کامبیز نوروزی حقوق دان رسانه، در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت آینده وجود دارد، می گوید: مهمترین چالش دولت ها در ایران، از جمله دولت آقای پزشکیان، بحث شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است. معمولا دولت ها در ایران گرایشی به انتشار اطلاعات ندارند و از اینکه اطلاعات مختلف در زمینه های کارهای مختلف دولت منتشر شود، استنکاف دارند و مانع این مسئله می شوند که رسانه ها به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، یک حقوق دان رسانه می گوید: اصلاح وضعیت ایران، بدون تحقق گردش آزاد اطلاعات امکان پذیر نیست و برای آن نیازمند رسانه های آزاد و مستقلی هستیم تا بتوانند با امنیت کار کنند. اگر آقای پزشکیان و دولتشان می خواهند در پیشبرد اهداف موفق باشند باید گردش آزاد اطلاعات و احیای رسانه های آزاد را در سرلوحه خود قرار دهند.

کامبیز نوروزی حقوق دان رسانه، در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت آینده وجود دارد، می گوید: مهمترین چالش دولت ها در ایران، از جمله دولت آقای پزشکیان، بحث شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است. معمولا دولت ها در ایران گرایشی به انتشار اطلاعات ندارند و از اینکه اطلاعات مختلف در زمینه های کارهای مختلف دولت منتشر شود، استنکاف دارند و مانع این مسئله می شوند که رسانه ها به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. دولت چهاردهم هم چالش بزرگی در این زمینه دارد و باید صریح و قاطع سمت آزادی اطلاعات حرکت کند و تمهیداتی بیندیشد تا تمامی وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و شرکت ها اطلاعات خود را فوراً منتشر کنند.

او ادامه می دهد: البته قانون دسترسی به اطلاعات هم در این زمینه موجود است. اگرچه این قانون بسیار ضعیف است ولی همین قانون را هم دولت دوازدهم و سیزدهم اجرا نکردند. اگر دولت اطلاعات را منتشر کند و یا اجازه دسترسی اطلاعات به خبرنگاران دهد فضای افکار عمومی را بهتر و روشنتر می تواند مدیریت کند و مانع این مسئله می شود تا جریان های رقیب با مطرح کردن اخبار دروغ برای دولت مشکل ایجاد کند.

این حقوق دان رسانه در بیان روش های رفع این چالش ها می گوید: روش ساده ای دارد. در دولت دستگاه هایی مثل؛ وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و… وجود دارند که قاعدتاً باید اطلاعاتشان محرمانه بمانند. اما اخبار و اطلاعات سایر دستگاه ها قابلیت محرمانگی بسیار کمی دارد. راهکار این است که اطلاعات این وزارتخانه ها به سادگی منتشر شود و هر خبرنگاری که به این وزارتخانه ها مراجعه کرد و اطلاعاتی خواست، فوراً در اختیار او قرار دهند. به عنوان مثال فلان قرارداد عمرانی چه محتوایی دارد و چگونه منعقد شده است. در حال حاضر کسی درباره قراردادهای سازمان خصوصی سازی، شستا، صندوق بازنشستگی و… اطلاعات دقیقی ندارد، در حالی که این سازمان ها سرمایه مردم را در اختیار دارند و می دانیم که فسادها و سوءمدیریت های بزرگی رخ داده است.

او تاکید می کند: کافی است که دستور قاطع داده شود تا اطلاعات مربوط به این سازمان ها منتشر شود و خبرنگاران بتوانند دسترسی پیدا کنند. اتفاقاً برای مبارزه با فساد این شرطی ضروری است تا اطلاعات این سازمان ها از این وضعیت بسیار بسته بیرون بیاید. چراکه اصلاح وضعیت ایران، بدون تحقق گردش آزاد اطلاعات امکان پذیر نیست و برای آن نیازمند رسانه های آزاد و مستقلی هستیم تا بتوانند با امنیت کار کنند. اگر آقای پزشکیان و دولتشان می خواهند در پیشبرد اهداف موفق باشند باید گردش آزاد اطلاعات و احیای رسانه های آزاد را در سرلوحه خود قرار دهند.

با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند این چالش ها را حل کنند؟ نوروزی پاسخ می دهد: تیم اطلاع رسانی دولت باید در سطوح بالا حرفه ای باشد. باید افرادی باشند با سابقه حرفه ای قوی و در کنارشان مشاورانی قرار بگیرند که ضمن شناخت نسبت به کار رسانه، با جامعه شناسی، علوم سیاسی، روابط بین المللی، حقوق و… آشنا باشند و این تیم بر اساس گردش آزاد اطلاعات فعالیت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.