محمدجواد ظریف در راس هرم این شورای راهبردی قرار گرفته است. یک پله پایین‌تر این شورای راهبردی، دبیرخانه شورای راهبردی قرار گرفته که وظیفه پردازش و انتقال داده‌های اطلاعاتی برآمده از نهادهای پایین دستی را به عهده دارد.

به گزارش جماران؛ روزنامه اعتماد نوشت: معادله «کابینه» این روزها به مهم‌ترین ابهام در فضای سیاسی و عمومی کشور بدل شده است. افکار عمومی ایرانی، منتظر رونمایی از کابینه‌ای هستند که قرار است نسیم تغییر را در فضای مدیریتی موجود کشور ایجاد کنند. برای این منظور لازم است دولت دست به اتخاذ تصمیماتی بزند که بتواند سرمایه اجتماعی خود را ارتقا دهد. با تکیه بر این سرمایه اجتماعی است که کابینه چهاردهم می‌تواند به جنگ مشکلات برود و بحران‌ها را پشت سر بگذارد. ایجاد این سرمایه اجتماعی در گروی انتخاب کابینه‌ای هماهنگ، متخصص و کارآمد است. پزشکیان برای این منظور برای نخستین بار اقدام به تشکیل شورای راهبردی کرده تا روند تمرین دموکراسی را از ابتدا و از برهه تشکیل کابینه آغاز کند. 

محمدجواد ظریف در راس هرم این شورای راهبردی قرار گرفته است. یک پله پایین‌تر این شورای راهبردی، دبیرخانه شورای راهبردی قرار گرفته که وظیفه پردازش و انتقال داده‌های اطلاعاتی برآمده از نهادهای پایین دستی را به عهده دارد. بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها در دبیرخانه چهره‌هایی چون، علی ربیعی، عباس عبدی، محمدجواد آذری‌جهرمی، هادی خانیکی، الیاس حضرتی و علی شکوری‌راد، نقش آفرینی کرده و وظیفه پردازش داده‌های اطلاعاتی را به عهده می‌گیرند. پس از دبیرخانه، کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی افراد کابینه قرار گرفته‌اند. 5کارگروه «سیاسی، امنیتی و دفاعی»، کارگروه«اقتصادی»، «زیربنایی»، «فرهنگی» و «اجتماعی» وظیفه پردازش جزیی‌تر چهره‌ها را به عهده دارند. در کارگروه سیاسی، امنیتی و دفاعی، تکلیف وزارتخانه‌هایی چون وزارت کشور، خارجه، دفاع، دادگستری، همچنین سازمان انرژی اتمی مشخص خواهد شد. در کارگروه اقتصادی، وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت، همچنین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تعیین تکلیف می‌شود و در کارگروه زیربنایی، اعضا در خصوص انتخاب مدیرانی شایسته برای حضور در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، ارتباطات و راه و شهرسازی تصمیم‌گیری می‌کنند. در کارگروه فرهنگی مدیران وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، علوم و میراث فرهنگی انتخاب شده و نهایتا در کارگروه اجتماعی تکلیف حوزه‌های مهمی چون وزارت کار، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید و نهایتا معاونت امور زنان مشخص می‌شود. بر اساس یک چنین ساز و کاری است که دولت چهاردهم برای نخستین بار روند انتخاب اعضای کابینه و مدیران اجرایی کشور را در ویترینی شفاف پیش روی افکار عمومی قرار داده است تا مردم در ابتدای امر بتوانند دیدگاه‌های خود را از طریق سامانه‌های تدارک دیده شده منتقل کنند و پس از آن در جریان انتخاب مدیران ارشد کشور و وزرا قرار بگیرند.

گزاره‌ای که ظریف ذیل عنوان تمرین دموکراسی از آن یاد کرده و معتقد است، دستاوردهای قابل توجهی به نفع ایرانیان در پی خواهد داشت. روند شفاف‌سازی و تمرین دموکراسی در خصوص کابینه اما با انتخاب اعضا به پایان نمی‌رسد، بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقدند روند مطالبه‌گری از دولت، پس از انتخاب اعضای کابینه تداوم خواهد داشت، دیروز آذر منصوری رییس جبهه اصلاحات با انتشار توییتی اعلام کرد این جبهه دخالتی در تصمیم‌گیری‌های مسعود پزشکیان نخواهد داشت. او در مطلبی که در شبکه ایکس (توییتر) و به بهانه آنچه وجود «برخی شبهه‌ها» نامیده، آورده که «جبهه اصلاحات ایران بنای دخالت در تصمیم‌گیری دکتر پزشکیان را نداشته و نخواهد داشت» و موضع جبهه اصلاحات را اینگونه بیان کرده است: «موضع ما در برابر دولت ایشان، حمایت، نظارت و پرسشگری و مبنای قضاوت ما، تحقق خواست مردم ایران است.» منوری اما منکر مشارکت اعضای این جبهه در معرفی و حضور در فعل و انفعالات مرتبط با کابینه نشد. 

 

پزشکیان معتقد است هرکس که وظیفه‌ای را در کابینه به عهده می‌گیرد باید پاسخگوی عملکرد و سیاست‌های خود نیز باشد

 

 

در این میان اما موضوع مسعود پزشکیان برای بسیاری از ایرانیان دارای اهمیت است. پزشکیان معتقد است هرکس که وظیفه‌ای را در کابینه به عهده می‌گیرد باید پاسخگوی عملکرد و سیاست‌های خود نیز باشد. در همین خصوص، رییس‌جمهور منتخب در مراسمی که در روز تاسوعا برگزار شد با تاکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد.  

پزشکیان وظیفه حاکمیت را ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای مشارکت خود مردم و بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی و تولیدی دانست و تاکید کرد: قول می‌دهم که بستر و هماهنگی مناسب برای مشارکت شما و بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم  تا با هم برای رفع مشکلات زیرساختی تولید و اقتصاد کشور تلاش کنیم.

 مسعود پزشکیان روز تاسوعا همزمان با روز «بهزیستی و تامین اجتماعی» در دیدار جمعی از اعضای کانون‌های کارگری، با بیان اینکه  اگر ما نسبت به مشکلات فقرا، یتیمان، افراد گرفتار و کم برخوردار توجه نداشته باشیم و دستگیر آنان نباشیم، نباید و نمی‌توانیم ادعای ایمان کنیم، اظهار داشت: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست و باید همه تلاش  خود را برای بهبود این وضعیت به کار بگیریم. رییس‌جمهور منتخب با اشاره به اظهارات مطرح شده در این جلسه درباره حاشیه‌های ایجاد شده در  کمیته سه‌جانبه تعامل کارگران، کارفرمایان و دولت، گفت: مشکلات ایجاد شده در مسیر تعامل مطلوب طرفین این کمیته ناشی از مشکلات زیرساختی در کشور است که حل آنها می‌تواند تعاملات این کمیته را نیز سامان بدهد. برای حل این مشکلات نیز باید از همه افراد توانمند و کسانی که می‌توانند به حل مشکلات زیرساختی تولیدی و اقتصادی کشور کمک کنند، یاری بگیریم. پزشکیان وظیفه حاکمیت را ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای مشارکت خود مردم و بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی و تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: بنده به شما وعده نمی‌دهم که همه مشکلات را حل می‌کنم، چرا که چنین کاری از همه توان و ظرفیت‌های بنده و حتی دولت نیز بزرگ‌تر  است، اما به شما قول می‌دهم که بستر و هماهنگی مناسب برای مشارکت شما و بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم تا با هم برای رفع مشکلات زیرساختی تولید و اقتصاد کشور تلاش کنیم. رییس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید از دعوا‌های جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد. پزشکیان افزود: وظیفه دولت این نیست که وارد عرصه تولید شود، بلکه باید بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری را فراهم کند، اما دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب و کار،  به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آنها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است. رییس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه رسیدن به این اهداف زمان‌بر و نیازمند کمک گرفتن از همه کارشناسان، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و متخصصان داخل و خارج از کشور است، اظهار داشت: با تمام وجود تلاش خواهیم کرد جامعه را به سمت و سویی ببریم که شایسته و برازنده مردم و تامین کننده و حافظ کرامت و حرمت آنان باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.