اسامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، روز یکشنبه، 21 مرداد ماه منتشر شد و محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت مطرح شد. پس از اعلام اسامی، بسیاری از اعضای نظام سلامت کشور با طیف‌های سیاسی متفاوت از معرفی گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای هدایت و مدیریت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور حمایت کردند و در این میان نام برخی از سیاستگذاران حوزه سلامت دولت‌های قبلی نیز دیده می‌شود.

به گزارش جماران، اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بیانگر این است یک پزشک برای نخستین‌بار سکان قوه‌مقننه را در دست گرفته است. پزشک بودن رئیس‌جمهور از 2 منظر حائز اهمیت است؛ اینکه چگونه به نظام سلامت توجه می‌کند و چه کسی را به عنوان وزیر بهداشت دولت چهاردهم معرفی می‌کند.

سلامت در سال‌های اخیر یکی از کلید واژه‌های پر تکرار شده که به خصوص پس از دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت و همه گیری ویروس کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ و سال‌های پس از آن، به ادبیات رسمی بسیاری از سیاسیون هم وارد شده است. اولویتی اساسی که همواره در کنار امنیت و آموزش، از آن اسم برده می‌شود و در دوران همه گیری کرونا بیشتر از همیشه بارز شد.

 پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، اسامی زیادی برای در دست گرفتن سکان نظام سلامت مطرح ‌شد که برخی پیش از این در جایگاه‌هایی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و برخی در سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی حضور داشتند. اما آن‌چه در این میان اهمیت دارد، این است که وزیر بهداشت در روزگاری که نظام سلامت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، علاوه بر توان مدیریتی این وزارتخانه، باید نسبت به اولویت‌های نظام سلامت آگاهی کامل داشته و از طرف جامعه نیز مورد قبول باشد. آن هم انتخاب شخصی مانند مسعود پزشکیان که خود زمانی سکان این وزارتخانه را در دست داشته است.

اسامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، روز یکشنبه، 21 مرداد ماه منتشر شد و محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت مطرح شد. پس از اعلام اسامی، بسیاری از اعضای نظام سلامت کشور با طیف‌های سیاسی متفاوت از معرفی گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای هدایت و مدیریت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور حمایت کردند و در این میان نام برخی از سیاستگذاران حوزه سلامت دولت‌های قبلی نیز دیده می‌شود. 

اعضای نظام سلامت کشور بر این باور هستند که ظفرقندی با نگاه تخصصی و فراجناحی خود می‌تواند در برهه حساس کنونی به نظام سلامت کشور کمک شایانی کند.

 

ضرورت حمایت همه‌جانبه از وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم

موید علویان، معاون اسبق وزارت بهداشت درباره انتخاب ظفرقندی معتقد است باید اذعان کنیم تنها راه نجات نظام سلامت بازآرایی، روز آمدسازی نظام شبکه موجود، تعمیق فرایندهای ادغام جدی و واقعی آموزش در نظام ارائه خدمات سلامت برای انضباط بخشی به نابسامانی ها و انارشیسم حاکم در بازار سلامت است که با کمال تاسف باید بپذیریم علی رغم محدودیت منابع موجود ، استراتژی قابل قبول و هدفمند در مدیریت منابع نداریم و باید به تکالیف وتعهدات مورد نیاز پایبند باشد، مصادیقی چون تقویت و استحکام نظام مراقبت فعال، توجه بیشتر به مراقبت های و خدمات پیشگیری، اثر بخش تر شدن فرایندهاو جامعیت بخشیدن به برنامه ها، کاهش بروز و شیوع بیماری‌ها در مسیر کنترل و کاهش بار بیماری‌ها با اجرای درست برنامه‌ها، استراتژی‌ها، فعالیت‌ها از طریق مشارکت آگاهانه جامعه در سلامت خویش، یکپارچه‌سازی حوزه تولیت سلامت با محوریت وزارت بهداشت، تلاش در جهت جلب همکاری بین بخشی در دولت خصوصا وزارتخانه ها و سازمان‌هایی که فعالیت آنها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم بر سلامت اثرگذار هستند. اقدام عاجل در برون‌رفت حوزه سلامت از مشکلات پیش رو ی سلامت است و از طرفی اصلاح ساختارهای معیوب ومانع در فرایند تصمیم گیری واجرا برای روان سازی روندهای اجرایی، بازتعریف درست و هدفمند از بخش غیر دولتی  در ساختار نظام شبکه مراقبت ها و خدمات جامع و همگانی سلامت، بهره مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات پایه سلامت در تحقق شاخص های عدالت در سلامت از طریق توسعه شبکه سلامت در تمام کشور،  برخورد جدی با موضوع تضاد منافع و …. همه اینها نیاز به توجه جدی دارند.

به گفته وی، حال که رئیس‌جمهور، اعتقاد قلبی و و وافری به همه این امور دارد، از همه دلسوزان نظام سلامت و کشور که مشکلات را می دانند و حل آنها را آرزوی خود می دانند، درخواست می‌شود که از گزینه منتخب و معرفی شده به مجلس حمایت تام کنند و نمایندگان محترم را قانع کنند تا با رای قاطع خود را بدون هر گونه شرط غیر منطقی ، زمینه شروع به کار یک وزیر قوی را در هیات دولت فراهم‌ کنند. 

 

ظفرقندی؛ شجاع و مدبر است

شاهین آخوندزاده، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز درباره ظفرقندی، گزینه پیشنهادی هدایت وزارت بهداشت دولت چهاردهم معتقد است، فردی مانند محمدرضا ظفرقندی در زمینه‌های مختلف در جامعه پزشکی کشور شاخص به حساب می‌آید، فردی که کار خود را با معلمی در آموزش و پرورش شروع کرده است، در هشت سال دفاع مقدس حضور فعال داشته است، جانباز شیمیای می باشد، سبک منتورشیپ بی بدلیل برای دانشجویان دارد، جراحی حاذق است، رییس بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور بوده است، رییس کل نظام پزشکی کشور بوده و دفاع از حقوق جامعه علوم پزشکی را می داند، اصلاح طلب است در حالیکه اگر با ترمینولوژی ایران آشنا نباشید خواهید گفت ایشان اصولگرا است زیرا در پای بندی به اصول با احدی معامله  نمی‌کند، شجاع مدیر و مدبر است.

 

ظفرقندی در دوران مسئولیت فراجناحی عمل کرده است

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران درباره ظفرقندی معتقد است، مسئولیت های اجرایی خوبی در دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی  برعهده داشته و در طول تصدی مسئولیت، فراجناحی عمل کرده است. ایشنا، فردی است که تصمیمات معقولانه و با اشراف در حوزه علمی و پژوهشی و درمانی دارند و امیدواریم دوران سازندگی و بالندگی خوبی در حوزه سلامت داشته باشد. 

 

حمایت وزیر اصولگرا از ظفرقندی

باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت درباره معرفی ظفرقندی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت معتقد است، با توجه به این رویکرد ارزشمند ریاست محترم جمهوری، لازم است همه دلسوزان نظام سلامت با پرهیز از ساده‌انگاری، سیاست‌زدگی، برخوردهای سلیقه‌ای و احساسی، قدرت‌طلبی و مردم‌نمایی به جای مردم‌سالاری، دست به دست هم دهند و تلاش نمایند تا این گفتمان به عمل درآید . همه ما باید موفقیت دولت چهاردهم و ریاست محترم جمهوری را موفقیت خود بدانیم . هر گونه کارشکنی در این مسیر از هیچ کسی و به هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. ضمن احترام به کاندیدای ریاست محترم جمهوری برای مقام مهم وزارت بهداشت که خود از کارشناسان و دلسوزان نظام سلامت و با کوله باری از تجربه هستند، تاکید می‌کنم برغم اهمیت جایگاه وزارت و فراتر از برجستگی‌های وزیر محترم پیشنهادی، تعهد به اجرایی شدن سیاست‌های کلی سلامت و پایبندی به نقشه راهی که براساس آن راهنما تدوین باید گردد و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای می‌بایست میثاق همه ما در نظام سلامت باشد.

به گفته وی، به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری از همه دلسوزان و اندیشمندان دعوت می‌کنم تا با توجه به اعلام آمادگی ریاست محترم جمهوری و دولت چهاردهم برای تحول اساسی در حوزه سلامت، نهایت همکاری و همفکری را برای تحقق اهداف و تکالیف برزمین مانده در راستای صیانت حقوق سلامت مردم داشته باشیم.

 

سخن پایانی

نظام سلامت باید به عنوان یکی از سه رکن مهم در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد. همان طور که امنیت و آموزش نیازمند تحول و اصلاحات است، حوزه بهداشت و درمان هم باید پوست انداخته و از زاویه دیگری به حل مشکلات برود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در کنار تعهد به اجرای قانون، از وعده و وعید تازه و فرا قانونی پرهیز کرده و منابع مالی لازم برای اجرای تعهدات قانونی را جذب کند و بعد به فکر طرح و ایده جدید بیفتد که منابع مالی لازم را در اختیار ندارد.

مهم‌تر از همه این‌ها، وزارت بهداشت باید گوش و چشم خود را برای شنیدن و دیدن انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها باز کرده و به جای برخوردهای امنیتی و حقوقی، به فکر سلامت جامعه باشد و از انتقاد، پلی برای پیشرفت بسازد. مواردی که بنابر اظهارات جامعه پزشکی کشور در شخصیت و منش رفتار دکتر ظفرقندی وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.