت:آقای سیمای صراف شخصیتی محترم ، متعهد، کارآمد، انقلابی و ارزشی است و سوابق علمی خوبی در کارنامه دارد و امیدوارم با حضور ایشان اتفاقات خوبی رخ دهد اما نگرانی ما از برنامه‌های وی بوده چرا که آقای سیمایی فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی هستند و این وزارتخانه با تصدی وی برای رشته علوم مفید خواهد بود اما برای رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه برنامه‌ای نکرده‌اند. برنامه‌های وزیر پیشنهادی تنها ۱۵ صفحه بود و در آن هیچ اشاره‌ای به وضع موجود نشده بود،هم اکنون نمی‌دانیم وی در چه شرایطی قرار است وزارت را تحویل بگیرد و میزان مقالات علمی، کتاب‌ها و میزان رابطه صنعت و دانشگاه چگونه است. اینها مواردی است که در رنکینگ‌ها‌ی بین‌المللی دانشگاه‌ها موثر است. آقای سیمایی صراف باید تصریح کنند که وضع موجود چگونه بوده و به چه سمتی حرکت خواهیم کرد. عموم برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی و غیرقابل سنجش است در حالی که باید بخشی از آن کمی باشد تا ما بتوانیم آن را نظارت و بررسی کنیم، همچنین لازم است در برنامه‌های خود زمانبندی نیز داشته باشند و به موارد مغفول مانده توجه کنند.بسیاری از امکانات در تهران متمرکز شده و باید وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها بیان کند، از سوی دیگر آیین‌نامه‌های مختلف وزارت علوم به شدت مشکل داشته به ویژه در حوزه ارتقاء اساتید که نیازمند اصلاح است و جلوی پیشرفت اساتید را گرفته در حالی که در گذشته مسیر ارتقاء رتبه اساتید راحت‌تر بود اما هم اکنون استادان برای کسب رتبه استاد تمامی باید ۲۰ سال تلاش کنند.

محمد بهرامی سیف آباد در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات اظهار داشت:پزشکیان به دنبال حکمرانی خوب یعنی وفاق سیاسی است چرا که اصطکاک بین اصلاح طلبان و اصولگرایان فرصت حکمرانی خوب را از ما گرفته بود اما آقای پزشکیان با ایده وفاق شاید نقطه عطفی برای از بین رفتن دعواهای سیاسی باشد.نماد این حکمرانی خوب انتخاب آقای سیمایی صراف است، ایشان با سابقه حضور در ۲ دولت با ۲ رئیس جمهور متفاوت با دو نگاه سیاسی و با سابقه علمی و حقوقی و از بدنه دانشگاه می توانند مسائل را به خوبی مرتفع کنند.برخی توان علمی و برخی توان اجرایی دارند و ایشان از بدنه وزارت علوم دارای جایگاه علمی و اجرایی مطلوب است و امید داریم با شجاعت و توانی که از ایشان سراغ داریم دانشگاه به محیطی امن برای علم اندوزی و کسب دانش تبدیل شود.

احمد مرادی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد:بهره‌مندی از نیروهای انسانی نخبه نقطه ثقل برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم است،که با قرار گرفتن سیمایی در رأس این وزارتخانه کلیدی، مطالبات جامعه رنگ و بوی منطقی می‌گیرد تا در سایه تعاون و درک مشترک مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنیم. دفاع من از دکتر سیمایی در راستای تعصبی است که نسبت به آموزش عالی دارم و جایگاه وزارت علوم در کشور بسیار بالا است بنابراین باید تلاش شود تا فاصله دانشگاه‌های کشور با بهترین دانشگاه‌های دنیا را کاهش دهیم و برای تحقق این انتظار وزارت علوم نیازمند برخورداری از شخصیت امین، دلسوز، با انگیزه و شجاع است. اگر وزیری همچون دکتر سیمایی در رأس این وزارتخانه کلیدی باشد انتظارات و مطالبات جامعه رنگ و بویی منطقی می‌گیرد تا در سایه تعاون و درک مشترک مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنیم. همچنین در دانشگاه‌های کشور بالاخص مناطق محروم همچون هرمزگان خواسته‌های خود را در چهارچوب عدالت آموزشی و توجه به زیست بوم آموزش هدفمند و مهارتی که در مسیر حل مشکل اشتغال قرار گیرد، مطالبه می‌کند. از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگ بین مدرسه و دانشگاه و افزایش مهارت‌های علمی را ضامن اشتغال پایدار در زیست بوم می‌داند.چهره‌های برجسته‌ علمی با دیدگاه های مختلف سیاسی از دکتر سیمایی به عنوان شخصیتی متین، اهل تعامل، پاکدست،جامع‌نگر، خدمتگزار به مردم، مسلط به امور وزارتخانه و دارای ایده یاد می‌کنند.

هادی قوامی مجلس شورای اسلامی در تذکری ناظر بر اصل ۴۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، گفت: قانون اساسی بر رفع تبعیض و توسعه امکانات در مناطق مختلف تاکید دارد و امروز ما شاهد آن هستیم که در مناطق مختلف بیشترین بیکاری مربوط به تحصیل کردگان است لذا باید با این پدیده بر اساس توسعه عدالت مواجه بود.دانشگاه ها باید با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی بر اساس نیازهای مناطق مختلف رشد کنند و در قطب تجاری، صنعتی و کشاورزی دانشگاه های مرتبط ایجاد شوند و این موضوع باید در برنامه های وزیر پیشنهادی علوم دیده شود.

اظهارات وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دفاع از برنامه های خود

پس از پایان صحبت‌های مخالفان و موافقان حسین سیمایی صراف در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت علوم عنوان کرد:نمایندگان با جدیت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه بوده و چالش های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده اند و خوشبختانه راه های قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش ها طراحی کرده اند که نمونه آن ها قانون برنامه هفتم توسعه بود که منابع و راهکارهای مناسبی را برای رشد و بالندگی دانشگاه فراهم کرده است.ای به روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی پیشی بگیرد در حالی که منشا قدرت نرم و قدرت سخت متکی به منابع انسانی است. چالش دیگر نیز اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش محسوسی مواجه است. در حوزه علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر تقریبا داوطلب داریم در حالی که حوزه علوم پایه و علوم انسانی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر داوطلب هستند و با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی و علوم پایه زیربنای توسعه می باشند باید توجه جدی به این مسئله شود.بازنگری در ارتقای اعضای هیات علمی بر اساس اصول اصلی آموزش عالی مبحث دیگری است که مورد توجه بنده قرار دارد و آیین‌نامه‌های ارتقای اعضا باید با برنامه پیشنهادی منطبق باشد، به عنوان مثال نباید مقاله محوری صرف را در این ارتقا مد نظر قرار داد، همچنین ارتقای پژوهش و کیفیت بخشی آن در حل مشکلات کشور، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و افزایش سهم تحقیق از تولید ناخالص ملی از جمله محورهای برنامه من برای وزارتخانه علوم به شمار می‌آید.نده را هیچ یک جناح‌های سیاسی معرفی نکرده و آقای عارف به بنده تأکید کردند که وامدار هیچ کسی نیستم چرا که خودم بالا آمدم لذا ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی بنده مطابق با سوابقم اعتدال بوده و افرادی که به کار گرفتم نیز از همه گرایش‌های سیاسی با صلاحیت‌های علمی، تخصصی و اعتدال‌گرایی بوده است. در حوزه بورسیه‌ها نیز بنده عضو شورای عالی بورسیه نبودم، بنده در رابطه با امر به معروف در روز عاشورا نیز عنوان کردم جوانان حداقل رابطه‌شان با سید‌الشهدا را باید حفظ کنند و این اعتقاد بنده بود که امام حسین (ع) برای همه افراد است.این نوع دیپلماسی سودمندترین و سالم‌ترین نوع دیپلماسی بوده چرا که خواستگاه نخبگانی دارد و از عوام‌زدگی و سطحی‌نگری مبرا است. ما برای رسیدن به این مهم باید طرح‌های مشترک پژوهشی و فناورانه با کشورهای دوست تهیه کنیم، ارتباطات علمی و تبادل استاد که یک تجارت بزرگ محسوب می‌شود و همچنین جذب دانشجویان خارجی که در قانون برنامه هفتم ۳۲۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

 

 

 

پس از دفاعیه وزیر پیشنهادی علوم از برنامه‌هایش، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی گزارش این کمیسیون درباره سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت و از موافقت این کمیسیون با برنامه او خبر داد. 

سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

دومین وزیر پیشنهادی بدون مخالف

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وی صلاحیت نکردند. از همین روبر اساس آیین نامه اگر هیچ نماینده‌ای به عنوان مخالف سخنرانی نکند، موافقی هم صحبت نخواهد کرد و وزیر پیشنهادی باید به دفاع از برنامه‌های خود بپردازد.

سیدعباس صالحی در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ایجاد وفاق ملی نیازمند درک درست از تغییرات اجتماعی است، مسایلی همچون زبان و ادبیات فارسی میراث غنی فرهنگی، فرهنگ اقوام و سنت‌ها و... هویت اجتماعی و فرهنگی ما را شکل داده و موجب سربلندی ایران شده است اما تغییرات اجتماعی در جامعه کم نیست لذا باید راهکارهای همراهی با این تغییر را پیدا کرد.چند متغییر ایجاد شده در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی طی دهه‌های گذشته، تغییر یافنه است.به عنوان مثال سال ۱۳۵۵ از مجموع افراد بالای ۲۰ سال صرفا فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما سال ۱۳۹۵ این درصد به ۱۸ رسیده است و اکنون نیز بالاتر رفته بنابراین حدود ۲۰ درصد جامعه ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که نشان از ایجاد طبقه‌ای با روح کنجکاو، جست‌وجوگر و خواهان تعامل با جامعه بیرون است.در سال ۱۳۵۵ حدود ۶۵ درصد از زنان ایران بی‌سواد بودند اما این سهم در سال ۱۳۹۵ به حدود ۹۳.۴ درصد رسیده است،این تغییرات نشان از سهم بی‌مثال انقلاب در ارتقای فرهنگی و آموزشی زنان جامعه دارد و به معنای تحول در جامعه زنان ایرانی است بنابراین ما نمی‌توانیم این جامعه را نادیده بگیریم اما متاسفانه نرخ زنان تحصیل کرده دو برابر مردان تحصیل کرده است، ضمن آنکه سطح توقعات آنان در زندگی فردی و اجتماعی آنها تغییر کرده است لذا نمی‌توان این تحولات را نادیده گرفت و برای آنها کاری انجام ندهیم. مصارف فرهنگی نیز تحولات قابل توجه‌ای داشته است، به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کردند که این مساله به معنای تغییر مسیر مصرف فرهنگی و نوع مصرف است و حدود ۸۰ درصد جست‌وجو‌ها در شبکه اجتماعی بر مبنای جست‌وجوی فیلم است که نشان می‌دهد مصرف فرهنگی جامعه ایرانی تغییر قابل توجهی داشته است لذا برای ارتقای فرهنگی باید به راهکارهای جدید فکر کنیم و به یقین دیگر راهکارهای قدیمی پاسخگو نیستند هرچند اصول ثابت است و ما باید راهکارها را اصلاح کنیم. با تغییرات گسترده موجود مفصل ارتباط میان دولت و ملت می‌تواند فرهنگ و رسانه باشد و از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خودش را با ایده‌ها و راهکارهای تازه با ملت به سوی مقصدی مشترک برقرار کند. در این میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌دار و عرصه‌دار این عرصه هستند و باید این اصحاب، منزلت، حقوق و نهادها و تشکل‌هایشان را مورد توجه قرار داد.دولت وفاق ملی در صدر حکمرانی در حال شکل‌گیری است، کار عمده دولت وفاق ملی در سطح دولت و ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکارانه پیدا کنند و همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب همه‌مان به خاطر داریم. هنگامی که گفته می‌شد کمبودی در جبهه‌ها وجود دارد مردم از زندگی خودشان می‌گذشتند، آن مرد روستایی و آن مردم محروم برای اینکه آن کمک را به جبهه‌ها انجام دهند چرا که دولت را از خود می‌دانستند و فاصله‌ای میان دولت و خودشان قائل نبودند و ما باید بازگشت مجدد به این میدان پیدا کرده و اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌داران این حوزه هستند. امیدوارم در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور تعامل ۴ ساله‌ دولت و مجلس که با هم آغاز به کار کردند شالوده‌ای مستحکم، بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید بیاورد، فرهنگی که به گفته امام راحل (ره) مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ مایه اصلی هویت ملت‌ها است؛ فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.ما ملت بزرگ، متمول و کهن ایران اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره سربلند ایستادیم و می‌ایستیم و هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد، ایرانیان از دوران باستان همواره به عنوان ملتی بزرگ، بافرهنگ، با تجربه‌های متنوع و عمیق یکی از خالقان جهانی فرهنگ بودند. ایرانیان نقطه اتصال فرهنگ و هنر و انتقال‌دهنده فرهنگ و دانش و داستان و شعر دیده و هستند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است، فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان، فیلسوفان، محققان و دبیران ایرانی گسترش یافت. این پیشینه افتخارآفرین اکنون نیز استمرار دارد و مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال شناخت و بهره‌مندی از فرهنگ و هنر ایران هستند. هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاء با معارف فرهنگ اسلامی به آفرینش فرهنگی می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً باید بالندگی بیشتری پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بر پیشانی ملت ظرفیت‌های فراوانی دارد، موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام، مخاطبان زیادی را محصور خود می‌کند، این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهند بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.

در نوبت صبح چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

پس از صحبت‌های گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگویان کمیسیون‌های امنیت ملی، سیاست خارجی ، شوراها و امورداخلی کشور و همچنین عمران در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت کشور را قرأت کردند و از موافقت کمیسیون‌های متبوع خودشان با احمد مومومنی وزیر کشور پیشنهادی خبر دادند.

عباس صوفی در نشست موافقت با برنامه‌های اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: با توجه به اینکه ۲۱۱ نفر برای موافقت با وزیر پیشنهادی ثبت نام کرده اند از هم اکنون به سردار مومنی تبریک عرض می کنم. همگان این حقیقت را قبول دارند که وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی و مادر است و مرکز ثقل امور اجرایی در کشور بوده و علاوه بر انجام ماموریت های محوله فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات و تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست های عمومی دولت است.وزارت کشور به مثابه موتور محرکه کشور، همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور است و بنا به همین دلیل شخصی که متصدی وزارت کشور می شود علاوه بر داشتن رویکردهای وفاق آمیز و تعامل تنگاتنگ با رئیس جمهور و سایر نهادهای حاکمیتی و اجرایی باید شخصیت، گفتار و رفتارش نماد آرامش باشد تا در جامعه زمینه پذیرش اجتماعی داشته باشد و بسترساز ایجاد جامعه ای ایمن با رویکردهای اجتماعی خود در درون مرزهای ملی به جای رویکردهای امنیتی باشد که مهم ترین اصل تحقق جامعه امن، نگرش وسیع به مقوله امنیت و محوریت دادن به امنیت اجتماعی است که در این رویکرد امنیت ایجابی فراگیر و مبتنی بر رضایت شهروندان است و رویکرد مشارکت محور دکتر مومنی در حوزه سیاسی فراتر از رونق فصلی به ویژه در ایام انتخابات می تواند اقتدار وزارت کشور را در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست های عمومی دولت ارتقا دهد. از نظر بنده یکی از نقاط مثبت دکتر مومنی اعتقاد ویژه به مقام معظم رهبری و همچنین عدم علاقه اش به پذیرش این سمت بوده است و در جامعه ای که اکثر به دنبال پست و مقام هستند این خصوصیت قابل ستایش است اما این عدم علاقه وی از همان نکاتی است که منتقدان وی را نقد کرده اند یعنی او معتقد بوده که وزیر کشور ترجیحا غیر نظامی باشد و با توجه به محدودیت هایی که وجود داشته و شناخت عمیقی که رئیس جمهور از ایشان داشته وی را برای اعمال برنامه های موردنظر دولت وفاق ملی مناسب تر و موثرتر می دانست. یکی دیگر از نکات مرتبط با ایشان کارنامه مثبت او است. هنگامی که در دهه ۸۰ سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده ای داشتیم ایشان برنامه ای را اجرا کرد که تلفات به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد و این یعنی عملکرد موفق، کارنامه سردار مومنی دو نکته مهم دارد، ابتدا اینکه این فرد برای جان انسان ها اهمیت قائل بوده و در چنین شرایطی دلیل ندارد به دنبال افرادی باشیم که کارنامه درستی ندارند و نکته دوم اینکه وی فردی موفق بوده که در هر سمتی به خوبی عمل کرده است.رویکردهای سردار مومنی در حوزه اجتماعی از زمانی که راهور را تحویل گرفت و سپس با حکم رئیس جمهور وقت دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی اش غلبه کرده چرا که در این ۲ عرصه عموم مردم و آموزش و پرورش و دانشگاه باید ارتباط می گرفت و اگر دکتر مومنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت ها و قابلیت های افراد و مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زایی، تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت های نیروی انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح مختلف وزارت کشور باشد هم بر دامنه توفیقات خودش اضافه می شود و هم دکتر پزشکیان در عمل به وعده هایش موفق بوده است. امیدوارم این دو دوست قدیمی و دو همکار آتی یعنی آقای دکتر مومنی و آقای دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم بتوانند با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مطالبات مردم را محقق کنند و نامی ماندگار از خود برجای بگذارند.

حمیدرضا گودرزی در مخالفت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به شما به عنوان موافق رای می‌دهم. از ۲۴۰ نفر نماینده متقاضی برای صحبت هم ۲۱۲ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند.وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود. آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ای است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

در ادامه با توجه به ورود رییس جمهور به جلسه علنی مجلس صحبت های نماینده الیگودرز برای لحظاتی متوقف شد و از آنجا که وی علیرغم ثبت نام به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور، در پشت تریبون مجلس به عنوان موافق صحبت کرد لذا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صحبت‌های او را نیمه تمام گذاشت و اجازه اتمام سخنانش را نداد.

مصطفی پوردهقان در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی در حرف و عمل تشکیل شد، آقای پزشکیان کسی که به خاطر ایده‌هایش و تفکرات و پاکدستی و صداقتش در شهرها و روستایمان رفتیم و برای ایشان تبلیغ کردیم و به مردم گفتیم این عزیز دل به عنوان کسی که همکار ما است تاییدش می‌کنیم تا بتواند مدیر ارش اجرایی و نفر دوم کشورمان شود ما نقدهایی به کابینه وارد کردیم و با صراحت به دکتر پزشکیان گفتیم که این نقدها را در قالب هدیه به شما می‌دهیم.جناب سردار اسکندر مومنی، که مردم عزیزمان ایشان را به یک فرد منظم، مومن متعهد و پاکدست و با برنامه در حوزه‌های انتظامی می‌شناسند برای وزارت کشور معرفی شده است.وظیفه خودم دانستم به عنوان کسی که ۱۸ سال در حوزه وزارت کشور به مردم در سمت‌های بخشدار، معاون فرماندار و رئیس حوزه اقتصادی استانداری خدمت کرده  مسائلی را در قالب شرایط موجود فعلی وزارت کشور به عنوان هدیه به برادرمان آقای مومنی هدیه می‌دهم که وقتی با رای بالای نمایندگان به تصدی وزارت رسیدند مدنظرشان باشد. اولین خواسته من و همه همکارانمان از ایشان داریم، در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم و متخصص با سوادی هستند که به واسطه اینکه دولت‌های مختلف آمدند آنها را ذبح سیاسی کردند در گوشه وزارتخانه مهم وزارت کشور خاک می‌خورند و به واسطه نگاه‌های سیاسی‌ حذف شدندبسیاری از همکاران من در سه حوزه به من تذکر داده‌اند که صدای ما را به دکتر پزشکیان و وزرای ایشان برسانند. استانداری نیاید که فهم اقتصادی نداشته باشد، استانداری نیاید که فهم معیشتی نداشته باشد.

حجت الاسلام محمد میرزایی نماینده مردم شاهین دژ در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشور عنوان کرد: مومنی نگاه تعاملی اقناعی و مشارکتی به موضوعات و مسائل دارند که حتماً در دوران وزارت می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. فراموش نشود وزارت کشور به لحاظ سیاسی در جایگاهی قرار گرفته که بسیاری از گروه‌های سیاسی، جریان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در ارتباط و هماهنگی باشند. مومنی همواره تاکید خاص بر هم‌افزایی و تلاش برای پیشبرد امور داشته است. تجربه موفق مدیریتی ایشان در مناصب و پست‌هایی که داشته‌اند درخشان و پربار بوده است.

پس از صحبت‌های مخالف و موافق نوبت صبح چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به پایان رسید و نوبت عصر در ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.

 

منبع: ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.