مناسب است که مردم و خصوصاً نخبگان، فرهیختگان و صاحبان نظر درباره وزیران پیشنهادی در فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی اظهار نظر کنند و سوابق و مواضع فکری و تجربیات آنها را به سمع و نظر جامعه برسانند و نمایندگان هم مواضع فکری مردمی که آنها را انتخاب کردند مورد ملاحظه و دقت قرار دهند.

سیمایی صراف اجازه نمی دهد جریان های انحرافی برای دانشگاه ها و مراکز علمی مانعی ایجاد کنند

یک مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: وزارت علوم با توجه به شعاع وسیعی که دارد احتیاج به مشاوره های بسیار دارد که آقای سیمایی صراف از این امتیاز هم برخوردار هستند؛ هم خودشان دارای شخصیت علمی هستند و هم قدرت جذب افکار و آرای متخصصان رشته های مختلف را برای تقویت علم آموزی در کشور دارد و قطعاً از جمله کسانی هستند که حریم نظام سیاسی جمهوری اسلامی را به دقت رعایت می کنند و هرگز اجازه نمی دهند که جریان های انحرافی بخواهند برای فضای علم آموزی و دانشگاه ها و مراکز علمی مانعی ایجاد کنند.

 

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا درباره ضرورت حضور وزیری متخصص در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در حال حاضر وارد عرصه جدیدی می شویم؛ با انتخابی که جامعه اسلامی و ایرانی عزیز داشتند و همچنین با رویکردی که در اظهارات، گفته ها و بیانات تبلیغی جناب آقای دکتر پزشکیان بود، مسایل اجتماعی روشن تر و به صورت شفاف تری خودنمایی کرد. یکی از امتیازاتی که در سخنان آقای دکتر پزشکیان بود و بسیاری را وادار کرد تا بتوانند در این حضور و انتخاب شرکت داشته باشند، مساله تعهد و تخصصی است که افراد باید در حوزه کاری خود داشته باشند.

ابتلای جامعه به حضور افراد غیرمتخصص در جایگاه های تخصصی

وی ادامه داد: ما با یک چالش سنگینی در دوره های قبل رو به رو بودیم و آن اینکه متأسفانه تخصص، علم و آگاهی در جایگاه خود قرار نداشت و به عنوان یک مدیریت عمومی هر کسی را از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر و از تخصصی به تخصص دیگر و حتی افراد غیر متخصص را با توجیه اینکه مدیران با سابقه و با تجربه ای هستند، در رأس اموری قرار می دادند که بدون تخصص هرگز نمی شد، کاری انجام دهند.

جوادی آملی عنوان کرد: متأسفانه در طول ۴ تا ۵ دوره گذشته، جامعه و نظام ما به این درد بزرگ مبتلا بود که صرفاً به عنوان اینکه برخی دارای مدیریت عمومی هستند در رأس برخی از کارهای تخصصی قرار می گرفتند و چالش های عمده ای را ایجاد می کردند. از سوی دیگر وقتی افراد متخصص می دیدند که کسانی در رأس کار قرار می گیرند که اصلاً نسبت به آن مسئولیت و اقدامات، علم و آگاهی و تخصص و تجربه ای ندارند، از امور فاصله می گرفتند.

در برخی موارد اصلاً استقلال قوا وجود ندارد

وی درباره استقلال قوه مجریه گفت: به رغم اینکه در قانون اساسی بحث شعار استقلال قوا داده شده، ولی این قانون اساسی کاملاً نشان می دهد که در برخی موارد اصلاً استقلال قوا وجود ندارد و ما برای اینکه بخواهیم نظام اجرایی خود را تأمین کنیم بایستی از جایگاه یا موارد قضایی استفاده کنیم؛ این مساله از جمله بزرگترین چالش هایی است که در این دوران شاهدیم البته این چالش اختصاصی به این دوران ندارد و در گذشته هم تا حدی وجود داشته که از جمله آن عدم استقلال قوه مجریه است که از آغاز آن باید از جایگاه شورای نگهبان انتخاب شود و در مجلس وزیران خود را به رأی بگذارد و  از آنها نظر مثبت را بگیرد تا بتواند در حوزه اجرا، کاری انجام دهد. این امر کاملاً یک پارادوکس و مشکل جدی است زیرا مردم به شعارها و نظر رئیس جمهور رأی دادند و او باید بتواند بدون هیچ مانعی در اجرای سیاست ها و منویاتی که به تعبیری به عنوان امر الناس است، قدم بردارد.

وی تأکید کرد: یکسری مداخله ها از حوزه امر الله به امرالناس رسیده و یکسری مداخلاتی از جایگاه شورای نگهبان و حتی مجلس به قوه اجرایی رسیده است. این مسایل کاملاً بحث استقلال قوا را به چالش می کشاند و ما هرگز نمی توانیم در حوزه اجرا فقط به اجرا فکر کنیم بلکه حضور کاندیداهایی که برای وزارتخانه ها تعیین شدند از جایگاه مجلسی که عمده کار آن قانونگذاری است، اصلاً نمی تواند حوزه استقلال قوا را تأمین کند.

جوادی آملی اظهار داشت: وقتی گفتیم قوه مجریه مستقل است، معنا ندارد که از جایگاه شورای نگهبان بخواهد تأییدیه بگیرد یا از جایگاه مجلس برای وزیران تأییدیه بگیرد؛ این امر هرگز با شعار استقلال سازگار نیست. ما می دانیم که نمایندگان مجلس براساس یک نوع رویکرد سیاسی خاصی انتخاب شدند؛ به رغم محترم بودن همه افراد، به هر حال جریان های سیاسی حاضر در مجلس مشخص هستند و طبعاً ممکن است که دولت و وزرا را به چالش بکشند و باعث شوند آنچه که مدنظر بوده و هم رئیس جمهور بدان نظر داشته و هم مردم بر آن شعارها رأی دادند، این اتفاق نیفتد بنابراین این مشکل و نقص اساسی را در قانون اساسی ملاحظه می کنیم که عدم استقلال قوا کاملاً ملموس است.

وی عنوان کرد: اگرچه نمایندگان محترم مجلس از مردم نمایندگی می کنند، اما اولاً هم نماینده تمام مردم نیستند و هم از آن جهت که از مواضع و جریان های خاصی حضور دارند ممکن است که تاب آوری نسبت به شخصیت های مستقل نداشته باشند لذا مناسب است که مردم و خصوصاً نخبگان، فرهیختگان و صاحبان نظر درباره وزیران پیشنهادی در فضای رسانه ها و شبکه های اجتماعی اظهار نظر کنند و سوابق و مواضع فکری و تجربیات آنها را به سمع و نظر جامعه برسانند و نمایندگان هم مواضع فکری مردمی که آنها را انتخاب کردند مورد ملاحظه و دقت قرار دهند.

جوادی آملی ادامه داد: به عنوان مثال برای نظام پزشکی، پزشکان متخصص هستند که نظر می دهند و نه افراد سیاسی که در مجلس و نظایر آن هستند. در همه دنیا درباره مسایل دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها و امثال ذلک را دانشگاهیان نظر می دهند بنابراین وزرا هم باید از این جایگاه انتخاب شوند. در ارتباط با آقای دکتر ظفرقندی شنیدم که بسیاری از اساتید و وزرای سابق و کسانی که در این رابطه صاحب نظر هستند یک اجماعی داشتند و در ارتباط با ایشان اظهار نظر کردند. ما نباید در این پست های کلیدی رویکردهای سیاسی و مسایل تنش زایی که کشور آنها را پشت سر گذاشته را مدنظر قرار دهیم بلکه آنچه مهم هست این است که افراد توانمندی و تجربه و پختگی لازم را داشته باشند تا بتوانند مشکلاتی که امروزه برای کشور از چند جهت فراهم آمده و باعث عقده هایی شده که حل کردن آنها بسیار سخت و دشوار است را برطرف کنند.

وی بیان کرد: گرچه همه وزارتخانه ها حساس هستند و جایگاه عظیمی دارند، اما برخی از این موارد بسیار جایگاه ویژه ای دارند که بایستی مورد توجه باشند از جلمه وزارتخانه علوم که در برگیرنده نخبگان، عالمان، اندیشمندان و متخصصان حوزه های مختلف است، و از سوی دیگر با توجه به ارتباط وزارت علوم با حوزه های علمیه باید از شخصی استفاده شود که هر دو میدان را به درستی طی کرده باشد و خوش نام باشد و از نظر علمی و اجتماعی مدنظر متخصصان حوزه وزارت علوم باشند و آنچه صلاح کشور است یعنی علم و دانش آموزی را بیشتر از مباحث سیاسی و نظایر آن مورد توجه قرار دهد.

وی درباره تأثیر حضور آقای سیمایی صراف در وزارتخانه علوم به منظور سرعت بخشی در تحول، گفت: کسانی که در این جایگاه بناست قرار بگیرند مخصوصاً آقای سیمایی صراف، اولاً باید به این نکته توجه داشته باشند که افت عجیبی که متأسفانه امروز نهادهای علمی و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقی در عرصه جهانی پیدا کرده، جبران شود و کسی باید در جایگاه وزیر علوم قرار بگیرد  که میدان جهادی را بشناسد و افق های علمی و سطح علم آموزی در کشور و مباحث آموزشی جهانی که امروزه با تکنولوژی های خاصی جلو می رود را بشناسد و رصد کند و بتواند آنها را در حوزه علم آموزی وارد کند.

متأسفانه امروز وزنه های علمی منزوی و خانه نشین شدند

وی اضافه کرد: شخصیت های بسیار ممتاز علمی، دانشگاهی و اساتیدی داشتیم که هر یک وزنه های علمی ایران اسلامی بودند که می توانستند قدر و منزلت یک کشور را ارتقا ببخشند، اما متأسفانه امروز این افراد منزوی و خانه نشین هستند یا از دانشگاه ها اخراج شدند و به رغم اینکه حوزه علمی و مسایل فنی و تخصصی آنها تأمین است، با اظهار نگرانی یا همدردی با کسی که مورد آسیب علمی و اجتماعی قرار گرفته کنار زده شدند.

وی تأکید کرد: به هر حال دانشجویانی که با زحمت و تلاش فراوانی وارد دانشگاه شدند مواضع و افکار سیاسی خاصی دارند، این دانشجویان اگر ستاره دار و از دانشگاه اخراج شوند و اگر استاد با آنها همدردی نکند این کمترین تعهدی که بین شاگرد و استاد وجود دارد، مورد بی توجهی واقع شده و باید دقت داشت که توجه به این امر «سیاسی» نیست. به عبارت دیگر چنین استادی به جهت موضع سیاسی از آن دانشجو حمایت نکرده بلکه به جهت ارتباط علمی که بین استاد و شاگرد هست و اینکه الزامی نیست که شاگردان یا دانشجویان مانند دیگران فکر کنند، به این مساله ورود پیدا کرده است. این مسایل نباید عاملی باشد برای اینکه اساتید از دانشگاه اخراج شوند یا به آنها اعتنای کمتری شود و در مقابل افرادی بر سر کار بیایند که هیچ سابقه علمی ندارند و برای آنها سابقه علمی و رزومه درست کنند و به آنها مدارک جعلی داده شود، این امر در مجموع یک کشور را به شکست و انحطاط خواهد کشاند.

وی گفت: ما نیازمندیم به شخصیت هایی که جهان را از بُعد علمی بشناسند و رصد کنند و تکنولوژی های پیشرفته در ساحت های مختلف علوم را برای کشور بیاورند، تعامل و ارتباط وسیعی با دانشگاه ها و مراکز علمی جهان فراهم کنند و مسایل سیاسی را از مسایل علمی جدا کند و ارتباط علمی با فلان کشور که موضع سیاسی خاصی دارد را قطع نکند. هستند افرادی که بتوانند این مسایل را به درستی رصد کنند و مانع شوند که تحمیلی از نظر سیاسی بر کشور نشود و ما به جهت اینکه هراس از یک تحمیل سیاسی داشته باشیم بخواهیم قدر و منزلت اساتید و جایگاه آنها را در کشور ضعیف کنیم، این امر در نهایت موجب خسارت و ضرری است که به کشور وارد می شود. به هر حال پالایش اینگونه از مسایل سیاسی و امنیتی و امثالهم، در درون یک نظام علمی بهتر از یک امر بیرونی رقم خواهد خورد و امیدواریم که این مسایل در همه وزارتخانه ها خصوصاً در وزارت علوم رعایت شود.

وی ارزیابی از شخصیت و جایگاه علمی آقای سیمایی صراف به عنوان وزیر پیشنهادی علوم داشت و گفت: آقای سیمایی صراف از جایگاه علمی بالایی برخوردارند و سالها در بین مدرسان، متخصصان و دانشمندان رشته های علوم انسانی حضور پیدا کردند و تأیید ایشان برای اینکه بتوانند در این سنگر به نظام علمی کشور خدمت کنند مورد نظر و وثوق عالمان و متخصصان این رشته است. قطعاً ایشان از مشورت های ارزشمند سایر اساتید بهره خواهند برد و از متخصصان این فن استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.