ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که در تهران حضور داشت با واکنش های گسترده ای همراه شد.

به گزارش جماران؛ ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که در تهران حضور داشت با واکنش های گسترده ای مواجه شده است.

 

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم/ رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت

در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران! 

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای

****

 پیام سید حسن خمینی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه: شهادت، آرزوی مردانی بزرگ چون هنیه است

 مجاهدانی چون ایشان از میان ما می‌روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهایی تداوم دارد

 امیدوارم این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد

 به گزارش جماران؛ متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا  بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ

خبر ترور برادر مجاهد شهید اسماعیل هنیه و یکی از محافظان ایشان در تهران، تکان دهنده بود.

شکست های پی در پی دشمن صهیونیستی در 300 روز اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی، چهره خشن و پلشت این رژیم را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست» است، بیش از قبل نشان داده داده است.

شهادت، آرزوی مردانی بزرگ چون هنیه است؛ اویی که چندین نفر دیگر از اعضای خانواده اش پیش از این شربت شهادت نوشیده بودند. مجاهدانی چون ایشان از میان ما می روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهایی تداوم دارد.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، امیدوارم این شهادت ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.

سید حسن خمینی

۱۰ مرداد ۱۴۰۳

٢٥ محرم ١٤٤٦

***

 محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس در مورد ترور اسماعیل هنیه نوشت:

ترور ناجوانمردی است (و لا یفتک مومن) و ترور میهمان، ناجوانمردی مضاعف. همین اصابت گردن‌ناگرفته! می‌توانست در قطر انجام شود، اگر اراده می‌کردند؛ بویژه که تخصص‌شان ترور است. اما در تهران هدف قرار دادند تا میهمان و میزبان را با هم بزنند. احتیاط و تأنی کنیم در پیدا کردن مقصرین داخلی.

 ***

پیام ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل به ایران، فلسطین و آمریکا!

 محمدعلی ابطحی فعال سیاسی نوشت:

شهادت هنیه در تهران پیام به فلسطین بود که اسراییل قلدر بی منطق منطقه است.

به ایران در اولین روز استقرار نهایی پزشکیان بود که نخواهیم گذاشت ایران طعم میانه روی را بچشد. و قصد هیمنه امنیتی تهران را کرده ایم.

به آمریکا بود که تا وقتی ترامپ هست نخواهیم گذاشت کامالا هریس بر قدرت‌ بنشیند

اما تجربه و مقاومت نشان داده که در همه این موارد می تواند نتایج متفاوتی برای اسراییل رقم بزند

***

جهانگیری با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه: این ترور نشانه روشنی بر قصد بحران‌آفرینی‌های جدید رژیم صهیونیستی در منطقه و ایران است/ بالا بردن حساسیت و قدرت امنیتی و سیاسی نظام در مقابله با پروژه نفوذ و جاسوسی این رژیم پیش از پیش آشکار شده است

به گزارش جماران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم نوشت:

شهادت دکتر اسمعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به ملت مظلوم فلسطین و همه آزادگان جهان تسلیت می‌گویم. نقش تاریخی آن شهید شجاع در دفاع از حقوق انسانی مردم تحت ستم غزه و فرماندهی قهرمانانه مقاومت در برابر رژیم آدمکش اسرائیل درس آموز و حماسه‌ساز است.

حادثه تروریستی منجر به شهادت آن مجاهد بزرگ در تهران، آن هم ساعاتی پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور محترم دکتر پزشکیان نشانه روشنی بر قصد بحران‌آفرینی‌های جدید رژیم صهیونیستی در منطقه و ایران است.

ضرورت تدبیر و اقدام سنجیده و هماهنگ مسئولان کشور و نهادهای ذی‌ربط بر خنثی کردن مقاصد جنگ افروزانه اسرائیل و بالا بردن حساسیت و قدرت امنیتی و سیاسی نظام در مقابله با پروژه نفوذ و جاسوسی این رژیم پیش از پیش آشکار شده است.

حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سیاست های دولت وفاق ملی در منطقه و جهان، از همین امروز وظیفه ماست، تا دولت بتواند مقتدرانه و مدبرانه در جهت تامین منافع ملی و استقرار امنیت

***

 علی ربیعی: ترور اسماعیل هنیه شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود

 علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نوشت: ترور میهمان مراسم تحلیف رئیس جمهور، علاوه بر اینکه اقدامی بر علیه مقاومت ملت فلسطین است، شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود. ملتی که بارها بلوغ و رشد خود را در عرصه‌های مختلف ملی از جمله انتخابات اخیر به نمایش گذاشته  و اکنون بیش از هر زمان دیگر در حمایت از مقاومت مشروع فلسطین پای خواهد فشرد.

***

وزارت خارجه ترکیه: ترور اسماعیل هنیه را محکوم می‌کنیم/ کابینه نتانیاهو قصد صلح ندارد

وزارت خارجه ترکیه: هدف از ترور هنیه گسترش دامنه جنگ غزه به ابعاد منطقه‌ای است. اگر جامعه جهانی برای متوقف کردن اسرائیل حرکتی نکند، منطقه ما با درگیری‌های بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد

 

وزارت خارجه روسیه: ترور رئیس دفتر سیاسی حماس یک جنایت سیاسی است

 

 

مساجد کرانه باختری پس از ترور اسماعیل هنیه خواستار هشدار عمومی و تشدید خشونت علیه اشغالگری شدند.

 

کمیته‌های مقاومت در فلسطین: دشمن صهیونیستی از آنچه در جریان این رویارویی پیش.آمد درس نمی‌گیرد.

 

سیاست ترور تنها باعث افزایش قدرت و پایداری مقاومت در همه عرصه‌ها می‌شود.

 

اسکای نیوز: حریم هوایی اسرائیل از شهر الخضیره در شمال تل آویو تا مرز شمالی بسته شد.

 

تلویزیون رژیم صهیونیستی: پس از ارزیابی وضعیت، مقامات تصمیم گرفتند حریم هوایی خط الخضیره به شمال را به مدت ۲۴ ساعت ببندند.

 

 وزیر دفاع آمریکا: 

اگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، به دفاع از آن کمک خواهیم کرد

ما به حمایت و حمایت خود از اسرائیل ادامه خواهیم داد، اما برای کاهش تنش از طریق راه های دیپلماتیک سخت کار خواهیم کرد

 

 سخنگوی وزارت خارجه: خون پاک شهید هنیه هرگز هدر نخواهد رفت

سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملتها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.

کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

 

ارتش اسرائیل: درباره سوءقصد به جان اسماعیل هنیه اظهار نظر نمی‌کنیم

 دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل در گفتگو با خبرنگار آنادولو از اظهار نظر درباره سوء قصد به جان شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران خودداری کرد.

مقام مسئول دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال خبرنگار آنادولو درباره اینکه "آیا کشته شدن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس طی حمله صورت گرفته در تهران را تایید می‌کنید؟" پاسخ داد: در اینباره اظهار نظر نمی‌کنیم.

 

ترور هنیه

 

 نخست‌وزیر پیشین سوئد در واکنش به  ترور شهید اسماعیل هنیه: آتش‌بس را فراموش کنید، اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید درگیری ها در راه است. کمربندهایتان را ببندید!

 

خبرنگار العربیه مستقر در واشنگتن در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت:

«مسئول امور خاورمیانه در کاخ سفید قرار است در راس یک هیئت بلندپایه از پنتاگون و وزارت امورخارجه به عربستان سعودی برود و بعد از آن برای گفتگو با همتایان مصری برای "پیشبرد گفتگوها" در مورد توافق آتش بس غزه به قاهره سفر کند. مشخص نیست با «ترور»  اسماعیل هنیه‌ گفتگوها در مصر چه معنایی دارد.»/ جماران

 

ترور هنیه (2)

 

ریچارد گولدبرگ، مشاور ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی ( FDD) ، 8 ساعت پیش نوشته بود: نیروی هوایی اسرائیل دامنه قدرتش را امشب نشان خواهد داد,

 گولدبرگ در معرفی خود در حساب کاربری اش در شبکه اجتماعی نوشته که توسط ایران تحریم شده است!

 

ولی نصر، نویسنده و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و استاد و رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته در دانشگاه جانز هاپکینز: 

دو ترور، یکی در بیروت و دیگری در تهران، شانس آتش بس در غزه را از بین می برد و در عوض خاورمیانه را به یک جنگ فاجعه بار منطقه ای نزدیک می کند... همه این اتفاق ها در  خلاء « دولت بی  اختیار» در ایالات متحده صورت می گیرد. 

( اصطلاح "lame duck government" به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک دولت یا مقام اجرایی در پایان دوره‌ی خدمت خود قرار دارد و قدرت و تأثیرگذاری کمتری دارد، معمولاً به دلیل اینکه قرار است به زودی توسط دولت یا مقامی جدید جایگزین شود.)/ جهان دیپلماسی

 

پیام تسلیت رهبر جریان حکمت ملی عراق در پی شهادت اسماعیل هنیه/ حکیم: اقدامات رژیم صهیونیستی مانع پیشروی ملت فلسطین در راه پیروزی نخواهد شد 

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی ضمن ابراز ناراحتی و تسلیت به ملت صابر و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس که در پی حمله خائنانه رژیم صهیونیستی به مقر اقامت او در تهران شهید شد، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد.

وی افزود که خون شهدا و فداکاری‌های آنها، توشه سفر شرافتمندانه و پر از افتخار آنها است.

حکیم ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، مجددا از جامعه بین المللی خواست این رژیم غاصب را بازدارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان خواستار رحمت برای شهید فقید هنیه و عزم برای برادران و رفقای او در تداوم مسیر شهادت تا تحقق پیروزی برای قضیه عادلانه فلسطین شد.

 

طالبان شهادت هنیه را تسلیت گفت

شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود.

شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

 

حزب‌الله شهادت هنیه را تسلیت گفت

حزب‌الله لبنان: فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگترین رهبران عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در برابر پروژه سلطه جویانه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد. ترور هنیه عزم و اراده رزمندگان مقاومت را در همه عرصه‌ها برای ادامه مسیر خود افزایش می‌دهد.

 

چین: به شدت با عملیات ترور اسماعیل هنیه مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.

 

 اردوغان ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه: عملیات ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در تهران را به شدت محکوم می کنم.

 

 علی ربیعی: ترور اسماعیل هنیه شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود

 علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نوشت: ترور میهمان مراسم تحلیف رئیس جمهور، علاوه بر اینکه اقدامی بر علیه مقاومت ملت فلسطین است، شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود. ملتی که بارها بلوغ و رشد خود را در عرصه‌های مختلف ملی از جمله انتخابات اخیر به نمایش گذاشته  و اکنون بیش از هر زمان دیگر در حمایت از مقاومت مشروع فلسطین پای خواهد فشرد.

 

پیام ظریف در پی ترور اسماعیل هنیه

محکومیت ترور شهید بزرگوار اسماعیل هنیه در حالی‌که جهان در سکوت نظاره گر نسل کشی اسرائیل و اقدامات مکرر تروریستی و تجاوزگرانه آن رژیم است، نتانیاهو منطقه و جهان را به سوی پرتگاه فاجعه پیش می برد، درست در روز تحلیف رئیس جمهور پزشکیان، که مردم ایران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلی فرا می‌خواند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید تا کنون متوجه شده باشند که بقای نتانیاهو در گرو کشتار،  تخریب و  هرج و مرج است.

شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود. ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد.

جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.

 

 تسلیت سید محمد خاتمی در پی شهادت اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار دهها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه، نشانه دیگری از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم است؛ به خصوص وقتی که رنگ دولتی را به خود می گیرد.

از خداوند منان می خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه اش عاملی باشد در جهت رهائی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین بخصوص مظلومان غزّه.

برای روان پاک او و همه شهیدان راه عزت و آزادی آرزوی علو درجات دارم.

سید محمد خاتمی

۱۴۰۳/۱۰/۵

 

پیام جلیلی در پی شهادت اسماعیل هنیه 

سعید جلیلی در پیامی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت. 

در متن این پیام آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

هَنِیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیّامِ الْخالِیَةِ 

مهمان عزیز جمهوری اسلامی، برادر گرانقدر و مبارز اسماعیل هنیه پس از عمری مجاهدت در راه آزادی قدس شریف و رهبری حماس به ویژه در عملیات طوفان الاقصی و ده ماه مقاومت اعجاب برانگیز پس از آن، به دست بدترین دشمن خدا و انسانیت در دوران معاصر، رژیم تروریستی صهیونیستی به شهادت رسید.  

او پاداش عمل صالح و مجاهدتی را که در تمام عمر برای آخرت اندوخته بود، دریافت کرد. پیروزی‌های پی‌در‌پی از نبردهای ۲۲ روزه تا طوفان الاقصی نقطه‌ای درخشان در کارنامه عمل اوست که از یک سو شکست را به رژیم صهیونیستی چشاند و از سوی دیگر تجدید نظر در مناسبات ظالمانه جهان را با صف‌کشی حق و باطل به خیابان‌های سراسر جهان کشاند و امت اسلام را یکدل نمود. پیکار پیوسته او در برابر دشمن و همراهی همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبدیل کرد. 

این شهادت پرافتخار بر او مبارک باد اگر چه فقدان او برای امت اسلامی و ملت فلسطین به ویژه مردم نستوه غزه سخت و غمی بزرگ است.  

بدون شک خون اسماعیل هنیه در امتداد شهدای بزرگ فلسطین از عزاالدین قسام، شیخ احمد یاسین و اسماعیل رنتیسی و فتحی شقاقی تا چهل هزار شهید ده ماه اخیر غزه، مهر پایانی است بر عمر رژیم جنایتکار، اشغالگر و جعلی رژیم صهیونیستی که با یاری خداوند رسوایی هرچه بیشتر و افول سریعتر قدرت‌های حامی او بویژه رژیم آمریکا را به دنبال خواهد داشت. دستپاچگی و تلاش‌های مذبوحانه دشمن جلوه‌ای دیگر از ضعف و گمان‌های غلط اوست که می‌پندارد ترور، تردید می‌آورد و نمی‌فهمد این اقدامات بذر عزم را بیش از پیش در دل جوانان پاک و وارسته منطقه خواهد نشاند و اولین زخم کاری این گمان غلط دشمن از جایی که گمان نمی‌برد بر سر او فرود خواهد آمد. « وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا» 

امروز شهید اسماعیل هنیه و شهید عزیز همراه او مهمان شهدای مقاومت بویژه شهید سلیمانی هستند که همراه فرشتگان الهی به آن‌ها خوشامد گفته وندای «هنیئا بما کنتم تعملون» سرمی‌دهند. 

روحش شاد. 

سعید جلیلی، ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

 

 شاخه نظامی حماس: ترور هنیه نبرد را وارد ابعاد جدیدی می‌کند/دشمن در محاسبات خود اشتباه کرد

گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش را رویدادی متفاوت و خطرناک توصیف کرد و گفت که این اقدام جنایتکارانه، نبرد را وارد ابعاد جدیدی خواهد کرد.

 

تسلیت لاریجانی در پی شهادت اسماعیل هنیه

بسمه تعالی

شهادت رهبر رشید حماس، برادر مجاهد اسماعیل هنیه را به ملّت نستوه فلسطین و مسلمانان تسلیّت عرض می‌کنم.

او مرد بزرگی بود که نهضتی شهادت طلبانه را در فلسطین عزیز راهبری کرد و نسلی را تربیّت نمود که هیچگاه روشنایی آن حرکت خاموش نخواهد شد و قطعاً با خون مطهر این انسان شریف اوج خواهد گرفت. 

اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم بدنبال آن است که شکست خود را در غزّه با اقدامات مغشوش امّا تحریک‌آمیز تغییر دهد. البته با اقدامات متقابل در این مسیر نیز نه تنها از این بن بست راهبردی – امنیتی خارج نمی‌شود بلکه در گرداب جدیدی گرفتار می‌گردد. 

یاد آن شخصیّت ممتاز و کم نظیر مجاهد را گرامی می‌دارم و از خداوند علو درجات برای وی آرزومندم و‌امیدوارم ملّت بزرگ فلسطین بزودی با پیروی از راه این شهید به حقوق خود دست یابد. 

علی لاریجانی

۱۰ مرداد۱۴۰۳

 

عمان ترور هنیه را محکوم کرد

دولت عمان ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم کرد.

 

وزیر خارجه آمریکا: آمریکا از قبل از حمله به هنیه مطلع نشده بود

آنتونی بلینکن تأکید کرد: دولت بایدن از قبل هشداری درباره حمله به هنیه دریافت نکرد و هیچ نقشی در این اقدام نداشته است.

 

مصطفی پورمحمدی

 

مصطفی پورمحمدی شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت

 

عبدالله رمضان‌زاده

 

عبدالله رمضان‌زاده: اسرائیل از تحولات داخلی ایران، تلاش برای تفاهم ملی و امکان گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با مواضع اعلام شده رئیس جمهور خشمگین است. نقشه راه درستی که تداوم آن ضرورت دارد.

 

 پیام تسلیت روحانی در پی شهادت اسماعیل هنیه: این ترور بار دیگر خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی را آشکار کرد/ رژیم غاصب می‌خواهد مانع مسیر تعاملات سازنده ایران شود/ به درایت و جامع‌نگری ارکان نظام در هر نوع پاسخ باور داشته باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در پی اقدام تروریستی در تهران را تسلیت گفت.  

▪️متن پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی - حماس در پی اقدام تروریستی بزدلانه در تهران، بار دیگر خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ماهیت بحران‌آفرین و جنایتکار آن را در پیشگاه جهانیان آشکار کرد.

اسرائیل در ۷۶ سال گذشته جز ترور، تخریب، تجاوز و ناامنی منطقه ثمره دیگری نداشته و مردم منطقه دهه‌هاست با استراتژی این رژیم در جنگ‌آفرینی، اشغالگری، کشتار بی‌رحمانه و ترورهای بزدلانه آشنا هستند. سکوت جامعه جهانی در قبال این تجاوزات، روزبه‌روز به بحران و جسارت و خسارت بیشتری منجر می‌شود که مسببان آن، دولت‌های حامی این رژیم جنایتکار هستند.  

ترور مهمان عزیز ما در مراسم تحلیف منتخب ملت ایران، شهید سرافراز و مجاهد نستوه اسماعیل هنیه در این مقطع، همزمان امنیت و ثبات ایران در آستانه تشکیل دولت جدید و فلسطین و منطقه را هدف گرفته است. از این جهت واکنش به آن هوشیاری زیادی می‌طلبد؛ آنچه حائز اهمیت است آن که ترورها و رفتارهایی از این دست از سوی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست در مقاطعی روی می‌دهد که فرصت‌ها و موفقیت‌هایی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد و رژیم غاصب دقیقاً در چنین مقاطعی چالش‌هایی را پیش روی ایران به وجود می‌آورد تا مانع فرصت‌ها و گشایش‌هایی شود که می‌تواند مسیر پیشرفت ایران و تعاملات سازنده را برای کشورمان فراهم کند.

راه مقابله با این توطئه دشمن صهیونیستی، حفظ انسجام ملی، همراهی و همکاری با نهادهای مسئول امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور و تقویت راهبردهای آن‌ها، پرهیز از شعارهای ناصواب و باور به درایت و جامع‌نگری ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است. علاوه بر آنکه این اقدام جنایتکارانه، اراده مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم دولتی اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.  

اینجانب شهادت فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه را به مقام معظم رهبری، جبهه مقاومت و ملت‌های ایران و فلسطین، خانواده پرافتخار هنیه و بازماندگان ایشان و دیگر یار شهیدشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان علوّ درجات آن شهید سعید را مسألت می‌کنم.

حسن روحانی

۱۴۰۳/۰۵/۱۰ 

 

 عراقچی: رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد 

عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی به شهادت اسماعیل هنیه واکنش نشان داد: ‌شهادت رهبر شجاع فلسطین، جناب آقای اسماعیل هنیه، در اقدام تروریستی رژیم صهیونسیتی را به ملت بزرگ فلسطین و همه مبارزان جبهه مقاومت تسلیت می گویم. 

بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در ابتدای شروع به کار، نخواهد رسید.

 

 بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص شهادت اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین -حماس

بامداد چهارشنبه مورخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، مجاهد خستگی ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یار دیرین شهید قدس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و از رهبران پرافتخار و شجاع مقاومت فلسطین، که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، میهمان  دولت و مردم ایران بود، مورد هدف یک اقدام تروریستی از سوی دشمن اشغالگر اسرائیل قرار گرفته و به شهادت رسید.

ترور شهید اسماعیل هنیه به عنوان یکی از رهبران منتخب مردم فلسطین و یکی از طلایه داران مبارزه مشروع ملت فلسطین برای احقاق حق تعیین سرنوشت، شاهد دیگری بر ماهیت تروریستی و نشانه‌ای از خوی تجاوزگری و قانون‌شکنی مافیای جنایتکار حاکم بر سرزمین اشغال شده فلسطین است.

این اقدام تروریستی نه تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. 

این اقدام رژیم جنایتکار اسرائیل، در تداوم ترور رهبران مقاومت فلسطین در کشورهای دیگر در چند دهه گذشته رخ داده است، اما اقدام متجاوزانه و تروریستی جدید این رژیم در ترور شهید هنیه بخشی از برنامه نسل‌کُشی فلسطینیان  بویژه در 10 ماه اخیر و در جهت افزایش ناامنی در منطقه غرب آسیا است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دولت آمریکا به عنوان حامی و همدست رژیم صهیونیستی در استمرار اشغالگری و نسل‌کُشی فلسطینیان، در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور مجاهد خستگی ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم می‌کند و با تأکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به طور جدی و مؤثر مورد مؤاخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد نمایند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شهادت این مجاهد بزرگ و همراه ایشان را به محضر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، امت اسلامی و ملت غیور فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، خانواده آن شهید عزیز، گروه‌های مقاومت فلسطینی و همه اجزای محور مقاومت، کلیه دولت‌ها و ملت‌های حامی آرمان فلسطین و آزادیخواهان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.

 

پیام تسلیت خانوادهٔ شهید حاج قاسم سلیمانی در پی ترور ناجوانمردانهٔ شهید اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

بار دیگر رژیم جنایتکار صهیونیستی مرتکب جنایت شد و میهمان عزیز ملت ایران، قهرمان امت اسلام جناب آقای «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس را که عمر شریفش برای پیروزی ملت مظلوم فلسطین وقف بود، در تهران به شهادت رساند و امت اسلام و جبهۀ مقاومت را داغ‌دار کرد. 

شهید اسماعیل هنیه در همهٔ حوادث تلخ و شیرین، دوستی وفادار برای ملت ایران بود؛ حضور تاریخی او در مراسم تشییع شهید سلیمانی و اعطای لقب «شهیدالقدس» به ایشان، گواه عمق این دوستی است. 

ملت ایران خون‌خواهی دوست و مهمان عزیزش را وظیفهٔ ملی و انسانی خود می‌داند که ان‌شاءالله آن را عملی خواهد کرد. 

خانوادهٔ شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهادت این مجاهد بزرگ قدس شریف را به همهٔ حامیان مقاومت به ویژه ملت مظلوم فلسطین و خانوادهٔ محترم شهید هنیه تسلیت عرض نموده و زندگی ابدی ایشان را در سایۀ رحمت نبیّ مکرّم اسلام محمّد  مصطفی (ص) از درگاه احدیت خواستار است.

خانوادهٔ شهید حاج قاسم سلیمانی 

۱٠ مرداد ۱۴٠۳

 

واکنش رئیس جبهه اصلاحات به ترور اسماعیل هنیه

 آذر منصوری: اسرائیل وقاحت را به جایی رسانده که بدون واهمه در مرکز ایران دست به ترور می زند. این رژیم تبهکار با ترور ‎هنیه علاوه بر نقض تمامی قوانین بین المللی، هدفی جز کشاندن منطقه به جنگی بدون قاعده و تداوم کشتار وحشیانه مردم مظلوم فلسطین را دنبال می کند.

 این جنایت باید یکصدا محکوم شود.

 

 

 حاجی میرزایی: ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین المللی پایبند نیست/ بدون تردید جبهه بزرگ مقاومت و آزادگان جهان به چنین سرکشی هایی پایان خواهند داد

محسن حاج میرزایی، رییس دفتر رییس جمهور نوشت:

میهمان بسیار عزیز ایران، رهبر شجاع و ایثارگر فلسطینی که عمر پر برکت خود را در جهادی سرافراز و الهام بخش در دفاع از حقوق پایمال شده مردم سرزمینش سپری کرد بر اثر جنایتی ناجوانمردانه و مغایر با همه قواعد انسانی، اخلاقی و بین المللی در حریم جمهوری اسلامی ایران به لقاءالله پیوست و امت اسلامی و همه آزادگان جهان را داغدار کرد.

این ترور ناجوانمردانه بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین المللی پایبند نیست و به پشتوانه حامیانش از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند.

همه کسانی که چشمان خود را بر این جنایات بی پایان بسته اند و با سکوت تلخ و یا همراهی ها او را برای ادامه چنین جنایاتی تشویق می کنند بدانند در نزد آزادگان جهان و وجدان های بیدار همه شعار های پوچ و توخالی درباره حقوق بشر ، قواعد دیپلماتیک آنان رنگ باخته است.

انسانیت و محصول تمدن بشری در برابر انظار جهانیان به مسلخ می رود و همه ارزشهای انسانی و قراردادهای اجتماعی زیرپا گذاشته شده و همچنان سکوتی مرگبار بسیاری از دولت ها را فراگرفته است.

بدون تردید جبهه بزرگ مقاومت و آزادگان جهان به چنین سرکشی هایی پایان خواهند داد.

 ایران اسلامی همواره در کنار مردم فلسطین و مدافع حقوق تضییع شده آنان خواهد بود

 

پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی شهادت اسماعیل هنیه

بسم اللہ الرحمن الرحیم

رژیم صهیونیستی که پس از ماه ها کشتار و جنایت و ویرانی در غزه دچار بن بست و قفل شدگی بوده و قادر به رهایی از پیامدهای سیاست تاریخی مبتنی بر اشغالگری، تروریسم، تبعیض نژادی و کشتار جمعی خود نیست بامداد امروز برادر عزیز و مجاهد راه خدا شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین - حماس را در تهران هدف عملیات جنایتکارانه تروریستی خود قرار داد و به شهادت رساند.

شهادت هنر مردان خداست و شهید اسماعیل هنیه که پیش از این بسیاری از نزدیکان و اعضای خانواده و رهبران جنبش مقاومت تحت رهبری خود را در عملیاتهای تروریستی اسرائیل از دست داده بود، پس از عمری مجاهدت و مبارزه برای رهایی ملت فلسطین از اشغال صهیونیستی به آرزوی همیشگی خود رسید و به دیدار خداوند شتافت اینجانب پوشیدن جامه شهادت را بر اسماعیل هنیه و همراه شهیدش به همه مبارزان مقاومت و ملت بزرگ فلسطین و همه امت اسلامی تبریک و تسلیت می گویم. این اقدام تروریستی همچون دیگر جنایتهای رژیم صهیونیستی، ناقض قوانین و مقررات بین المللی بوده و ضرورت اقدام متحد جهان به ویژه کشورهای اسلامی را برای مقابله با این رژیم جنایتکار و اشغالگر بیش از پیش نشان می دهد. این جنایت در تهران و هنگامی انجام شد که برادر عزیزمان شهید اسماعیل هنیه، میهمان رسمی رئیس جمهور و دولت جمهوری اسلامی بوده و برای شرکت در مراسم سوگند ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

مسعود پزشکیان

 

 پیام رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در پی شهادت اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم 

و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله 

ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس ) در تهران یک عمل تروریستی ، ناقض قوانین بین المللی و نقض حاکمیت ملی یک کشور مهم منطقه است.

اینجانب این عمل وحشیانه را محکوم نموده و شهادت جناب اسماعیل هنیه را به ملت مقاوم فلسطین و فامیل محترم خصوصاً فرزند ارشد شان عبد السلام تسلیت گفته برای شهید گرامی رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

والسلام علیه و علی من جاهد معه و علی جمیع عباد الله الصالحین

حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

 

 

 حامد کرزی ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد

حامد کرزی رئیس ‌جمهور پیشین ⁧ افغانستان⁩، ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی و مذاکره‌کنندهٔ ارشد حماس را که در ⁧ تهران⁩ به وقوع پیوست به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد.

این عمل تروریستی و خلاف قواعد بین‌المللی در زمانی رخ میدهد که تلاش برای برقراری آتش‌بس در ⁧غزه⁩ جریان داشت و امید به ختم جنگ و تحقق صلح در منطقه را بوجود آورده بود، بنابراین میتوان آنرا اقدامی بر ضد صلح و امنیت در خاور میانه خواند.

‌حامد کرزی ضمن تاکید بر خودداری از تشدید تنش، خواستار زندگی آرام برای مردم در منطقه از طریق ایجاد دولت مستقل ⁧ فلسطین⁩ برمبنای احترام به حق تعیین سرنوشت مردم آن شد.

 

 سرلشکر باقری: به شهادت رساندن اسماعیل هنیه ناشی از استیصال صهیونیست‌هاست

 رییس ستاد کل نیروهای مسلح: بی‌شک این جنایت تروریستی، ضد انسانی و مغایر با قوانین و اصول بین‌المللی که ناشی از استیصال و شکست‌های پی‌درپی در مقابل دفاع قهرمانانهٔ جبهه مقاومت اسلامی با پشتوانهٔ مردم صبور و مقتدر فلسطین می‌باشد، زمینه‌ساز اتحاد هرچه بیشتر جبهه مقاومت اسلامی و جهان اسلام و شکست‌هایی به‌مراتب دردناک‌تر از گذشته برای آن رژیم منفور و حامیان آن، به‌خصوص آمریکای تروریست‌پرور خواهد شد.

 

 آملی لاریجانی: قطعاً رژیم صهیونیستی تاوان بسیار سختی خواهد داد

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اسماعیل هنیه» پس از سال‌ها مجاهدت، مبارزه و پایداری در مقابل ظلم صهیونیست‌های اشغالگر به آرزوی دیرین خود دست یافت، اما این حادثه‌ تلخ همه ما را داغدار کرده است. قطعاً رژیم صهیونیستی تاوان بسیار سختی خواهد داد.

 

 باقری: ایران بر حق خود برای پاسخ مناسب تأکید دارد

سرپرست وزارت خارجه در پیامی در شبکه اکس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه نوشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه نفرت‌انگیز را به شدیدترین وجه ممکن محکوم نموده و بر حق خود برای پاسخ مناسب تأکید می‌نماید.

شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود برای مقابله با تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به واسطه اقدامات مستمر تروریستی و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر اسرائیل عمل نماید.

 

اژه ای: شهادت هنیه طوفان‌الاقصی را شعله‌ورتر می‎‌سازد

رئیس قوه‌قضائیه: بلاشک فقدان شهید هنیه، ثلمه‌ای بزرگ برای مقاومت ملت فلسطین در برابر سفاکان و غاصبان رژیم جعلی صهیونیستی خواهد بود اما خون مطهر این شهید حماسه‌ساز می‌شود و درخت تناور مقاومت را بیش از پیش آبیاری خواهد کرد و آتش خشم ملت مبارز و حماسه‌ساز فلسطین را در امتداد طوفان الاقصی شعله‌ورتر می‎‌سازد.

 

بیانیه جامعه روحانیت مبارز در پی ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه

جامعه روحانیت مبارز در بیانیه ای اقدام باند جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن فرمانده مجاهد، دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را محکوم کرد. متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ

اقدام باند جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن فرمانده مجاهد، دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را به شدت محکوم می نمائیم .

بی تردید اینگونه جنایات رذیلانه و ترورهای از روی استیصال خللی در اراده مبارزان فلسطینی و محور مقاومت ایجاد نخواهد کرد و عزم جدی مقاومت را در نبرد بااین قوم فاسد و کودک کش و ریشه کن کردن غده سرطانی صهیونیسم خواهد نمود.

بی تردید این رژیم و حامیانش از این گونه ترورها و جنایات دستاوردی جز خفت ، خواری و تنفر در افکار عمومی نخواهند داشت و شاهد خواهیم بود که خون پاک و مطهر این میهمان عزیز و مرد میدان و دیگر شهدای محور مقاومت ، پیامدهای مهم راهبردی برای جهان اسلام دارد و علاوه بر بیدارسازی وجدان های خفته ، نوید بخش وحدت و انسجام بیش ازپیش مسلمانان و منادی دعوت سایر ادیان شده و بشارت دهنده نصرت محور مقاومت و نابودی رژیم دیوسیرت صهیونیستی خواهد بود .

جامعه روحانیت مبارز ضمن محکومیت این جنایت ناجوانمردانه ، شهادت این الگوی مقاومت را به مقام معظم رهبری امام خامنه ای ( مدظله العالی) ، مردم ایران اسلامی ، آزادگان جهان، ملت مظلوم و مقاوم فلسطین و خانواده شهیدپرور ایشان تبریک و تسلیت می گوید .

جامعه روحانیت مبارز

محمد علی موحدی کرمانی

 

نامه ایران به شورای امنیت در خصوص جنایت رژیم اسراییل در ترور اسماعیل هنیه

مکاتبه حاضر با قید فوریت و ابراز نگرانی عمیق نسبت به حمله تروریستی اخیر و متجاوزانه به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم اسرائیل ارسال می‌گردد. در ساعات اولیه ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴، رژیم اسرائیل یک حمله تروریستی بزدلانه علیه محل اقامت جناب آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، که یک گروه مقاومت فلسطینی شناخته شده است، انجام داد. این حمله منجر به شهادت آقای هنیه و محافظ ایشان شد. این اقدام جنایتکارانه در تهران صورت گرفت؛ جایی که آقای هنیه به‌عنوان مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، دعوت شده بود. چنین جنایت فجیعی که یک مهمان رسمی بلندپایه را هدف قرار داده، تجاوز جدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و نقض آشکار اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل، علی‌الخصوص اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، از جمله ماده ۲(۴) که تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی را ممنوع می‌کند، به شمار می‌آید.

جمهوری اسلامی ایران به شدیدترین وجه ممکن اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ترور آقای هنیه را محکوم می‌کند. این اقدام تروریستی در ادامه ترور رهبران مقاومت فلسطینی در کشورهای دیگر در طول دهه‌های گذشته صورت گرفته و بخشی از برنامه‌ این رژیم برای نسل‌کشی فلسطینی‌ها به‌ویژه در خلال ماه گذشته بوده است.

چند ساعت پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی بزدلانه‌ای را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد. رهبران جنگ‌طلب این رژیم ستمگر و نخست‌وزیر بدنام آن، که دیوان کیفری بین‌المللی درخواست صدور حکم بازداشت او را به اتهام جنایات جنگی صادر کرده است، تمامی خطوط قرمز را رد کرده و بی‌توجهی کامل به اصول و موازین اساسی حقوق بین‌الملل که سیستم سازمان ملل متحد بر آن بنا شده است، نشان داده‌اند. جنایات آن‌ها نشانگر عدم تعهد به صلح و ثبات در منطقه بوده و نشانگر قصد افزایش درگیری و گسترش جنگ در سراسر منطقه است. نقش و مسئولیت ایالات متحده آمریکا به‌عنوان متحد استراتژیک و حامی اصلی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک را نمی‌توان نادیده انگاشت. این اقدام نمی‌توانست بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی ایالات متحده صورت گیرد. تداوم تجاوزات رژیم اسرائیل، صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند نسبت به این جنایات فجیع بی‌تفاوت بماند و باید اقدامات قاطعی برای رسیدگی به این تجاوزات و مسئول‌پذیری عاملان آن انجام دهد.

با توجه به پیامدهای وخیم جنایات رژیم اسرائیل بر صلح و امنیت منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد که به طور قاطع و شدید حملات تجاوزکارانه و حملات تروریستی رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران، و همچنین اقدامات تجاوزکارانه اخیر علیه حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و جمهوری عربی سوریه را محکوم کند؛ جلسه فوری برای رسیدگی به تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل در ایران و منطقه تشکیل دهد؛ اقدامات فوری برای تضمین پاسخگویی به این نقض‌های حقوق بین‌الملل از جمله اعمال تحریم‌ها و دیگر تدابیر برای جلوگیری از تجاوزات بیشتر را اتخاذ کند؛ و از این رژیم بخواهد فوراً اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف کرده و به تعهدات بین‌المللی خود، از جمله احترام به حاکمیت کشورهای دیگر و حفاظت از جان غیرنظامیان، به‌طور کامل عمل کند.

ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که به سرعت و قاطعانه در پاسخ به این اقدامات تجاوزکارانه و فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، اقدام کند. اعتبار و اقتدار اخلاقی شورای امنیت به توانایی آن در حمایت از حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل بستگی دارد.

این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران تعهد خود به حمایت از حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد را مجدداً اعلام می‌دارد. معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه تنها از طریق احترام به این اصول قابل دستیابی است.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد. احترامات فائقه را تجدید می‌نماید.

 

قالیباف، در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه: ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت

 

واکنش اتحادیه اروپا به شهادت «اسماعیل هنیه»

اتحادیه اروپا از محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» رئیس جنبش حماس در حمله ای در تهران خودداری کرد.

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا، بدون محکوم کردن ترور رهبر حماس روز چهارشنبه از همه طرف‌ها خواست تا از تشدید تنش خودداری کنند.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از تشدید بیشتر تنش اجتناب کنند./مهر

 

پیام تسلیت رییس سازمان انرژی اتمی در پی ترور «شهید هنیه» 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن محکوم کردن ترور سردار رشید اسلام «شهید اسماعیل هنیه»، شهادت این مجاهد بزرگ حماس را تسیلت گفت. 

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در پیامی ترور ضمن محکوم کردن ترور سردار رشید اسلام «شهید اسماعیل هنیه»، شهادت رییس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت. 

در پیام رییس سازمان انرژی اتمی ایران آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ

خبر شهادت دلیرمرد جبهه مقاومت، سردار رشید اسلام، جناب اسماعیل هنیه (اعلی الله مقامه الشریف)، چشمان مسلمانان سراسر جهان به‌ویژه دلبستگان به آرمان قدس شریف را اشکبار نمود. اگرچه دشمنان قسم خورده امت اسلامی به‌ویژه رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی هزینه این اقدام ددمنشانه را خواهند پرداخت، اما شهادت، عنایتی الهی و مائده‌ای آسمانی بود که نصیب این مجاهد نستوه و دلاورمرد خستگی ناپذیر شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و تمامی دلبستگان و ارادتمندان جبهه مقاومت و ملت قهرمان و سرافراز فلسطین، به‌ویژه به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، علو درجات این شهیدان سرافراز را از درگاه پروردگار سبحان مسئلت می‌نمایم. 

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد: شاهد تشدید خطرناک تنش در منطقه هستیم 

همه باید بر دیپلماسی برای تنش  زدایی تمرکز کنند 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می  گوید که  حملات در بیروت و تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نشان دهنده تشدید خطرناک تنش در منطقه است. 

در این بیانیه آمده است :  ما اکنون باید در شرایطی باشیم  که در آن تمام تلاش ها  به آتش بس در غزه، آزادی همه گروگان های اسرائیلی، افزایش گسترده کمک های بشردوستانه به فلسطینی ها در غزه و بازگشت آرامش به لبنان و آنسوی خط آبی ( خط مرزی است که لبنان را از اسرائیل و بلندی های جولان جدا می کند) متمرکز باشد. به جای  این شرایط، آنچه ما می بینیم تلاش هایی برای تضعیف این اهداف است.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل متحد از همه می‌خواهد که به شدت برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه تلاش کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: اعضای  جامعه بین‌الملل باید برای استفاده از دیپلماسی برای تنش‌زدایی و تلاش برای جلوگیری از «هر گونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را از مرز خارج کند» با هم همکاری کنند/جماران

 

بیانیه جمهوری بولیواری ونزوئلا در محکومیت  ترور شهید هنیه 

جمهوری بولیواری ونزوئلا عمیق ترین مخالفت خود را با حمله تروریستی رخ داده در مورخ 31 ژوئیه 2024 در شهر  تهران که طی آن اسماعیل هنیه  از رهبران فلسطین و محافظ وی ترور شدند، اعلام می نماید و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران می داند. 

این حمله تروریستی بر تجاوزات و تعرضات مداوم علیه مردم فلسطین افزون می شود  و احتمال دستیابی به راه حلی سریع برای نسل کشی سیستماتیک دولت تروریستی اسرائیل را از بین می برد. دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا در راستای موضع تاریخی خود، خواستار توقف هر گونه اقدام در جهت ارعاب و نسل کشی مردم شجاع فلسطین است.

ونزوئلا بار دیگر بر رد تروریسم در تمام صور و اشکال آن  تاکید نموده و امیدوار است به این نوع اقدامات که همه ملت ها را در معرض ترس و خشونت قرار می‌دهند، پایان داده شود.  در این مقطع حساس، ما تعهد خود را به اصول دیپلماسی صلح بولیواری، با رعایت دقیق قوانین بین‌المللی برای همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها، عاری از نفرت و ناشکیبایی ابراز می‌کنیم.

کاراکاس، 31 ژوئیه 2024

 

وزارت خارجه آمریکا :آماده محافظت از پرنسل خود  در خاورمیانه هستیم 

سی  ان ان در خبری کوتاه اعلام کرد که پس از وعده انتقام از سوی مقام های مختلف  ایرانی در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس،  وزارت امور خارجه می گوید که ایالات متحده برای محافظت از پرسنل آمریکایی در خاورمیانه تلاش خواهد کرد

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که ایالات متحده آماده است تا «هر اقدام ممکن» را برای محافظت از پرسنل آمریکایی در منطقه خاورمیانه انجام دهد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «البته ایالات متحده تمام اقدامات ممکن را برای حفاظت مناسب و دقیق از پرسنل، منافع ما، در منطقه و فراتر از آن، در صورت نیاز، انجام خواهد داد.» 

 

عباس عبدی

 

 عباس عبدی : هدف اصلی ترور هنیه در کوتاه مدت و نجات نتانیاهو است/ در میان‌ و بلندمدت وضعیت اسراییل را شکننده تر خواهد کرد

***

 

 

مرتضی جوادی آملی: ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه صف بندى حق و باطل را به صورت روشن در مقابل دیدگان جهانیان قرار داد

باید غده بدخیم و سرطانى هر چه زودتر از منطقه بلکه از جامعه بشرى قطع و بریده شود

باید با تشکیل گفتمان کلان مقاومت و به میدان آوردن همه امکانات و سایر توانمندیهاى اجتماعى آنان را به انزوا و سقوط کشاند

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پیامی نوشت:

بسمه تعالى

أنا لله وإنا إلیه راجعون 

ترور ناجوانمردانه و وحشیانه شخصیت ممتاز و خط مقدم جریان مقاومت در کشور بنیان گذار جهاد و استقامت یعنى جمهورى اسلامى ایران براى همه سخت و غیر قابل باور است، این اتفاق که صف بندى حق و باطل را به صورت روشن در مقابل دیدگان جهانیان قرار داد ، وظیفه جبهه حق را روشنتر و نمایانتر ساخت.

تردیدى نیست که بایستى این غده بد خیم و سرطانى هر چه زودتر از منطقه بلکه از جامعه بشرى قطع و بریده شود ، لیکن  لازم و ضرورى مى نماید تا با تغییر رویکرد گفتمان مقاومت در عرصه منطقه و جهان اقدامى مناسبتر صورت پذیرد، زیرا عاقلانه نیست که با قصابهاى صبرا و شتیلا که هیچ ابائى از کشتار زن و مرد، پیر و جوان نداشته و خود را از حمایتهاى استکبار جهانى و قدرتهاى بزرگ برخوردار دانسته و نظامهاى بین المللى را عاجزتر از آن مى بینند که مانع جرم و جنایت آنان شود ، مستقیماً مواجه و روبرو شد ، بلکه بایستى با تشکیل گفتمان کلان مقاومت و به میدان آوردن همه امکانات فرهنگى ، سیاسى ، دیپلماسى ، اقتصادى و سائر توانمندیهاى اجتماعى آنان را به انزوا و سقوط کشاند که البته این نیازمند به صحنه آوردن همه جهات بشرى خصوصا توانمندیهاى بى حد و نهایت جوامع اسلامى است.

اینجانب با توجه به مجموعه شرائط پیش آمده در ایران، منطقه و جهان این اقدام را شدنى و قابل تحقق دانسته و ضمن تسلیت شهادت أسماعیل هنیه به کاروان مستحکم مقاومت در اقصا نقاط جهان ، و به خاندان بزرگ و بزرگوار هنیه، فتح و ظفر عاجل و کامل براى جریان مقاومت از درگاه ألهى مسئلت دارم.

 

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.